Forumergernissen

Ik denk dat die post ook geen directe aanleiding was, maar dat @Moskou daardoor wel aan dit gevoel moest denken wat haar kennelijk dwars zat. En ze wilde toch haar ei kwijt.
Misschien denk ik anders over bashen, maar ik heb juist het idee dat de mensen die nu hebben gepost het genuanceerd en netjes proberen uit te leggen. Bij bashen heb ik eerder het idee alsof je ‘‘X is kut’’ zou posten of iets anders ongenuanceerds.

Wat betreft het liken, ik denk dat mensen juist een post liken als ze het ergens mee eens zijn en er verder niets aan toe hebben te voegen. Er was laatst ook een discussie over dat er zo veel mensen op een negatieve discussie reageren en dat degene waar het over ging zich daardoor aangevallen voelde. Dan is een like een passievere oplossing.

16 likes

Is dit voor mij bedoeld?

Nee dit is een forum je bent nooit de enige!

1 like

Daarom vraag ik het maar

1 like

Hmm ik vind deze discussie wel meevallen hoor. Het bericht van @Moskou aan @Lula waar het allemaal mee begon vond ik heel netjes en weloverwogen. Ik zie hier niemand Lula bashen. Misschien wel vervelend voor haar dat ze nu ineens duizend tags heeft, maar ik hoef ook helemaal niet direct een pasklaar antwoord hoor en al helemaal niet van haar persoonlijk. Ik begrijp dat het voor hen ook een lastige kwestie is en dat je het niet altijd iedereen naar de zin kunt maken.

Maar wellicht kunnen ze dit meenemen en zijn ze bereid te overwegen om de grens iets duidelijker te maken door zich niet persoonlijk te gaan mengen in metadiscussies.

En voor de duidelijkheid: ik heb niets tegen Lula als forummer en niks tegen haar als moderator. Dat geldt ook voor de andere moderators. Het gaat mij puur om dat grensgebied waarin het elkaar soms lijkt te overlappen. En omdat ik een persoonlijk voorbeeld aanhaalde en het in dat specifieke geval om Lula ging noemde ik haar, maar ik had net zo goed een andere moderator kunnen noemen.

5 likes

Oh echt! Ik vind 100 likes op zo een bericht het juist nog erger maken! Gebeurt regelmatig. Dat iemand dan een nogal harde of lullige of zogenaamd grappige reactie plaatst op iemand en dat die dan supervaak wordt geliked.
(Even los van deze discussie waarover ik geen mening heb)

10 likes

Ja dit. Soms denk ik dan ook is diegene het met die specifieke post eens of denkt ze haha jaa pak die forummer die ik niet leuk vind maar eens aan!

5 likes

Voor mij betekenen die likes echt gewoon: mee eens maar ik ga niet de zoveelste zijn die het ook zegt.

33 likes

Dat zal ook wel.
Maar het gaat er even om hoe aanvallend zoiets overkomt bij een ander. Heel naar

Oh je hebt je post aangepast dat het zo voor jou betekent. Maar ik denk over het algemeen gezisn ook gewoon.

Maak je zelf nu niet ook onterechte sprongen in je redenatie?

Dat de post van @Moskou kwam na een conversatie over fictieve namen noemen waarin @Lula ook iets had gezegd, hoeft toch niet per se logisch te volgen op het eerdere onderwerp? Ik zag het meer als dat Violet Hill hier wel eens over had nagedacht en het nu toevallig als een aanleiding (maar niet dé reden) zag om nu een post te maken. Dat ze hiermee het onderwerp gewoon veranderde. Maar vond de toon van haar bericht niet bashend, al is dat subjectief dat snap ik.

En dat mensen dat liken maar het niet ook al zelf hadden uitgesproken is toch ook niet gek? Als veel mensen daar dan expliciet op reageren van “ja dit zat mij ook al een tijd dwars” dan denken we al snel, ja, iedereen moet hetzelfde “plasje” doen, like gewoon daar is die knop voor en dan staat er niet 10x hetzelfde. Of mensen hadden er niet een zodanig stellige mening over dat ze de behoefte voelden het als eerst aan te kaarten, maar zijn het wel met de post (of welk deel dan ook ervan) eens.

7 likes

Ja klopt, dat ben ik ook met je eens! Ik zou dit ook lastig vinden hoor, ik zou ook niet weten hoe ik op zoiets moet reageren.

@Enthusiasm Ja volgens mij was toen de uitkomst van de discussie dat een like beter zou zijn dan een bericht. Ik zou liever een bericht ‘‘tegen’’ me hebben met 100 likes, dan dat 100 anderen er ook nog een negatieve post aan zouden wijden. Maar ik ben het wel met je eens dat het lastig in te schatten is of iemand het slechts eens is met een redenering o.i.d. of dat ze jou als persoon niet aardig vinden.

4 likes

Oooh in typ te langzaam, sorry dit is allemaal al gezegd maar nog niet toen ik m’n post begon

Overigens wellicht ten overvloede zeker niet m’n bedoeling om iemand te bashen ik vind mod/niet-mod duidelijk genoeg gescheiden in berichten maar dat had ik al gezegd.

Ik zie het persoonlijk ook meer zo als @Enthusiasm en jij dus (van liken versus reageren). Oh en m’n niet op feiten gebaseerd gevoel is ook dat mensen een post zien met 39 likes en dat dan ook eerder liken, of zelfs denken hee veel likes dit is vast grappig/slim/waar ik geef het ook aandacht.

Maar ik herinner me discussies over dit liken precies en ben me bewust dat heel veel anderen het weer op de andere manier zien…

Ook niet echt een mening verder

1 like

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt! Als ik bij moet lezen skip ik alle Posts die weinig of geen likes hebben, vooral in beautyblog of ongemakkelijke momenten.

Als een post in ongemakkelijke momenten meer dan 50 likes heeft, weet ik doorgaans al dat het goed gaat zijn.

6 likes

Oh nee jullie hoeven echt niet te “verantwoorden” waarom iets geliked wordt. Mijn reactie of opmerking staat ook los van deze discussie. Heb de likes niet gezien of bijgehouden maar ik reageerde op iemand die iets aangaf over liken of mee reageren. En dat mij dat dus regelmatig op een vervelende manier opvalt, vooral bij een harde of zogenaamd grappige maar toch lullige reactie op iemand. Dan denk ik van die likes; Why?

Ik snap de handigheid wel als het om beleidachtige onderwerpen gaat! Of discussies met allerlei argumenten.

3 likes

Gelukkig is dat hier nu niet het punt

1 like

Really? Ik bedoel alleen te zeggen dat volgens mij niemand tégen Lula is.

Maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen: ik ben tegen jou. Alleen: jullie/jij zijn/bent tegen mij. Vind ik wel een nuanceverschil.

2 likes

Ik denk dat ze dat bedoelt. Van die mensen die roepen jullie zijn tegen mij. Dat dat niet waar is want we zijn te volwassen om tegen iemand te zijn.

1 like

Is onvermijdelijk :slight_smile: net het echte leven!

Edit: geen sarcastische smiley

3 likes