Fotografietopic

misschien eens mailen naar fotografie meurs in diest (belgië) dat is die man waar ik het over had, ik denk dat hij wel nog voorraad heeft

1 like

ja ik heb vorig jaar een jaar fotografiue in avondles gedaan en les van hem gehad! Niet de beste qua zichzelf uitdrukken maar hij weet wel echt extreem veel over fotografie.

1 like

Ik heb vandaag voor 46 euro 4 rolletjes laten ontwikkelen (met korting ook nog) en die rolletjes waren ook nog eens bijna 20 euro per stuk, echt leuk :thumbsdown: haat het dat het zo duur is geworden.

Buymorefilm was ook mijn go to, maar zelfs daar is nu alles uitverkocht.

Ik heb wel een leuke tip voor in Berlijn: Safelight. Verkopen films, camera’s, accessoires/gadgets en je kunt je film er ook laten ontwikkelen.

Wat een drama he met die rolletjes nu :cold_sweat: :cold_sweat: Baal er ook echt van. Dacht nog een voorraad te hebben thuis maar dat was niet, dus probeer nu op vakantie (gent) film te kopen en het is vrijwel onmogelijk ook idd! Alleen nog zwartwit, poeh. En er kwam wel weer Portra 400 binnen maar dat is nu ondertussen 16 euro per stuk ofzo en ik wil gewoon crappy vakantiefoto’s maken (heb niet eens mijn spiegelreflex mee, gewoon compact). Hoop dat dit niet zo blijft hoor :weary:

Dat weet ik nog niet! Ben benieuwd, de verkoper zei dat ze gisteren al 130 rolletjes hadden gedraaid :exploding_head: dus het is druk blijkbaar, zou je niet zeggen met deze prijzen haha

Waren ze al belicht of had je nog geen foto’s gemaakt? Geen idee of je dit al standaard doet, maar wat ik altijd doe als ik een rolletje inlaad (bij een manuele camera) is een keer of 2 klikken en draaien en dan even de camera open doen om te checken of hij goed zit en het pakt. Daarna gewoon hand voor de lens en nog een paar keer klikken en doordraaiden tot 'ie op start zit.

Maarrrr in jouw geval was je dus al aan het schieten en liep 'ie na 9 foto’s vast? Als het heel donker is geweest kan het best goed zijn gekomen! Maar elk klein beetje licht kan het wel verpesten. Ik ontwikkel zelf wel eens rolletjes en dat doe ik dan echt in de badkamer, achter mijn douchegordijn en met de naden van de deur afgezet met handdoeken zodat er geen spoortje licht doorkomt.

Je hebt best kans dat het goed is gekomen! Wellicht zitten er wel wat lichtvlekken op. Ik duim voor je!

Ik snap wat je bedoelt! Ik denk dat die eerste 9 foto’s dan wellicht toch wel verpest zijn, maar de rest van het rolletje niet.

Ja dat doe ik inderdaad. Dus ik laad 'm in en maak een foto en draai door, een keer of 2. Dit doe ik gewoon zelfs met het klepje open, want de eerste rits telt toch nog niet. en dan weet ik zeker dat 'ie er goed op gaat. Daarna doe ik 'm nog wel dicht en maak ik vaak nog een foto of 2 zodat 'ie op ‘s’ staat en ik de belichte negatieven ook weg heb gedraaid :slight_smile:

Is een beetje gokwerk denk ik, ik weet even niet meer precies hoeveel foto’s ik maakte maar je kunt wel een paar keer klikken voordat 'ie pas op ‘s’ staat :slight_smile: En dan vanaf S begint 'ie dus, dus je hebt daar wel een beetje speling.

2 likes

Haha ja dat sowieso! Maar dat maakt het ook zo leuk natuurlijk :smiley: Ik heb laatst een rolletje laten ontwikkelen van een camera waar al 4 jaar een rolletje in zat en nog steeds niet wist of 'ie het eigenlijk wel deed, ook altijd leuk om terug te zien!

1 like

Ik had op insta gezien dat wanneer je een foto maakt op je telefoon (iPhone in dit geval) en achteruit loopt terwijl je inzoomt, dat je onderwerp dan gelijk blijft maar dat de achtergrond dichterbij komt (dus groter wordt). Ik heb het dit weekend getest en het werkt idd, maar nu ben ik heel benieuwd hoe dit komt. Heb geprobeerd te googlen maar kan er niks over vinden. Kan iemand uitleggen hoe dit principe werkt?

Geen idee hoe dat met een telefoon zit, maar het is denk ik hetzelfde principe: het heeft te maken met de compressie van de lens. Hoe ‘langer’ de lens (dus hoe verder weg je moet gaan staan om de foto te kunnen maken, dus hoe meer je inzoomt in principe) des te dichter bij de achtergrond komt inderdaad.

Maar hoe dat technisch precies in elkaar zit weet ik ook niet precies, maar als fotograaf merk ik dat enorm in de lenzen die ik gebruik.

Geen flauw idee of je ook maar een beetje bekend bent met camera’s, maar in dit filmpje wordt het een beetje uitgelegd/zie je het verschil (maar het kan goed zijn dat deze termen jou helemaal niks zeggen dus in dat geval negeer het, ga ook ff op zoek naar een filmpje over de telefoon)

Je ziet het al een beetje in de thumbnail: 35 is dat je dichter bij je object staat, 50 is zoals het normale oog ziet en met 85 moet je al meer afstand nemen om dezelfde foto te maken. Die achtergrond is dus ook zachter en dichterbij.

Lang verhaal kort: compressie van de lens iig.

3 likes

dat noemen ze het brandpuntsafstand, doordat je met een kleiner brandpunt dichter kan/moet gaan staan tov een groter brandpuntsafstand is het perspectief ook anders zoals je op de video ziet. Door de manier waarop een lens is opgebouws heb je ook meer vervorming bij een laag brandpuntsafstand, bv een fisheye

4 likes

Thanks @ciselering en @Ainu! Mijn kennis van fotografie is heel basic, maar het is me nu wel wat meer duidelijk.

1 like

Wat vinden jullie fijn als camera tas? Voor camera + meerdere lenzen.

Ik heb nu een (camera)schoudertas, maar dat trekt toch teveel aan 1 schouder. En wij wandelen regelmatig waarbij ik dan foto’s maak. Dus een rugzak model lijkt me prettiger zitten (lopen :crazy_face: ) en het gewicht beter verdelen. Dus als iemand tips heeft, kom maar door :grin:

Lowepro! ik heb deze Lowepro Tahoe BP 150 Zwart rugzak
mijn camera + lens, twee andere lenzen, reportageflitser en twee triggers passen er met gemak in
je hebt ze ook in andere formaten, het enige minpunt is dat er niet genoeg bankjes aan zitten om een statuef veilig mee te dragen bij dit formaat, het grotere formaat heeft dat wel

Thanks! Dit ziet er goed uit :smile:

Als je nog even geduld hebt zal je hem binnenkort wel met goede korting kunnen kopen voor black friday!

1 like

Ik heb ook een Lowepro. Deze: Lowepro ProTactic 350 AW II rugzak Zwart | CameraNU.nl
Vind het super fijn dat je er ook vanuit de zijkanten in kunt dus niet altijd de hele tas af hoeft te doen om je camera eruit te halen. Passen mijn twee systeemcamera’s + 4 lenzen in en dan heb ik bovenin nog ruimte voor allerlei andere dingen. Ook mijn laptop past erbij als ik die mee wil.

2 likes

Ahh thanks. Dat van de zijkanten is ook zeker ideaal ja!

Ahh logisch toch ook dat je dat spannend vindt? Zou ik ook hebben hoor! Ik wil daarom bewust (nog) geen mensen fotograferen omdat ik steeds aan mezelf twijfel of ik het wel kan :sweat_smile: Echt een stomme gedachte eigenlijk.
Hopelijk kun je dat gevoel wat loslaten en is het uiteindelijk super leuk en geslaagd!

1 like