Fotografietopic

Ken wel iemand met een winkel die er waarschijnlijk nog wel een heeft voor minder bizarre bedragen dan ze op MP voor gaan, maar naar mijn mening nog steeds veel te veel voor wat het is hahaha. Je zou wel eens naar een AF-1 Super kunnen kijken, is dezelfde lens en ook weatherproof, alleen een tikkie groter

@Madam-Mikmak leuk! Hier staat het huis ook vol met prehistorisch spul haha, grotendeels van m’n vriend inclusief meerdere grootformaat camera’s. Allemaal functioneel en m’n vriend maakt er ook daadwerkelijk foto’s mee, vet leuk! Ik heb ook wel een verzamelingetje maar allemaal 35mm

1 like

Bij mij werken ze ook allemaal! Moet nog wel eens mijn 120mm volschieten met mooi weer (de agfa box)
Alleen mijn olimpus pen EEs-2 heeft diafragma issues… :unamused: heb hem al twee keer uit elkaar gehaald…

Maar wist niet dat de mju-II zo gewild zijn?
Ik heb nog de mijne van 20 jaar geleden

1 like

Ah leuk! En balen, plakt 'ie of wat is er mee? En ja mensen gaan helemaal gek op mju ii’s tegenwoordig, gaan rustig voor 150 euro als het niet meer is 🤷

1 like

Ja de bladen plakken. Ben al met zippo vloestof in de weer geweest.
Nadeel is ik krijg het laatste stuk niet helemaal open om de bladen los te halen en even te weken in de zippo.
Jammer want het is zo’n nifty cameratje

Ah dat is balen! Zijn leuke dingen inderdaad, heb zelf een pen S. Ik heb alleen nog maar diafragmaproblemen gehad met losse lenzen, stuk makkelijker dan de hele camera uit elkaar moeten slopen om ergens bij te komen :sweat_smile:

1 like

Tochbwas het ook weer leuk priegelen :face_with_monocle:

3 likes

Ik doe momenteel een fotografie cursus en gebruik nu een systeemcamera. Mogelijk wil ik gaan switchen naar een spiegelreflex… wie gebruikt er een full frame. Ben vooral ook benieuwd naar welk merk,t ypenummer en waarom nou juist deze ?

2 likes

Leuk! Ik heb een fullframe van canon, de canon 6D Mark II, hele fijne camera!

1 like

Hoor rondom mij heen dat ze juist van een spiegelreflexcamera naar een systeemcamera gaan. Ben daarom benieuwd naar jouw keuze? :blush:

1 like

@Sovereign ja, ik ben ook geswitcht van spiegel naar systeem. Lichter en kleiner! Heb alleen geen fullframe, maar de sony a6500. Erg blij mee wel!

1 like

Ik wil graag een systeemcamera kopen maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik fotografeer eigenlijk alleen binnenshuis, interieur. Heeft iemand aanraders?

Ik heb de Fujifilm XT20, ben er echt heeel blij mee! Snel scherpstellen (al is dat voor interieur minder relevant wellicht) en heel gebruiksvriendelijk. Enige nadeel is dat op Fuji niet echt veel verschillende merken lenzen kunnen, en Fuji lenzen zijn prijzig. Bij bijv. Sony passen meerdere merken op de camera.

Ik heb destijds gezocht op “best system camera 2018” en ben zo bij die Fujifilm terecht gekomen. Er zijn een hoop sites met van die vergelijking blogs.

1 like

Ik zou vooral kijken naar een camera waar veel lenzen voor zijn en blijven.
Ik had toen de Samsung systeem camera. En die stopte toen ineens met het maken.
Nou dat was mooi klote :scream:

Ja dat is een goede, ik heb al advies gevraagd in een fotografie winkel hier in de buurt. Zij raadde een Panasonic lumix g80 aan, maar ik eigenlijk altijd alleen maar over andere merken. Op die Panasonic konden dan ook lenzen van Sony geloof ik. Het zag er mooi uit hoor, maar zo lastig waar je begint met zoeken.

@Taichung goed idee die zoekterm, ga ik ook naar kijken! Snel scherpstellen vind ik opzich wel prettig want ik schiet het liefste vanuit de hand. Weet dat een statief beter is voor interieur maar dat is me vaak echt teveel gedoe.

Ik wil mogelijk meer professioneel aan de slag en op mijn systeem passen natuurlijk niet alle lenzen.

Ik fotografeerde toen ik 16-17 was heel graag, ben er toen ineens alle interesse voor verloren. Maaarrr nu in quarantaine dacht ik ineens hey fotograferen is wel leuk om weer eens te proberen! Heb een oude analoge camera gekocht via marktplaats en heb gister mijn eerste rolletje laten ontwikkelen. Zowel geprint als digitaal ontvangen en ben er heel blij mee! Vind het ook super leuk om te doen. Vandaag even een nieuw rolletje erin en dan kan ik weer aan de slag :slight_smile:

Zijn hier nog meer meiden die analoog fotograferen? Ik ben echt een broekie dus ben nog volop aan het uitproberen en leren haha.

3 likes

ja hier ook analoog!
heb echt een hele zooi camera’s, van 1930 tot digitaal, en van plastic tot degelijk metaal.

He wat leuk dat je weer bent begonnen en analoog bent gaan schieten. Ik heb een analoge camera gekregen die stuk is maar ik weet echt totaal niet hoe ik daar nu mee verder moet. Is het het waard om te laten maken? Of gewoon een ‘nieuwe’ analoge camera kopen?

Welke camera is het? En wat doet er niet?

Oh wat leuk! Ik heb inmiddels 2 rolletjes (digitaal) laten ontwikkelen en vind het echt heeeel leuk allemaal. Ik fotografeer nu voornamelijk in diafragma modus, dus dat ik zelf het diafragma in stel en de camera dan de sluitertijd. Ben wel wat meer aan het proberen met zelf de sluitertijd te kiezen ook. Heb jij nog tips qua rolletjes? Ik gebruik nu kodak gold 200, maar heb nu ongeveer 1/3 van een rolletje waar de foto’s mislukt zijn en elke foto half licht en half zwart is, dénk dat dat komt omdat ik dus met iso 200 rond de schemering heb gefotografeerd (geen idee hoor?). En dat is volgens mij vooral geschikt voor hele zonnige dagen juist?

Mislukte fotos

Zijn overigens dus allemaal foto’s die rond 8 in de avond gemaakt zijn, en waarbij ik bijv een close op van bloesem tegenover de lucht wilde maken, dus met tegenlicht ook. Of waar deel schaduw was en deel zonlicht van de ondergaande zon.

1 like