Wat bedoel je precies met vlak en netjes? Fotografeer je manueel? Je kan door manueel te fotograferen heel veel bereiken met scherptediepte en bv. meer contrast in een foto krijgen door net ietjes onder te belichten! Je kan ook al meer warmte of juist koelte in je foto’s krijgen door je witbalans aan te passen.
Verder kan je inderdaad photoshop of lightroom gebruiken om de kleuren zo aan te passen dat het eerder op analoge fotografie lijkt, dat doen heel veel mensen. Je kan zelfs bepaalde imperfecties en effecten creëren die kenmerkend zijn voor analoge fotografie (al ben ik daar zelf niet zo’n fan van).
Wat betreft onhandigheid ivm rolletjes; ik fotografeer zelf heel veel analoog en het nadeel is dat film momenteel vrij duur is, maar ik vind het ondanks dat toch de moeite waard. Het is zo’n ander proces dan digitale fotografie. Als je een stap verder wilt gaan kun je ook zelf ontwikkelen en daar kan je zoveel creativiteit in kwijt met verschillende ontwikkelingsprocessen etc. Maar snap dat dat wat te ver gaat haha