Fotografietopic

Leuk om een mede-fotografe te ontmoeten! Fotografie is ook een van mijn grootste hobby’s. Ik gebruik een Nikon D750 met verschillende lenzen, afhankelijk van wat ik fotografeer. De 50mm lens is echt een klassieker en super veelzijdig. Als je een upgrade overweegt, zou je kunnen kijken naar de Canon EOS 90D. Die heeft een geweldige beeldkwaliteit en is een flinke stap vooruit ten opzichte van de 1200D. Wat bewerking betreft, gebruik ik ook voornamelijk Lightroom vanwege de eenvoud en efficiëntie. Soms gebruik ik Photoshop voor specifieke aanpassingen, maar ik begrijp dat het ingewikkeld kan zijn. Wat voor soort fotografie doe je het liefst? Ik ben vooral geïnteresseerd in portretfotografie en landschappen.

Wow die is heel mooi!

2 likes

Gisteravond ging ik oefenen met schemer/nacht fotografie en dat is nog lastig! Meer die weleens rond dat tijdstip fotograferen?

[onbewerkt]

2 likes

Leuk! Ik heb dat vroeger veel gedaan, maar tegenwoordig ben ik een beetje lui en doe ik het niet meer. Maar als er weer noorderlicht is of zeevonk, vind ik dat ik eigenlijk gewoon weer op pad moet.

Wat vind je er lastig aan?

Ja ik probeer weleens de sterrennacht vast te leggen! Inderdaad moeilijk, ook omdat je eigenlijk echt een statief nodig hebt. Deze had ik laatst gemaakt door m’n camera op een reling te leggen:

Je ziet alsnog een klein beetje beweging in de sterren, denk van als ik op het knopje druk van de camera

6 likes

De lichtbron die er wel/niet is en geen beweging hebben in de vorm van de maan bijvoorbeeld

1 like

Ja nacht/avond fotografie is leuk maar wel een vak apart. Je moet vooral ook veel geduld hebben, ben ook alfijd aan het klooien met de instellingen. Maar misschien ook vooral omdat ik nog maar weinig echt mijn camera pak.

Maar mijn tips;

Statief gebruiken, zo blijft je toestel stil staan.

Om het stilstaan te bevorderen kun je het beste een ontspanner gebruiken, dat is een afstandsbediening om foto’s te schieten. Dan beweegt je toestel ook niet.
Of je moet de zelf ontspanner aan zetten op je toestel dus dat hij na 2 sec van het op het knopje drukken pas de foto maakt.

Handmatig focussen met live view. In het donker is het moeilijker focussen op het onderwerp. Ik zet mijn camera op live view, zoom dan digitaal in op de meest heldere ster en dan stel ik het handmatig scherp.

1 like

Dit!

En aanvullende tip:

• Als je een afstandsbediening gebruikt kan je de sluitertijd op BULB zetten. Als het heel erg donker is, heb je een langere sluitertijd nodig dan de standaard sluitertijden. Door BULB kan je zelf bepalen hoe lang je iets wil belichten.
2 likes

Bedankt voor de tips beide, binnenkort nog een poging wagen.

Hoi! Zouden jullie een refurbished camera aanraden? Zo ja, waar zou ik dan op moeten letten (qua verkoper/specificaties)? Ik las dat er ook een verschil zit in tweedehandse camera’s of camera’s die al mankementen vertoonden in de winkel…

waar zou je willen kopen? Ebay en marktplaats hebben vaak particuliere verkopers die materiaal verkopen omdat ze iets nieuws gekocht hebben wat van goede kwaliteit is

Thanx voor je reactie! Nou als ik Google, dan kom ik op allerlei sites terecht die ik niet ken :sweat_smile: Dus ik dacht, misschien heeft iemand hier online een goede ervaring met het kopen van een refurbished camera!

Ik zou een wensenlijstje maken en dan gaan kijken op ebay en marktplaats voor dingen die aan je wensen beantwoorden Ik heb op beiden opjectieve gekocht in het verleden die prima zijn, gewoon verkocht om hetgene dat ik eerdre vermeld. Een docent fotografie zij dat het net zo goed is voor een body om dezelfde reden.
Refurbished lijkt me dan nodeloos duurder eerlijk gezegd tenzij je echt een jaar garantie wilt.

Ahh oké! Dankje voor je tips, ga ik doen :hugs:

Omdat ik in een burn-out zit en daarom reden zoek om buiten te komen. Heb ik op marktplaats een oude canon op de kop getikt voor een klein prijsje. Fotografie spreekt me al langer aan maar nooit iets mee gedaan want druk, druk, druk. Ik volg nu een online beginners cursus via ‘fotografie ploeg’. Het is allemaal nog wat abracadabra maar ik begin het een en ander onder de knie te krijgen. Mocht iemand het leuk vinden om dat te volgen, ik heb een insta aangemaakt. Ik zie vaak achteraf dat het een en ander nog wat onschep is waar ik het niet wil, maar hopelijk komt dat goed als ik minder ruzie maak met de ISO, diafragma en/of lightroom :joy:

Foto insta!

10 likes

Ik zou graag een ringlight aanschaffen om de spullen die ik maak te fotograferen maar ik weet hier eigenlijk niks over. Heeft iemand een aanrader dat een goed beginnersmodel is?

2 likes

een ringlight is eerder voor video dan voor fotografie, uiteindelijk ga je veel meer keuze en vrijheid hebben uit een losse reportageflitser die je kan regelen en van een ander oppervlak laat bouncen om een zacht licht te krijgen. Godox heeft goede prijskwaliteit instapmodellen met de speedlite serie.
Het voordeel van een reportagefliter is dat je met goedkope accessoires ook grotere opstellingen zal kunnen maken zoals je hier bijvoorbeeld ziet

2 likes

Ik heb een canon eos 650d die ik 10 jaar geleden heb gekregen. Ik ga volgend jaar dus op safari dus als ik dat ding nog ergens kan vinden en kan laten maken (ingebouwde flits deed het niet) wil ik een zoomlens kopen zodat ik van wat dichterbij foto’s kan maken. Ik zag de canon 55-250 mm
Lens, die is voor minder dan €300 te koop. Ik begrijp dat 600 mm beter is, maar die lenzen kosten €1000 en dat wil/kan ik er niet aan uitgeven. Heeft iemand ervaring met die canon lens en of deze genoeg zoomt voor tijdens een safari? Of kan ik beter gewoon een iphone 15 pro max meenemen? Mijn abonnement is namelijk al even afgelopen en mijn huidige 12 is bijna aan zijn eind dus wil deze zomer een nieuw toestel kiezen. Volgens mij is de camera van de 15 pro max het beste toch?

Hoor graag jullie ervaringen

Als je echt duidelijke en mooie foto’s van dieren tijdens de safari wil maken zou ik wel een lens nemen die wat verder kan, vanaf 500mm.
Zelf heb ik daarmee geen ervaring.
Met een iPhone zul je toch al snel moeten inzoomen en dan is de kwaliteit wel meteen minder.
Heb je ook naar tweedehands lenzen gekeken? Canon is overgestapt op een nieuwe lensvatting dus misschien is er daar betaalbaar aanbod.

1 like

Ja wel naar gezocht maar zelfs tweedehands kosten dat soort lenzen vaak €700… dat is gewoon boven mijn budget. Nieuwprijs €1200. Dus ik vraag me vooral af of ik de 250mm dan kan doen of het net zo goed kan laten. Prijs daarvan is wel een stuk schappelijker maar als ik er niks aan heb kost het me alsnog €300