Ik heb een 50mm f1.8 en een 100mm f2.8 (beide van Canon maar van andere merken heb je ze ook wel), de 100mm is officieel een macrolens maar met beide kan je wel foto’s maken met mooie scherptediepte. De 50mm f/1.8 is meestal ook niet heel duur en zeker het aanschaffen waard! Er zijn ook f1.4 versies, geen idee of die de meerprijs waard zijn qua kwaliteit van de foto’s. Een 100mm lens is ook wat duurder, ik doe zelf veel macro dus vond het het wel waard, maar als je dat niet wil gaan doen zou ik eerder voor die 50mm gaan. Die is iets meer ‘allround’ en kan je het diafragma dus ook net nog een tandje lager van.
In elk geval idd het F-getal op z’n laagst zetten, de standaard kitlenzen gaan vaak niet lager dan f5.6 op 50mm en f1.8 scheelt echt zoo veel t.o.v. f5.6!
(valt er wat te begrijpen van dit verhaal? ik heb geen flauw idee)
edit: wat ook nog wel van invloed is op scherptediepte is de afstand tussen je onderwerp en de achtergrond. Als je bijv. van die mooie gekleurde bolletjes achter een glas wil moet je de lichtbron (bijv. kerstlampjes) er enige meters vanaf plaatsen i.p.v. er vlak achter.