Sorry, 28-70 haha
Ik ga kijken. Tnx!
Heb 'm, bevalt prima. Lekker licht, de lens die je noemt is goed te doen. Qua specs is ie misschien outdated maar vind 'm alsnog top hoor
Ik heb sinds kort een sony a6500, overgestapt van spiegelreflex canon. Het is wel even wennen qua systeem en waar al m’n instellingen zitten én de batterij gaat echt 100x sneller leeg dan m’n canon. Maaar wel echt mooi 4K filmen en compacter dan een spiegelreflex. Hoop binnenkort even overdag wat te fotograferen, ben benieuwd!
zwarte achtergrond?
mijn mooiste portretten waren altijd met zwarte achtergrond. ik heb een bouwlamp die dimbaar is, en met een lichtbron het belangrijkste gedeelte belichten. dan met de sluitertijd spelen.
ik begon met een zwart dekbedovertrek en lijmklemmen
Hebben jullie misschien tips voor een fijne camera voor een beginner? Ik heb een website waar ik schrijf over eten en drinken en ik maak momenteel foto’s met mijn telefoon. Dit worden best mooie foto’s, maar ik zou eigenlijk wat betere kwaliteit willen.
Ik las online veel over de Nikon D3100 en een 50mm lens. Ik ben denk ik van plan om een tweedehands camera te kopen, dat scheelt mij weer wat in de kosten en ik heb begrepen dat je voor foodfotografie geen hele ‘‘luxe’’ camera nodig hebt.
Ik ben heel benieuwd of jullie me wat verder kunnen helpen, of misschien goede winkels weten waar je camera’s kunt aanschaffen.
Dat klinkt goed! Ik zie dat hij nieuw ook niet meer wordt gemaakt, dus deze zou ik enkel tweedehands kunnen kopen. De prijzen op marktplaats zijn echt ontzettend uiteenlopend. Wat zou jij een goede prijs vinden voor een dergelijke set? Dan heb ik een beetje een richtlijn
Ik heb ook precies deze set en heb er 150 voor betaald!
Bedankt voor jullie reacties @Tom_Riddleen @anon53054661 Ik zie nu een setje langs komen met een AF-S 18-55 lens, dus die zou ook zelf moeten scherpstellen. Ik las dat de AF-D dat niet doet, dus dan lijkt dit me een goede optie! En de vraagprijs is €100.
35 mm is een mooie lens voor portretten.
Bij een systeemcamera en spiegelreflexen met een kleinere sensor heb je te maken met de “crop factor”
50mm lens is dé portretlens voor full frame camera’s.
Lettend op de cropfactor is de 35mm hetzelfde idee voor kleinere sensors. (Kan nog meer verschillen bij nog kleinere sensor)
Je bokeh is afhankelijk van je diafragma.
Hoe kleiner het getal hoe groter de diafragma hoe meer scherpte diepte / bokeh je kan creeeren.
35mm/1,8 is dan mooi en betaalbaar. 1,4 nog beter enz…
Ik ga de sigma 30mm f/1.4 kopen voor mijn sony had op m’n canon (cropped sensor ook) een 50mm en vond dat soms net onhandig omdat je dan altijd zo dichtbij je object staat.
Ik heb inmiddels een camera gekocht en ben er heel erg blij mee! Hoop er deze week een beetje mee te kunnen gaan ‘‘spelen’’
Dubio!
Ik heb momenteel al een Canon 24-70mm F2.8, maar ik heb mijn oog op een 50mm F1.4 laten vallen. Overbodig of niet?
Paar jaar geleden heb ik de 50mm F1.8 echt zooooovaak gebruikt. Echt een fijn ding.
Ik heb tot nu toe enkel analoog geschoten maar zou toch ook graag digitaal willen fotograferen aangezien de ‘film is duur’-drempel dan wegvalt en het me ook handig lijkt voor food- en productfoto’s, reizen, etc. Kan iemand een goeie, betaalbare beginnerscamera aanraden? Hoeft geen DSLR te zijn eigenlijk, compacts e.d. zijn tegenwoordig ook heel goed hoor ik? Maakt me niet zo uit, ik hoor graag al jullie aanraders.
Ik heb zelf een systeemcamera van Olympus en ben daar heel blij mee, je kan bijna evenveel als een gemiddelde DSLR, zit prima zoom op en is lekker handbaar. Ik heb uiteindelijk met Canon 600D weggedaan omdat ik die niet meer gebruikte.
Ik heb trouwens de Stylus1, maar volgens mij word die niet meer gemaakt, maar er zijn wel vergelijkbare modellen. Hij was wel zo’n 450,-.
Hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik wil graag foto’s af laten drukken, maar nu is mijn verteld dat wanneer je foto’s van je telefoon naar je laptop stuurt de kwaliteit verminderd. De foto’s kan ik alleen via mijn laptop bestellen.
Wat is de beste manier op mijn foto’s te bestellen zonder kwaliteitsverlies?
Nee precies je moet ze gewoon niet via whatsapp ofzo sturen, maar je kunt ze wel gewoon mailen of wetransferen of via een kabeltje (of via airdrop als je apple-producten hebt).
Ik heb 'm hier al eerder aangeprezen maar ik heb de sony a6500 en ben daar heel blij mee. Heb een sony 18-105/f.4 lens voor zoom/landschap (die is wel groot en zwaar) en een Sigma 30mm/f 1.4 voor portret en ‘on-the-go’. Omdat hij geen spiegel heeft is hij wat kleiner en lichter dan een spiegelreflex, maar je kunt wel genoeg variëren met de lenzen + hij kan in 4K filmen.
Ik denk dat een 24-70 mm lens (of iets in die buurt) een hele mooi allround lens is waar je veel mee kan (een vriend had die op z’n canon spiegelreflex) maar die is wel heel duur haha.
Het ligt er denk ik een beetje aan hoeveel je wilt investeren in je camera. De hele set zoals hierboven beschreven kostte bijna 2000 euro dus dan moet je je camera wel vaker gebruiken dan voor één vakantie. Ik heb dit wel alle gekocht voor een vakantie, maar fotografeer al 10 jaar dus wist dat ik het het waard vond. Als je verder geen fotografische ambities hebt zou ik kiezen voor een goedkopere systeemcamera met een kitlens (een 18-55 ofzo). Daar kun je denk ik prima mee uit de voeten!
Herkenbaar wel. Altijd toch nog bang om het niet goed te krijgen, niet scherp genoeg en dan zijn ze toch nog mega enthousiast maar die spanning van te voren sucks
Kun je het dan niet makkelijker maken door het bij jou thuis te organiseren? Dat je zeker weet dat je goed licht hebt (mijn grootste angst) en evt. lichtboxen aanschaft en mooie manden en kleedjes e.d. hoef je dan ook niet altijd alles mee te slepen.
Als je het al thuis doet, dan heb ik niets gezegd haha.
Even dit topic nieuw leven in roepen met een vraag! Jaaaren geleden heb ik een spiegelreflex camera aangeschaft met de standaard lens die erbij geleverd werd. Destijds ook een minor fotografie gevolgd. Nu is dst toch allemaal wat weggezakt maar wil het weer wat meer oppakken. Nu wil ik wat met scherpte diepte gaan spelen maar met mijn lens gaat dat toch matigjes.
Ik zoek meer iets richting dit:
Weet iemand wat voor lens ik daarvoor nodig heb? Ik kom niet verder dan macro maar dat is volgens mij meer voor echt heeel dichtbij?