Fotografietopic

Heeft iemand hier misschien de Sony A7 camera?
Ben benieuwd of deze bevalt haha.

Wat wil je ermee doen? Als in welke lenzen denk je nodig te hebben. De A7 is zelf compact maar als je er een lange/zware lens op zet is het niet zo fijn meer.

Voor die prijs vind ik het echt een prima lens, en zeker wel waard. Voor die prijs kan je niet veel beter krijgen volgens mij.

1 like

Vooral een 50mm erop voor portretten maar ook meenemen op vakantie en dan is de 28-200 kitlens die er bij zit vast prima voor. Denk ik?

Heb nu een Nikon d7000 (geen full frame) dus wil eigenlijk weten of ik er als hobbyist op vooruit ga dan.

Volgens mij zou een 28 200 niet standaard passen. Verder is een A7III wel fijn maar de vorige versies zijn wel outdated. Vind je die d7000 ook te groot of zwaar? Want anders is de d610 een hele mooie camera. Refurbished voor 799 met een jaar garantie: https://www.kamera-express.nl/product/12284790/nikon-d610-body-occasion/?channable=e13909.MTIyODQ3OTA&gclid=CjwKCAiAyrXiBRAjEiwATI95mVKATf6XUl1mc_zRVFMBP2sTBIaACB_2kLrAYsBzMaYRBXDeTK1KpBoCrFUQAvD_BwE

Sorry, 28-70 haha
Ik ga kijken. Tnx!

1 like

Heb 'm, bevalt prima. Lekker licht, de lens die je noemt is goed te doen. Qua specs is ie misschien outdated maar vind 'm alsnog top hoor

1 like

Ik heb sinds kort een sony a6500, overgestapt van spiegelreflex canon. Het is wel even wennen qua systeem en waar al m’n instellingen zitten Ă©n de batterij gaat echt 100x sneller leeg dan m’n canon. Maaar wel echt mooi 4K filmen en compacter dan een spiegelreflex. Hoop binnenkort even overdag wat te fotograferen, ben benieuwd!

3 likes

zwarte achtergrond?
mijn mooiste portretten waren altijd met zwarte achtergrond. ik heb een bouwlamp die dimbaar is, en met een lichtbron het belangrijkste gedeelte belichten. dan met de sluitertijd spelen.

ik begon met een zwart dekbedovertrek en lijmklemmen :wink:

1 like

Hebben jullie misschien tips voor een fijne camera voor een beginner? Ik heb een website waar ik schrijf over eten en drinken en ik maak momenteel foto’s met mijn telefoon. Dit worden best mooie foto’s, maar ik zou eigenlijk wat betere kwaliteit willen.

Ik las online veel over de Nikon D3100 en een 50mm lens. Ik ben denk ik van plan om een tweedehands camera te kopen, dat scheelt mij weer wat in de kosten en ik heb begrepen dat je voor foodfotografie geen hele ‘‘luxe’’ camera nodig hebt.

Ik ben heel benieuwd of jullie me wat verder kunnen helpen, of misschien goede winkels weten waar je camera’s kunt aanschaffen.

Dat klinkt goed! Ik zie dat hij nieuw ook niet meer wordt gemaakt, dus deze zou ik enkel tweedehands kunnen kopen. De prijzen op marktplaats zijn echt ontzettend uiteenlopend. Wat zou jij een goede prijs vinden voor een dergelijke set? Dan heb ik een beetje een richtlijn :sweat_smile:

1 like

Ik heb ook precies deze set en heb er 150 voor betaald!

1 like

Bedankt voor jullie reacties @Tom_Riddleen @anon53054661 :smiley: Ik zie nu een setje langs komen met een AF-S 18-55 lens, dus die zou ook zelf moeten scherpstellen. Ik las dat de AF-D dat niet doet, dus dan lijkt dit me een goede optie! En de vraagprijs is €100.

2 likes

Wat is de beste lens voor bokeh effect? Is dat een 35mm

Krijg de Sony A6000 van m’n ouders, omdat ze de tv enzo van me hebben overgenomen :smirk:

35 mm is een mooie lens voor portretten.
Bij een systeemcamera en spiegelreflexen met een kleinere sensor heb je te maken met de “crop factor”

50mm lens is dĂ© portretlens voor full frame camera’s.
Lettend op de cropfactor is de 35mm hetzelfde idee voor kleinere sensors. (Kan nog meer verschillen bij nog kleinere sensor)

Je bokeh is afhankelijk van je diafragma.
Hoe kleiner het getal hoe groter de diafragma hoe meer scherpte diepte / bokeh je kan creeeren.
35mm/1,8 is dan mooi en betaalbaar. 1,4 nog beter enz


2 likes

Merci voor uitgebreid antwoord!
Deze zag ik overal voorbij komen 35mm / 1,8 idd, zal ‘m ook wel gaan worden.

Thanks nog @tuula jij hebt me er toen op gewezen haha!

1 like

Ik ga de sigma 30mm f/1.4 kopen voor mijn sony :slight_smile: had op m’n canon (cropped sensor ook) een 50mm en vond dat soms net onhandig omdat je dan altijd zo dichtbij je object staat.

1 like

Graag gedaan! Ga je veel plezier van hebben :slight_smile:

1 like

Ik heb inmiddels een camera gekocht en ben er heel erg blij mee! Hoop er deze week een beetje mee te kunnen gaan ‘‘spelen’’ :smiley:

1 like

Dubio!

Ik heb momenteel al een Canon 24-70mm F2.8, maar ik heb mijn oog op een 50mm F1.4 laten vallen. Overbodig of niet?

Paar jaar geleden heb ik de 50mm F1.8 echt zooooovaak gebruikt. Echt een fijn ding.