Fotografietopic

Herkenbaar wel. Altijd toch nog bang om het niet goed te krijgen, niet scherp genoeg en dan zijn ze toch nog mega enthousiast maar die spanning van te voren sucks

Kun je het dan niet makkelijker maken door het bij jou thuis te organiseren? Dat je zeker weet dat je goed licht hebt (mijn grootste angst) en evt. lichtboxen aanschaft en mooie manden en kleedjes e.d. hoef je dan ook niet altijd alles mee te slepen.

Als je het al thuis doet, dan heb ik niets gezegd haha.

Even dit topic nieuw leven in roepen met een vraag! Jaaaren geleden heb ik een spiegelreflex camera aangeschaft met de standaard lens die erbij geleverd werd. Destijds ook een minor fotografie gevolgd. Nu is dst toch allemaal wat weggezakt maar wil het weer wat meer oppakken. Nu wil ik wat met scherpte diepte gaan spelen maar met mijn lens gaat dat toch matigjes.

Ik zoek meer iets richting dit:


Weet iemand wat voor lens ik daarvoor nodig heb? Ik kom niet verder dan macro maar dat is volgens mij meer voor echt heeel dichtbij?

Ik weet zo geen specifieke lenzen want ik schiet zelf niet digitaal, maar hoe sneller de lens, hoe beter (dus een laag f-getal). Mensen gebruiken meestal prime lenzen als ze veel bokeh (die bolletjes dus) willen, dat zijn vaak ook snellere lenzen dan zoomlenzen. Verder heeft de brandpuntafstand ook invloed, waarbij een langere brandpuntafstand meer bokeh oplevert. Dus lang verhaal kort, zoeken naar een lange en snelle lens.

Als je googlet op iets als ‘bokeh lens comparison’ kan je wel een goede indruk krijgen van de bokeh die verschillende soorten lenzen produceren !

1 like

Ik heb een 50mm f1.8 en een 100mm f2.8 (beide van Canon maar van andere merken heb je ze ook wel), de 100mm is officieel een macrolens maar met beide kan je wel foto’s maken met mooie scherptediepte. De 50mm f/1.8 is meestal ook niet heel duur en zeker het aanschaffen waard! Er zijn ook f1.4 versies, geen idee of die de meerprijs waard zijn qua kwaliteit van de foto’s. Een 100mm lens is ook wat duurder, ik doe zelf veel macro dus vond het het wel waard, maar als je dat niet wil gaan doen zou ik eerder voor die 50mm gaan. Die is iets meer ‘allround’ en kan je het diafragma dus ook net nog een tandje lager van.

In elk geval idd het F-getal op z’n laagst zetten, de standaard kitlenzen gaan vaak niet lager dan f5.6 op 50mm en f1.8 scheelt echt zoo veel t.o.v. f5.6!
(valt er wat te begrijpen van dit verhaal? ik heb geen flauw idee)

edit: wat ook nog wel van invloed is op scherptediepte is de afstand tussen je onderwerp en de achtergrond. Als je bijv. van die mooie gekleurde bolletjes achter een glas wil moet je de lichtbron (bijv. kerstlampjes) er enige meters vanaf plaatsen i.p.v. er vlak achter.

2 likes

Ja heel goed te begrijpen hoor! Thanks voor je uitgebreide antwoord! Ik heb zelf niet heel veel met macro (wel super mooi, maar fotografeer vaker landschap/steden/interieur en dan voor sferisch -is dat een woord-?). Ik heb idd een lens gespot die redelijk allround is (50 mm f.8) en dat leek me wel wat!! Ga em met mn eindejaarsbonus aanschaffen denk ik :star_struck::star_struck:

2 likes

Jaa da’s een fijne lens! Misschien is er nu zelfs wel een goede black friday deal voor te vinden? Hij gaat je vast goed bevallen!

1 like

Volgens mij heb ik deze lens (vrijwel ongebruikt) liggen. Zou je interesse hebben of wil je je lens liever niet tweedehands?

Besloten om hem zakelijk aan te schaffen dus dan is tweedehands geen optie, maar dank voor het meedenken! Wel zonde trouwens, maar op mp raak je zo’n nieuwe lens ook wel kwijt toch?

Vast wel, ik ben alleen te lui voor Marktplaats

Ik zoek nog een leuk object om te fotograferen. Ik dacht aan verschillende oude versleten knuffels. Zelf heb ik er helaas geen. Iemand die er nog wel 1 heeft en deze hiervoor wil inzetten?

Hoi allemaal!

Ik wil graag een camera kopen. Mijn zoektocht begon met het zoeken naar een spiegelreflexcamera, dit kwam omdat ik de camera van mijn vader soms leen. (Canon spiegelreflexcamera) Een tijdje geleden heb ik kort een systeemcamera geprobeerd, maar weet niet zeker of ik dit zo fijn vind. Hier ervaringen?

Ik zoek een camera waarbij ik zelf alles kan instellen en van lenzen kan wisselen. Ik vind de besturing van canon gemakkelijk maar ik weet niet of ik bij dit merk wil blijven. Misschien hebben jullie andere suggesties?

Ik vind het leuk om verschillende dingen te fotograferen, zoals: straatfotografie, architectuur, portretten. Ik zoek daarom niet een instapmodel camera maar meer een camera die veelzijdig te gebruiken is. Iemand ook tips qua musthave lenzen?

Hoop dat iemand mij misschien kan helpen! :smile:

1 like

ik ben ooit overgestapt van een spiegelfelfex (nikon D7000) naar een systeemcamera (olympus OM-D)
en ben heel blij met deze stap. maakt erg mooie foto’s en kan alles zelf instellen ook.
grootste voordeel. klein en licht. als ik kijk naar je straatfotografie, architectuur e.d.

ik ben nu dus blij met een basis pancake lens (heel plat ideaal voor vakantie of dagje weg)met wat groothoek en zoom.
Ook raad ik een prime lens aan. deze kan niet zoomen, heeft een vast brandpunt en een groot diafragma (klein getal bv 1.8 is groot) daardoor lichtgevoelig en mooi voor portretten door de bokeh.

het ligt aan het soort camera welke prime je wilt. voor full frame (duur) is dat 50mm
voor een kleinere sensor (bijv. Nikon d7500 is dat 35mm
en voor mijn olympus heb ik dus 25mm prime.

uiteindelijk kun je bepalen of je er nog een zoomlens bij wilt. Ik gebruik mijn zoomlens echt het minst.

1 like

Toevallig geen mensen die een Olympus Mju II wegdoen? Ik kan maar proberen :stuck_out_tongue:

1 like

Analoog?

Nee die doe ik niet weg :slight_smile:

Ik spaar diverse camera’s. Van agfa box tot digitaal. Nu hoop ik nog eens de balgcamera van mijn oma te krijgen.

1 like

Ken wel iemand met een winkel die er waarschijnlijk nog wel een heeft voor minder bizarre bedragen dan ze op MP voor gaan, maar naar mijn mening nog steeds veel te veel voor wat het is hahaha. Je zou wel eens naar een AF-1 Super kunnen kijken, is dezelfde lens en ook weatherproof, alleen een tikkie groter

@Madam-Mikmak leuk! Hier staat het huis ook vol met prehistorisch spul haha, grotendeels van m’n vriend inclusief meerdere grootformaat camera’s. Allemaal functioneel en m’n vriend maakt er ook daadwerkelijk foto’s mee, vet leuk! Ik heb ook wel een verzamelingetje maar allemaal 35mm

1 like

Bij mij werken ze ook allemaal! Moet nog wel eens mijn 120mm volschieten met mooi weer (de agfa box)
Alleen mijn olimpus pen EEs-2 heeft diafragma issues… :unamused: heb hem al twee keer uit elkaar gehaald…

Maar wist niet dat de mju-II zo gewild zijn?
Ik heb nog de mijne van 20 jaar geleden

1 like

Ah leuk! En balen, plakt 'ie of wat is er mee? En ja mensen gaan helemaal gek op mju ii’s tegenwoordig, gaan rustig voor 150 euro als het niet meer is 🤷

1 like

Ja de bladen plakken. Ben al met zippo vloestof in de weer geweest.
Nadeel is ik krijg het laatste stuk niet helemaal open om de bladen los te halen en even te weken in de zippo.
Jammer want het is zo’n nifty cameratje

Ah dat is balen! Zijn leuke dingen inderdaad, heb zelf een pen S. Ik heb alleen nog maar diafragmaproblemen gehad met losse lenzen, stuk makkelijker dan de hele camera uit elkaar moeten slopen om ergens bij te komen :sweat_smile:

1 like