Frankrijk topic

Ik zag dat er voor veel Europese landen en steden topics zijn, maar nog niet voor Frankrijk. Dit lijkt me wel een mooie plek om alle aan- en afraders te bundelen. Dan heeft Parijs ook gelijk een plekje!

Om af te trappen, ik ga deze zomer met de auto naar Frankrijk. We starten in Normandië, rijden dan door naar Bordeaux, even een kort uitstapje richting San Sebastian en op de terugweg via Parijs. Hebben jullie nog aanraders op deze route? Het volgende willen we sowieso aandoen:

Normandië

  • Pointe du Hoc
  • Amerikaanse begraafplaats
  • Mont Saint Michel

Bordeaux

  • Een bezoek aan een wijngaard
  • Île de Ré (eiland waar Fleur de Sel wordt gewonnen)
  • Marennes (komen Franse oesters vandaan)

Ben benieuwd naar jullie Franse favorieten!

7 likes

Ik heb geen tips voor jouw specifieke route maar wel heel leuk dat dit topic er is! Ik ga heel graag naar Frankrijk. Afgelopen jaren zijn we naar Elzas/Vogezen, Morvan, Bourgogne en de Alpen geweest. Voor komende zomer weten we het nog niet zo. Misschien de Jura of Corsica.

2 likes

Ik vond van de landings beaches die van Arromanches het mooist. Daar liggen de pontons nog op het strand. De strandwandeling is heel bijzonder.

Verder is, als je daar toch in de buurt bent, het heel bijzonder om te gaan kijken naar het “Tapisserie de Bayeux”. Dat is een tapijt van 70 meter lang, geheel geborduurd met het verhaal van de Slag bij Hastings in 1066. Zeg maar Panorama Mesdag, maar dan uit de Middeleeuwen. Het verhaal is prachtig uitgebeeld, met paarden en torens en hele legers. Het klinkt misschien een beetje saai, maar dat is het totaal niet. Ik vind het echt wel een soort “wereldwonder”.

Normandie is heel leuk!

1 like

Super! Staan allebei genoteerd, we verblijven toevallig ook in Bayeux dus dat komt goed uit :smiley:

1 like

Ik ben niet vaak in Frankrijk geweest (Lille wel vaker) maar oh wat is Annecy mooi!!

3 likes

Ik vind Lyon trouwens ook een hele leuke stad, gezellige sfeer en veel leuke restaurantjes. Zeker tof voor een stedentrip of om op vakantie even een tussenstop te doen. Paul Bocuse (bekende Franse chef) komt daar ook vandaan, dus de eetcultuur is super. Ook een mooie grote foodmarkt met veel specialiteiten.

1 like

Ik ben verleden jaar naar Messanges geweest, Capbreton naastgelegen was wel heel erg leuk .
Maar eerlijk gezegd Frankrijk is een mooi land er zouden alleen geen Fransen moeten wonen .

1 like

Heerlijk topic dit! :heart: Frankrijk

In Normandië zijn mijn tips:

Étretat, om de prachtige kustlijn met krijtrotsen
Deauville, heerlijke badplaats met jaren 50 Amerikaanse films sferen.

5 likes

Étretat zijn we afgelopen zomer geweest. Ben blij dat ik uiteindelijk een slaapplek in het dorp ernaast heb uitgekozen (Yport) het was daar heerlijk rustig, in de avond nog van de ondergaande zon kunnen genieten.

@Erato waar was je in de morvan geweest?

In het dorpje Moux. Echt zo’n uitgestorven dorpje waar weinig te beleven is haha, maar wel met een bakker en een restaurant dus precies goed voor ons.

1 like

Leuk, een Frankrijk topic!! 2 jaar geleden ben ik voor het eerst op vakantie gegaan naar Frankrijk, buiten de stedentrips naar Parijs. We zijn naar de Dordogne geweest en vond het echt fantastisch. Mooie natuur, kanoën, gezellige dorpjes en steden, lekkere gebakjes en relatief dichtbij. Sowieso vind ik op vakantie met de auto zoveel relaxter dan met het vliegtuig.
In juni gaan we naar de Provence (dorpje vlak bij Avignon) en heb er mega veel zin in! We gaan ook nog een paar dagen naar de cote azur en wil graag naar het parfum museum. Heeft iemand verder nog leuke tips voor de Provence?

In Bayeux is ook een hele leuke gratis historische wandelroute! Bij het office de tourisme kun je er een foldertje voor halen.

Ontdekkingstocht door sfeervol en levendig Bayeux in Normandië - Frankrijk Puur hier staat er iets meer uitleg!

En daar “in de buurt” is ook een aquarium/museum over de titanic. Medium aanrader, vooral doen als het slecht weer is maar anders zou ik skippen.

2 likes

Ik heb jaren geleden met m’n ex heel Normandië door gereisd. Echt bijzonder, de hele geschiedenis die daar ligt. Ex was nogal van de tweede wereld oorlog dingen dus hij had van tevoren alles uitgeplozen en een hele lijst gemaakt van waar hij heen wilde. Ik wilde alleen maar naar de Mont Saint-Michel.

Een Parijs vraag: heeft iemand nog lunch aanraders rond Marais of Montmartre?

In Le Marais, ga niet op Place des Vosges lunchen, want je betaalt je een ongeluk! Maar vlakbij op Place Sainte-Catherine zitten meerdere leuke restaurantjes, met klassieke en vega opties en fijne terrasjes!

Ik heb overigens wel de enige en lekkerste macaron ever gegeten bij een kopje koffie op het terras van Carette.

1 like

Dankje! Ik heb het gevoel dat ik altijd in Parijs word afgezet, dus dit helpt zeker.

2 likes

Zijn er mensen hier wel eens in Marseille geweest? Het ziet er op de foto’s prachtig uit en de combi stad/strand lijkt me heerlijk, en niet te duur. Maar hoor van mensen wisselende verhalen. We zijn niet van plan te gaan wandelen of naar de achterbuurten te gaan

1 like

Ik zou niet puur voor Marseille gaan. Het is een mooie havenstad maar voelde mij er niet per se veilig. De terrassen zaten vaak vol met alleen maar mannen en ik werd er weleens nageroepen. Zou het een dagje doen en daarna naar Aix Provence gaan of Andere plekken in Zuid Frankrijk

2 likes

Leuk een Frankrijk topic! Wij waren nooit zulke Frankrijk fans maar we zijn sinds een jaar helemaal om. Vorige zomer naar de Loire geweest (was echt geweldig met alle kastelen en wijnen).

@Lulu_danger
als je goede prijs-kwaliteit verhouding wil zijn de Bouillon restaurants een aanrader vind ik, even niet het idee afgezet te worden idd. Bouillon Pigalle zit vlak naast Moulin Rouge in Montmartre. In de Marais kwamen we op een overdekte foodmarkt terecht waar we hebben geluncht. Even opgezocht: het heet Marche des Enfants Rouges. Was heel leuk, je hebt gewone marktkramen en een aantal waar je kunt eten.

Deze zomer gaan we de Vogezen, uurtje van Colmar. Iemand tips voor die omgeving? We gaan maar een weekje en hebben twee peuters bij ons maar ik vind het wel leuk om leuke stadjes/wijnhuizen/natuur te ontdekken.

2 likes

Ik ben in 2021 2 dagen in Marseille geweest en het heeft wel echt een ‘eigen’ vibe (wat rauwer) tussen de andere plekken die je in het zuiden kunt bezoeken. Ik was niet gecharmeerd van het centrum, maar langs de corniche was het wel mooi. Ik vond zelf andere steden zoals Nice en Aix en Provence wel veel leuker.

2 likes