Toevallig ging het hier gisteren over in r/Fantasy op reddit, en de topcomment is van iemand die al 50 jaar onderzoek doet naar volksverhalen rond o.a. goblins en zijn reactie vond ik wel interessant. Het komt niet neer op een ja/nee antwoord zoals in het artikel dat hier gedeeld was maar zijn reactie zag er wel goed onderbouwd uit. Ik was overigens wel verbaasd dat in het artikel de schrijver maar 1 niet-problematisch voorbeeld kon vinden van goblins terwijl er een supergrote fantasy boekenserie is met toffe goblins, namelijk the Discworld reeks. Maar goed ik ben een Pratchett fan.
Maar los van of de oorsprong wel/niet anti-semitisch is denk ik dat het niet eens echt uit hoeft te maken, want al sinds de eerste HP film (wellicht ook boek maar ik herinner me het over de film) wordt aangegeven dat hoe de goblins weergegeven zijn anti-semitische kenmerken heeft. Het is dus niets nieuws wat dat betreft, en tegenwoordig zouden we hoe dan ook beter moeten weten/doen. Dus ik vind de oorsprong minder relevant daarin, maar op zichzelf staand wel weer interessant.