Gierige acties #2

Ik zou me vooral afvragen waarom je het dan in een restaurant wil vieren en ik er vervolgens zelf voor moet betalen, vind dat altijd een beetje gek persoonlijk. Maar het is maar €10, dus daarom een beetje gierig

17 likes

Ja daarom twijfel ik ook, dat zn vrienden dan verplicht worden om geld aan het restaurant uit te geven. Als het voor mijn eigen verjaardag zou zij zou ik minder mensen uitnodigen en alles betalen, maar voor zijn bday voelt het raar om dan een selectie uit zijn vrienden te maken.

Maar misschien is het eten betalen ipv de drankjes idd wel een goed idee! Dan hebben mensen het ook meer in de hand hoeveel ze willen uitgeven. Thanks @Nysmn

Hahaha nee het restaurant is fantastisch @Shadina, daar is niks mis mee.

5 likes

Ja, daar kan ik ook wel inkomen dat je dat zo ziet.

2 likes

Ik weet niet hoe ruim jullie het financieel hebben maar zou gewoon alles betalen als het financieel kan. Vind als jij iets organiseert hoort daar ook bij dat je gastvrij bent. Als je het van te voren duidelijk communiceert is dat natuurlijk wel beter dan achteraf.

Maar mochten jullie het niet ruim hebben en jullie vrienden zijn daarvan op de hoogte zullen ze dit vast niet erg vinden, je communiceert het al vooraf.

7 likes

Met mijn vriendengroep gaan we regelmatig eten voor iemands verjaardag, maar niemand verwacht dan dat de jarige (of diens partner) alles betaalt. Gaat er toch om dat je gezellig samenkomt voor de speciale gelegenheid, niet om dat je gratis eten krijgt? En we kopen ook gewoon altijd een cadeau.

64 likes
1 like

Inmiddels ook gewoon 19,50 zonder drankjes

1 like

Ik ben na deze hele discussie meer verbaasd over dat er nog restaurants zijn waar je voor 10 euro goed kunt eten, zelfs bij een pizzeria red je dat niet (althans hier niet). Of ik ben heel verwend.

27 likes

Wij doen dit ook en betalen dan juist voor de jarige …

9 likes

Saravanaa Bhavan motte wezen!

9 likes

Iets te ver rijden vanuit Drenthe!

5 likes

Ja ik vind vooral communicatie erover het belangrijkst. Als de gasten van tevoren weten wat ze zelf moeten betalen dan kunnen ze ook zelf bepalen of ze dit oké vinden of dat ze liever niet meegaan en of en wat voor cadeau ze dan geven.

3 likes

Ja en dat berekenende dat voor je eigen eten betalen niet oke is omdat je ookal een cadeau mee moet nemen… ik bedoel je wil toch gezellig samen eten ter ere van iemands verjaardag :woozy_face::woozy_face:

21 likes

Ik vind het echt niet gierig. Voor al die mensen betalen zou minimaal 120 euro voor jou in je eentje zijn en voor die mensen zelf 10 euro. Vind ik nogal een verschil. Wordt dit vaker gedaan in je vriendenkring en weet je dus of mensen bereid zijn dan te komen?

1 like

Ik had nog bijna ‘anders’ gestemd want vind het juist heel gul dat je voor andere mensen de drankjes wilt betalen :sweat_smile:

15 likes

Ik vind het juist heel netjes (mist duidelijk gecommuniceerd).
Het eten is ook makkelijk te onthouden en duidelijk bij het afrekenen. Drankjes is altijd lastig te splitten (denk aan: flesje wijn, fles tafelwater, had ik nu 3 of 4 biertjes enzovoort).

7 likes

Wij gaan regelmatig uit eten mrt vrienden als iemand jarig is, iedereen betaald zijn eigen eten drinken en evt een rondje, geen cadeau’s en de jarige geeft een aantal rondjes. Het samen een leuke avond hebben is fijner.

6 likes

Jaa echt hoor ik verbaas me eerlijk gezegd soms echt hoe rigoureus mensen hier zijn. Een vriend moet een fucking 50 centje voor een wc betalen tijdens een feest dat jij organiseert en ‘oh nee laat dan maar, dat is zó gierig!’ :joy:

3 likes

Denk dat veel ook wel valt of staat met wat gebruikelijk is in je vriendenkring. In het verlengde hiervan: wij zijn toch wel veelal gewend dat je op een bruiloft niets hoeft te betalen aan eten of drinken, maar in best wel wat andere landen is dat helemaal niet gebruikelijk. Als ik nu een uitnodiging zou krijgen voor een bruiloft waar ik vanaf 20u mijn eigen drankjes moet betalen, of waar alleen koffie thee en water gratis is of wat dan ook, dan zou ik dat toch wel gek vinden. Niet per se gierig en ik zou mn kado er niet op aanpassen of wat dan ook, maar het zou me wel opvallen zeg maar

3 likes

Klopt ik zou echt heel raar opkijken als er na etentjes tikkies worden gestuurd. Het is gewoon niet gebruikelijk in mijn vriendenkring en al helemaal niet bij familie. Misschien een andere cultuur maar het hele gedoe om iets meer uit te geven snap ik de moeite van niet tenzij het financieel niet uitkomt.

Het is ook leuk om te trakteren en kan mij niet voorstellen wanneer je bevriend bent dat je problemen zou maken “of niet naar een verjaardag zou gaan” wanneer iemand vraagt of je jouw eigen eten/drinken wilt betalen. Blijft alleen wel dat in mijn opvatting je niet zo gastvrij/beetje gierig bent. Ik zou mij er niet prettig bij voelen om niet de volledige rekening op te pakken.

Maar ik heb hier ook wel verhalen gelezen van mensen die bij vrienden thuis gaan eten en dan meebetalen aan de boodschappen(?). Ik vind het hele tikkie gedoe een vreemde gewaarwording en juist dat vreemd/beetje gierig.

2 likes