Gierige acties #2

Klopt ik zou echt heel raar opkijken als er na etentjes tikkies worden gestuurd. Het is gewoon niet gebruikelijk in mijn vriendenkring en al helemaal niet bij familie. Misschien een andere cultuur maar het hele gedoe om iets meer uit te geven snap ik de moeite van niet tenzij het financieel niet uitkomt.

Het is ook leuk om te trakteren en kan mij niet voorstellen wanneer je bevriend bent dat je problemen zou maken “of niet naar een verjaardag zou gaan” wanneer iemand vraagt of je jouw eigen eten/drinken wilt betalen. Blijft alleen wel dat in mijn opvatting je niet zo gastvrij/beetje gierig bent. Ik zou mij er niet prettig bij voelen om niet de volledige rekening op te pakken.

Maar ik heb hier ook wel verhalen gelezen van mensen die bij vrienden thuis gaan eten en dan meebetalen aan de boodschappen(?). Ik vind het hele tikkie gedoe een vreemde gewaarwording en juist dat vreemd/beetje gierig.

2 likes

In mijn omgeving hebben eigenlijk alle mensen op wiens verjaardag ik uitgenodigd zou worden een woning die ruim genoeg is om een feestje/borrel te geven. Niet om 100 mensen uit te nodigen, maar wel om 15-20 mensen uit te nodigen en meestal zijn de verjaardagen die mijn omgeving en ik vieren ook niet veel groter dan dat. Dus dan hoeft een verjaardag volgens mij echt niet een paar honderd euro te kosten (voor mij is supermarktwijn en naturelchips in ieder geval prima). En gegeven dat vrijwel iedereen de ruimte heeft en ook wel de middelen, zou ik het best een beetje gek vinden als iemand dan voor zou stellen “he ik wil graag uit eten voor mijn verjaardag en ik betaal jullie eerste twee drankjes!” Maar ook niet meer dan een beetje gek, ik vind het niet gierig of asociaal of weet ik het. Maar als student met een kamer van 12m2 was het dan wel weer vrij gebruikelijk om een feestje te geven in een kroegje en twee consumptiebonnen pp uit te delen

2 likes

Ik denk dat het gewoon belangrijk is dat je vooraf duidelijk bent en dat mensen niet het gevoel moeten hebben dat ze geen ‘nee’ mogen zeggen. Dus geef vooraf aan wat je gasten zelf moeten betalen en of er dan nog wel of geen cadeau gegeven moet worden en laat mensen ook vrij als ze hier niet aan mee willen doen.

Het grootste probleem is denk ik vaak dat er een verrassingsfeest - of diner wordt georganiseerd vanuit de partner van de jarige. De genodigden komen met een mooi cadeau en bij thuiskomst krijgen ze vervolgens een tikkie voor de bijdrage aan het feest of de rekening van hun deel van het diner. En als ze dat vooraf wisten, dan zou een deel misschien niet gekomen zijn omdat ze het financieel niet missen kunnen en een ander had misschien geen of een kleiner cadeau gekocht omdat het anders wel een heel groot bedrag is om aan een verjaardag uit te geven.

3 likes

Ik snap wel dat vragen rondom verjaardagen vaak in dit topic terugkomen, het is ook ingewikkeld en iedereen lijkt anderen ‘normen’ erin te hebben. Met een klein groepje (4-5) ging ik vroeger uit eten en dan betaalde ik eten en drinken. Het was vrij gebruikelijk dat we dat met dat groepje deden bij verjaardagen. Maar ik vind bijvoorbeeld dat er bij elke verjaardag wel een cadeau hoort. Ik vind het heel gierig als je voor iemand uit eten gaat, zelf alles betaalt in een restaurant die door de jarige is gekozen en dan nog cadeaus moet geven. Het is ook niet zo dat wat je geeft precies gelijk moet zijn als wat je krijgt maar ik vind wel dat het een beetje in balans moet zijn.

Daarom begrijp ik niet waarom mensen het niet vaker thuis doen, ok het is gedoe en er is niet altijd veel ruimte maar ik vind dat vaak gezelliger. Ik had het ook laatst met een vriendin over, soms heb je best veel verjaardagen achter elkaar en als je dan steeds uit eten gaat en een cadeau koopt dan kan dat best wel duur worden.

1 like

Mijn god ik vind het originele dilemma nog het minst gierig na een hoop reacties die erna komen. Wat een gezeik om gewoon een avondje uit eten waar je misschien 10 euro kwijtbent als gast aan drankjes of eten.
Want wat maakt het nou echt helemaal uit behalve wat “er zou horen”.
Er worden ook allemaal dingen bijgehaald die niet aan de orde zijn, cadeaus en dat het niet van tevoren gecommuniceerd zou worden.

Moet je quitte spelen met je vrienden qua geld of accepteer je gewoon dat dat onmogelijk is.

28 likes

Hahaha dit ja. ‘mensen verplichten naar een restaurant te gaan’, nou wat een straf :joy::sweat_smile:

9 likes

Haha ja ik dacht ik maak een pol zodat niet iedereen afzonderlijk hoeft te reageren, maar deze vraag is blijkbaar voer voor discussie.

4 likes

Ik vind dat je hierin wat overdrijft. Als ik in een bepaalde maand krap zit en iemand viert zijn verjaardag in een restaurant wat in een gemiddeld restaurant 30 euro pp is, dan ga ik liever niet uit eten. Dat zou ik dat doen voor diegene en niet voor mijzelf omdat ik dat geld aan weekboodschappen zou spenderen. En ik mag mijn vrienden heel graag maar niet iedereen is megarijk. En benoemen dat je niet meekan vanwege geld is echt moeilijker dan het lijkt.

1 like

Oké even de vraag of ik gierig ben. Binnen mijn vriendinnengroepje geven we elkaar meestal als verjaardagscadeau een dag weg (activiteit) + lunchen of diner.
Van de vier vriendinnen hebben er twee een partner.

Binnenkort is het dagje weg voor een van de vriendinnen, alleen nou gaat haar partner ook mee (partner is een vrouw, maakt het misschien minder raar dan als een man opeens meegaat haha)
Dus ik app net naar de overige twee vriendinnen, “weet Naam Partner wat de precieze plannen zijn? Want ze geeft het mede cadeau toch?”
Kreeg ik als reactie “oh huh ik dacht dat we hen samen meenamen”

Ben ik gierig als ik eigenlijk niet per se van plan was om mee te betalen aan de activiteit + diner voor de partner van vriendin? :sweat_smile: ik ken haar wel redelijk goed

• Ja dat is gierig
  • Nee is niet gierig

0 stemmers

(ik stel mijn mening misschien nog bij hoor n.a.v. de uitslag en hoe het appgesprek verder loopt haha)

2 likes

Hoeveel zouden jullie per persoon extra kwijt zijn?

2 likes

Ik denk dat het zo’n 45 euro per persoon kost dus ca. 15 euro per betalende vriendin extra

Dus dan zit je op 45 voor jezelf, 15 voor jarige vriendin, 15 voor partner = 75 euro.
Of partner betaalt voor zichzelf of doet mee aan cadeau dan worden het andere bedragen dus

Ik had eerst ja is gierig omdat die andere vriendinnen er vanuit gingen dat 't aan hun beide was. Maar aan de andere kant: blijkbaar geef je nooit aan de partner dus waarom nu opeens wel?

3 likes

Ik vind het niet gierig maar als ik die 15 zou kunnen missen zou ik dat gewoon betalen. Ligt er misschien ook een beetje aan hoe de band met die partner is?

4 likes

Oooh lol ik ben vergeetachtig want blijkt dat al afgesproken was dat partner voor zichzelf betaalt en wij dus alleen jarige vriendin trakteren :sweat_smile: all good haha ik ben toe aan vakantie blijkbaar

46 likes

Ik heb iets verkocht op mp en eigenlijk al een beetje te goedkoop. En diegene had inclusief de verzendkosten geboden, dus ik zei wel dat ik ging proberen om het via de brievenbus te doen.

Maar nu paste het toch niet door de brievenbus, had ik ook laten weten en ik zelf zou dan aanbieden om dat bij te betalen. Maar deze persoon dus niet.

Ik kwam daar pas op het postkantoor achter (strenge postnl medewerker) en had het verzendlabel al via marktplaats laten kopen. Dus ik moest op het postkantoor geld bij betalen om het als pakket te versturen en heb de koper dat pas daarna verteld.

En zij reageerde zo van ohhh dankjewel! Terwijl ik zelf zou aanbieden om die extra kosten te betalen.

5 likes

Hoe duur was hetgene wat je had verkocht? Het scheelt ook maar €2 ofzo toch? Of is dat veel tov de aankoop?

Heel eerlijk zou ik zelf bij een mp aankoop ook denken jooeeh als ik van te voren al had betaald.

2 likes

Mijn god, mijn moeder gaat nu vaker met de lift, want “ik betaal servicekosten en die zijn duur zat”
Ik weet niet of het gierig of heel slim is

15 likes

Hoe meer de lift gebruikt wordt, hoe meer er wordt doorberekend aangezien servicekosten worden afgerekend aan het einde van het jaar op basis van de werkelijke kosten. Dus als iedereen de lift opeens meer gaat gebruiken kan het zelfs duurder worden haha

9 likes

Ssshh laat d’r ff in de waan dat dit een slim idee is :rofl:

4 likes