als de bestuurder het gaspedaal te hard intrapt, daar kan je niet zoveel aan doen als bijrijder. Maar als vervolgens de auto ergens wordt geparkeerd, dan kun je toch prima samen kijken of je daar goed staat en wat de parkeerregels zijn, zeker als je ergens bent waar ja beiden nog nooit bent geweest. Ik zou het dus wel hebben aangeboden.
Ik heb ‘ja’ gekozen omdat ik het graag uit mn systeem zou willen hebben. Als ik jouw collega was zou ik het aanbod wel afslaan, want ik vind het dan mijn eigen stomme fout.
Hahaha nou dit is dus precies wat er is gebeurd. Ik heb aangeboden de helft te betalen want wil er idd niet meer aan denken, en zij appt net dat ze dat absoluut niet wil
Maar het parkeren gebeurt vóór het uitstappen dus dan wil je zeggen dat dat wel @Tamara haar verantwoordelijkheid was?
Maar waar begint en stopt dit dan? Moet je ook checken of de bestuurder niet per ongeluk op de stoep geparkeerd heeft? En ben je als bijrijder ook mede-verantwoordelijk als je een boete krijgt omdat een achterlicht kapot is? Jij had dat immers ook prima op kunnen merken toen je instapte terwijl de lichten van de auto al brandden.
Ik vind zelf dat je niet mee hoeft te betalen en dat de ander dat ook niet mag verwachten, maar ik zou het desondanks zelf waarschijnlijk wel aangeboden hebben. (maar ik lees nu net dat zij dat absoluut niet wil, dus fijn dat het opgelost is!)
lol nee een kapot achterlicht is toch heel wat anders dan ergens parkeren. ik zou gewoon samen kijken van goh waar wij nu geparkeerd staan, mag dat?
als bestuurder zou ik trouwens het splitten niet persee aannnemen maar als bijrijder wel aanbieden in dit specifieke geval.
ik zit even te denken hè, hypothetische situatie, stel dat de bijrijder geen rijbewijs heeft (en dus ook niet zoveel kennis van verkeersregels, waar je wel/niet mag parkeren etc.), zou diegene dan volgens de mensen hier die zeggen dat het gedeelde verantwoordelijkheid is ook medeverantwoordelijk zijn?
Of als de persoon blind is
Ik vind dat de bijrijder echt helemaal niet verantwoordelijk is voor een parkeerboete. De bestuurder haalt een kaartje voor de automaat of checkt in via zo’n app, of rijdt een garage in of een parkeerterrein op - noem maar op, ik rij geen auto dus ik heb geen idee - en komt met die handelingen als het goed is de regels wel ergens tegen. Daar is de bijrijder echt niet verantwoordelijk voor.
Ik vind dit wel wat theoretisch hoor
Het loopt ook een beetje hoe het loopt, als de bestuurder gezien heeft dat het betaald parkeren is en een parkeerapp aanzet of een garage inrijdt zou jij zeggen “goh zullen we nog even goed lezen wat de voorwaarden zijn”
Want het ging er niet om of je er mag parkeren maar hoe lang het mocht
Ik vind dat de bijrijder wel moet betalen haha. Zou er zelf op staan / het meermaals aanbieden. Je profiteert ervan dat je kunt meerijden, dus dan deel je (binnen het redelijke) ook mee in de risico’s.
Zelf heb ik geen rijbewijs, maar ik ben regelmatig bijrijder (meestal van m’n partner). Als hij een boete rijdt zonder mij erbij betaald hij de boete zelf, als ik erbij was betalen we hem samen. Ik vind dat heel logisch. Heb het allebei al meegemaakt.
Ik vind het er wel een beetje bijhoren dat je een boete (bij een pech situatie zoals niet weten dat je moet betalen) deelt. Je maakt toch gebruik van iemands auto en ligt letterlijk met iemand mee. Dan zou degene die al moet rijden ook nog al het risico lopen op een boete. Ik zou dan niet zo snel geneigd meer zijn om aan te bieden om diegene te rijden
Ik vind sowieso niet dat je ‘profiteert’ van iemand die toch al die kant op rijdt, denk dat het daar misgaat
Haha ja ik vind profiteren van meerijden de gierigste kijk op de situatie
Fuck no. Als iemand besluit te hard te rijden, is dat diegene zijn keuze waar ik niks mee te maken heb. Profiteren of niet.
Met een partner zou ik ook delen maar ik ga echt niet voor een collega een boete betalen omdat diegene foutparkeert? Alleen de benzinekosten delen is een optie. Als de boete gedeeld moet worden dan zou ik vragen of het treinkaartje ook gedeeld wordt, want ja, zonder het etentje zou Tamara ook niet met de trein hoeven reizen dus die kosten zijn dan net zo goed voor haar collega.
Dat gevoel komt voor mij persoonlijk wel vanuit mensen die geen rijbewijs hebben en altijd vragen of ze mogen meerijden, of mensen die nooit aanbieden om te rijden. Dan profiteer je mi wel
dit doet me denken aan een soortgelijke situatie. mijn vriendinnen wonen buiten het centrum en gaan daardoor liever met de auto als we bijvoorbeeld samen naar een andere stad gaan. ik woon vlakbij het station en ga het liefst met de trein. ik heb ook weekend vrij, dus dat is voor mij ook voordeliger. maar nu gaan we eigenlijk altijd met de auto en dan vragen ze mij ook om benzine- en parkeergeld te betalen, terwijl ik eigenlijk ‘gratis’ had kunnen gaan
ik snap het wel, doe er ook niet moeilijk over, maar ergens denk ik dan wel ja jullie kunnen ook een keer mee met de trein gaan
dus ja nee ik vind meerijden ook zeker niet altijd profiteren
Maar jij kunt dan toch ook gewoon met de trein gaan en je vriendinnen daar treffen? Als jij er idd voor kiest om met ze mee te rijden is het ook logisch dat je mee betaalt aan de benzine, ze dwingen je daar toch niet toe?
Ik ga wel eens zelf met de trein terwijl vrienden met de auto gaan in dit soort situaties. Ik heb geen auto, heb hem ook niet nodig en vind het OV prima. Dus dan ga ik daar mee, om dit soort gedoe te voorkomen.
ja doe ik ook wel eens maar dat vinden ze ongezellig
ik snap ook wel dat ik mee moet betalen, maar ik wilde even reageren op het ‘meerijden is profiteren’-punt, voelt voor mij niet altijd zo