Boks
Huh. Als jouw vriend te hard rijdt en jij zat ernaast, betaal je dan samen de boete? Zit je dan ook constant te kijken of hij zich wel aan de snelheid houdt?
Ik heb als enige in mijn vriendengroep een leaseauto en rijd dus gratis (soort van) en ik merk wel dat als er nu gereden moet worden niemand meer aanbiedt om te rijden en iedereen een beetje naar mij kijkt :’’) Of er wordt dan iets gezegd van “ik kan op zich wel rijden maar dat kost dan wel ongeveer 15 euro pp…” Ik vind het op zich niet erg om te rijden en begrijp ook dat we voor die 15 euro allemaal wel iets leukers kunnen doen, maar het zijn altijd lange stukken en dan denk ik soms wel: komt het nou echt in niemand van jullie op om ff een keer iets meer te doen dan een “dankjewel he doei doei voorzichtig rijden nog!!” als ik je weer voor je deur af zet? :’) (hoef geen advies wil gewoon even zeiken)
Zou er voor mij ook aan liggen of het per ongeluk was. Als mijn vriend duidelijk hard/lomp zou rijden dan zou ik denken joe eigen schuld. Maar 3 km te hard op een onbekende weg zonder dat je doorhad, zou ik gewoon half/half doen.
Lijkt me met parkeren hetzelfde. Als je weet dat je eigenlijk fout staat/niet betaalt terwijl het moet, dan vind ik het eigen schuld. Maar als je het allebei echt niet wist of doorhad, zou ik het niet gek vinden om de boete te splitten. Ook een beetje lullig om de verantwoordelijkheid daarvoor alleen maar te leggen bij degene die rijdt.
Ik heb zelf geen auto, en in verschillende vriendengroepjes vaak maar 1 vriendin met rijbewijs en auto, die dus ook altijd moet rijden als we met de auto gaan. Merk ook wel dat ik me daardoor een soort van belast voel? Wat is fijn om te doen in dit soort situaties? Bijvoorbeeld als we bij haar afspreken, het is met de auto 20 min en met het ov bijna 2 uur omdat het heel erg afgelegen is, dus dan moet ze me altijd ophalen van het station. Of als we naar een andere stad gaan ofzo. En voor langere afstanden zeg ik altijd van ja stuur me tikkie voor de benzine enzo, maar voor korte ritjes niet per se.
Wat is hierin fijn om te doen? moet ik voor elk ritje ook van 20 min zeggen dat ze tikkie kan sturen voor benzine?
Ik zou een keertje een drankje oid voor haar betalen. Als je samen koffie gaat drinken dat jij dan betaalt.
Ja dat kan sowieso. Maar vind het gewoon lastig ook want als we dan afspreken bij het station, vriendin en ik betalen ook geld om met het ov daar naar toe te komen, vooral die vriendin want die komt van verder.
Ja inderdaad. Hij houdt zich aan de regels, dus er vallen niet maandelijks boetes op de deurmat (ik denk 3 in totaal? op tienduizenden kilometers). Hij heeft mij/ons naar veel plekken gereden waar je zonder auto lastig kunt komen, dus ik ben de laatste persoon die gaat klagen over 60 euro boete haha. Maar ik denk er eigenlijk hetzelfde over bij een collega waarmee je mee rijdt, misschien iets minder een no brainer maar alsnog.
Hoezo? Als je haar vraagt je op te halen dan kun je daar toch benzinegeld voor geven? En anders pak je maar een taxi, of je huurt een auto (mits je je rijbewijs hebt). Zo duur is dat nu ook weer niet.
Ik heb er sowieso een hekel aan als altijd naar dezelfde gekeken wordt als het op rijden aan komt.
Nouja we hebben geen rijbewijs en auto voor de rest, dus die optie is er niet echt. We spreken vaak met zijn 3en af en die andere vriendin betaalt dan ook 16 euro met het ov heen en terug (ik wat minder).
En een taxi niet duur? Lol waar woon jij.
Welja, een auto huren om van een station naar het huis van je vrienden te rijden
Misschien een auto met chauffeur huren, is ook betaalbaar
Haha moet altijd zo lachen om deze instelling, je zal maar wat voor je naasten over hebben zeg
Hahaha ja is this Monica Geuze speaking?
Haha maar echt.
Alles wat je voor iemand doet zonder daar ruimschoots voor gecompenseerd te worden is té véél en als iemand iets voor jou doet ben je een profiteur!!! !!! !!!
Ik heb een beetje het gevoel dat dit zo’n situatie wordt waarin er in latere posts nog allemaal extra informatie komt maar goed: los van wie wie waar vandaan oppikt en naartoe rijdt en hoeveel geld de auto en de trein kosten speelt dit voor mij (als dus die ene vriendin die vrijwel altijd rijdt) ook nog mee: als ik rijd kan ik nooit lekker ontspannen in de auto zitten. Ik ben verantwoordelijk voor een aantal anderen, ik kan niet drinken en ik pas me vaak aan. Want ik snap ook wel dat het kut is als je 's avonds laat nog weer een kwartier naar huis moet fietsen vanaf het station dus ok ik haal je wel op van huis, en als ik jou ophaal van huis dan haal ik die twee anderen ook wel op van huis en dus moet ik ook nog eens 's ochtends een half uur eerder weg dan degenen die mee rijden en ben ik een half uur later thuis dan ik in theorie zou kunnen zijn. Ik ben kapot na zo’n dag.
Waar het bij mij een beetje wringt, is dat mijn meerijders ontspannen in de auto zitten (denk ik althans, wellicht vinden ze me een gevaar op de weg), kunnen doen en laten wat ze willen qua drinken, voor de deur opgehaald en afgezet worden en dat vrij normaal lijken te vinden. Ik hoef geen geld of kado of wat dan ook, maar betaal gewoon ff een keer mn gebakje of mn lunch ofzo als we samen weg zijn. Of zeg gewoon een keer écht bedankt en niet alleen uit gewoonte zeg maar.
Ik weet niet in hoeverre dit alles op jouw situatie van toepassing is en dat hoef ik ook niet te weten. Misschien rijd jij hooguit 10 minuten mee met je vriendin en moet je ook nog eens extra moeite doen om bij een handig oppikpunt te komen, maar misschien is dat ook niet zo en vind je dit nog de moeite waard om ter overweging mee te nemen.
Nee ik kwijn weg in stilte en zelfmedelijden
Nou ja, dat eerste zei je er sowieso niet bij, alleen maar dat je geen auto hebt. Ik vind het gewoon raar en irritant dat er altijd maar van uit wordt gegaan dat degene die een rijbewijs heeft maar haalt en brengt zonder enige vergoeding maar goed, zal wel weer aan mij liggen. @Victoria legt de irritatie heel goed uit.
@EllaFitzgerald nee, van je eigen huis naar je vriendin maar goed, ze heeft sowieso geen rijbewijs dus dan gaat dat niet op.
Edit: @Shadina dat ja.