Gierige acties #2

Ik vind het juist irritant dat mensen mét auto altijd doen alsof zij zo zielig zijn dat ze moeten rijden. Een auto hebben en een rijbewijs halen of gehaald hebben is echt een luxe en schreeuwend duur, count your blessings. Ik doe altijd alles met ov of lopend en de fiets en jij (niet jij persoonlijk maar de persoon met de auto) kart overal lekker heen. Weet je hoe fijn het dan is voor de persoon zonder auto om een keertje mee te mogen rijden? Maar nee hoor je moet dat eerst heel voorzichtig vragen en daarna ook nog drie tientjes lappen. Toen ik een auto had deed ik dat echt niet zo en vrienden die dat wel doen zijn geen vrienden.

65 likes

Ik heb wel een auto en ben het honderd procent met je eens. Ik haal alles en iedereen met liefde op als we ergens heen gaan waar het met het OV niet zo makkelijk is.

Echt hoor, je kan ook gewoon eens iets doen omdat het fijn voelt om iets voor een ander te betekenen.

Dat eeuwige ingecalculeer en balancing the scales, vermoeiend.

45 likes

Het hangt natuurlijk af van de situatie en of dit kan/mag en de eigenaar het überhaupt wil, maar als wij met de leaseauto (en tankkaart) van iemand ergens naartoe gaan om kosten te besparen, bied ik wel altijd aan dat ik ook best wel wil rijden in hun auto. Daar zijn mensen wel vaak blij mee in mijn ervaring en dat aanbod wordt ook vaak aangenomen (maar het moet natuurlijk wel mogen van het leaseplan).

4 likes

Als het jou stoort dan is het toch aan jou om dat te communiceren, want blijkbaar voelen mensen jouw ergernis erover niet aan en denken ze dus dat je het prima vindt. Ik snap dan weer niet dat jezelf in stilte opvreten en passief-agressief bepaalde mensen niet meer meenemen zonder er een woord over te zeggen de betere optie zou zijn.

13 likes

Klopt dit is het dus, niet alleen qua geld maar ook energie. Ik ken deze vriendin nog niet heel lang dus vind het dan een beetje ongemakkelijk soms omdat je elkaar nog moet leren kennen op bepaalde gebieden. Voel me dus soms een beetje bezwaard als we dan weer eens gaan afspreken en het dan weer is van ‘je moet ons wel ophalen want met het ov naar jouw huis is geen doen’. Wat @Victoria zegt, dat kan vermoeiend zijn. Al zijn jouw situatie en de mijne inderdaad niet helemaal hetzelfde/gelijk. Maar of je nou meebetaalt aan de benzine of niet, het blijft vermoeiend.
Dus ja dan komt het neer op ‘ik waardeer het enorm dat je me ophaalt van het station’ en ik hoop dat ze dat toch wel weet ofzo dat ik dat fijn vind? Maar zal het eens concreet aangeven.

Ja en als je dan een keer mag meerijden wel eerst op de fiets naar hun huis, want ze zullen je thuis op moeten halen op 10 minuten rijden. Nu heb ik zulke vriendinnen niet meer, en komen ze me met liefde 20 minuten verder rijden ophalen.

Ik heb pas mijn rijbewijs gehaald en krijg dinsdag mijn auto :partying_face: En nu ga ik mijn vriendinnen lekker ophalen met de auto, en een vriendin heeft geen rijbewijs en bij haar ga ik dat ook doen en dan gaan we lekker overal naartoe met z’n tweeën. Zin in :smiley:

39 likes

Ik zou ook graag eens een drankje willen drinken en niet als laatste thuis willen zijn. Kan iemand anders dit keer rijden? Daar kan toch niemand boos of ongemakkelijk van worden? Je bent toch geen hobby taxichaffeur?

Vooral benieuwd of ze je dan een tikkie gaan sturen voor die ene keer. Zou wel echt gierig zijn.

2 likes

Ja ik denk dat de crux zit in schreeuwend duur. Als vrienden mee willen rijden is dat voor mij nooit een probleem maar bijv voor collega’s ligt dat anders. In dat laatste geval verwacht ik voor langere afstanden (50 km+) wel dat iemand aan zal bieden de benzine mee te betalen. Gebeurt vaker niet, dan wel. Ik heb zelfs een collega gehad die mee ging rijden op een langere rit, en mij onderweg vertelde hoe auto duur rijden is zonder aan te bieden mee te betalen. Toen dacht ik je komt mijn auto niet meer in. Misschien wel wat hypocriet want als ie het aangeboden zou hebben, zou ik het geweigerd hebben. Vind het meer een beleefdheidsding dat je bij mensen die je niet heel goed kent, op lange afstanden, ik ieder geval het aanbod doet mee te dragen in de kosten.

En ik voel ook verschil tussen de situatie waarbij ik iemand zelf meegevraagd heb, en wanneer iemand zichzelf in feite uitnodigt om mee te rijden.

1 like

Ja dit, wat is vriendschap nou als je dit niet kan zeggen en dan maar kiest om je vrienden stilzwijgend tot profiteur te benoemen en het daarbij te houden

14 likes

Aah leuk dat je je auto al bijna hebt!!

1 like

dit geldt ongetwijfeld voor de mensen die op hun 18e hun rijbewijs van hun ouders hebben gekregen en nu voor hun eigen gemak een auto hebben. Maar er zijn ook plenty mensen die een rijbewijs nodig hebben voor hun werk, een summiere kilometervergoeding krijgen van hun werkgever en voor wie een auto dus ook best heel duur is. De kosten van een autorit kunnen delen met anderen is dan over het algemeen goedkoper dan allemaal een treinkaartje voor de volle prijs te moeten betalen, dus dan ben je toch niet per definitie “geen vriend” als je vraagt om die kosten te delen? :’’) Vind dit ook echt weer heel ongenuanceerd hoor

Nog ff de noodzakelijke disclaimer: dit gaat dus niet op voor mensen die om een stukje van 10 minuten minutieus gaan berekenen hoeveel iedere bijrijder nu moet betalen aan de bijtelling van de leaseauto

Ja joh dat is heus genoeg en als ze dan toch ineens begint met “oh ja ik zal je nog even een tikkie sturen, ik reken een vergoeding voor benzinekosten plus de mentale energie die het me kost om je op te pikken” dan weet je ook of je de vriendschap voort wilt zetten of niet :grinning:

@LaPetiteRobeNoire in het leaseplan staat inderdaad dat er niemand anders in mag rijden. In principe hoeft er niemand achter te komen als alles goed gaat, maar ik heb bij een collega gezien hoeveel stress het geeft als er wel iets misgaat en iemand anders rijdt en dat bespaar ik mezelf toch liever haha

4 likes

Stond duidelijk in haar verhaal dat deze meiden een auto hebben maar haar laten rijden omdat ze een lease auto heeft.

1 like

Ik ken zelf 0 mensen met een werkauto dus daar had ik niet over nagedacht. Maar ik ken wel heel veel mensen (waaronder ik) die simpelweg niet genoeg geld per maand overhebben voor een auto. Al zou ik het willen, ik kan het niet betalen. Maar er zijn ook mensen die dat allemaal wel kunnen, en mij alsnog een halfuur door het donker laten lopen omdat zij anders 10 min langer in de auto zitten. Dat bedoelde ik. Eerlijk kosten delen vind ik ook geen enkel probleem en dat zeg ik ook nergens, toch?

7 likes

Jullie zijn allemaal zo zakelijk in jullie vriendschappen

68 likes

Nouja je moet niks natuurlijk maar zelf vind ik het fijn om in vriendschappen gewoon te communiceren over dingen die ons dwarszitten van elkaar. Als vrienden zich aan mij storen heb ik liever dat ze dat gewoon tegen me zeggen, dan kan ik mijn excuses aanbieden en er iets aan doen. Als je me in stilte een kutwijf vindt vind ik dat zelf niet echt een fijne basis voor een vriendschap, maar als dit werkt voor jou dan is het prima natuurlijk

10 likes

Ik zou willen dat ik gemakkelijk met het OV kon, al was het maar naar m’n werk. Lijkt me heerlijk om niet na werktijd nog een uur strak op de weg te kijken en op te letten maar ja, met de trein ben ik 2 uur onderweg. Maar goed ik geef toe, in de weekeinden is het heerlijk om de vrijheid van een auto te hebben.

En ik vind mezelf in ieder geval niet zielig hoor, maar de vanzelfsprekendheid van sommigen (in mn privé) dat ze wel ophaalt ‘want jij hebt je rijbewijs en dat is zo gemakkelijk’ zelfs al kost het jezelf een uur enkele reis kleurt mijn mening nogal (voor de beeldvorming van de privésituatie, het betrof hier mensen die 5 fietsminuten minuten van het treinstation woonden met een trein die rechtstreeks naar Gronigen ging, maar weigerden de trein te pakken ‘want ik ga niet met het OV’. Zelfs toen hun vader, mijn schoonvader, op sterven lag. Dat heeft mijn mening geen goed gedaan.

4 likes

Ja mee eens. Dat doe je toch gewoon voor elkaar ook al is het niet exact gelijk verdeeld of juridisch correct.
Als passagier zou ik trouwens wel aanbieden om de boete te delen. Gedeelde smart is halve smart en het is een collega met wie je een goede band hebt.

3 likes

Ik vind ook wel dat er een verschil zit tussen aanbieden en vragen. Ik rij zelf geen auto(heb wel een rijbewijs, maar door gezondheidsklachten en angsten gebruik ik geen auto) ik doe alles met t ov. Ik vind het ov ook niet erg. Zoek alles zelf uit en vind 20/30 minuten lopen niet erg. Ik vraag eigenlijk nooit of iemand mij kan halen/brengen. Als iemand echt er op staat op mij op te halen, geef ik daar eigenlijk niks voor. Gewoon omdat ik die reis ook prima met ov en stuk lopen kan doen. En dat geef ik dan ook aan, maar als iemand dan blijft aandringen dat ze mij wel halen dan is dat voor mij hun keuze

9 likes

Ja dat je dit bedoelde stond niet in je post. En is echt schandalig dat mensen dit doen natuurlijk, hoop niet dat ik ergens de indruk heb gewekt dat ik zoiets zou doen bij mijn vrienden.

5 likes

Ik denk dat mensen soms ook onderschatten dat het best wat energie kost om een paar uur onderweg te zijn met het OV incl tig keer overstappen. Dat als ik bv met een bepaalde vriendin afspreek ik 6/7 uur retour onderweg ben met OV en zij retour 2 uur naar mij met de auto. Ik zit dan véél liever 2 uur achter het stuur (als ik het geld voor een auto + geen angsten zou hebben ) dan 6/7 uur in het OV wat overigens ook schreeuwend duur is.

Dit gesprek doet me overigens denken aan een date ooit. Hij wilde graag ritjes met de auto maken (:upside_down_face:) en kreeg een keer een boete voor te hard rijden. Hij vond dat het mijn schuld was want we zaten te kletsen en daardoor was hij afgeleid. Ik moest de helft van de boete betalen. Met m’n domme kop ook nog gedaan. Hij werkte toen al fulltime met een goed salaris en woonde nog thuis, ik was een student en had weinig te besteden. Vind dat soort types echt heel sneu.

4 likes