Gierige acties #2

Wtf? Wat kan het hem boeien wat iemand anders als fooi geeft?

1 like

Omdat je daar dan aan meebetaalt. Ik heb ook weleens gegeten met iemand die dan ab-so-luut geen fooi wilde geven. En dat ze ook niet op de wbw gezet wilde worden voor die 1 euro pp dat we aan fooi hadden gegeven :’)

2 likes

Yes precies! Lekker zelf de controle houden en fooi in de NL/BE horeca niet nodig vinden.

4 likes

Oh god dit inderdaad. Ik heb ook een vriendin die (volgens mij) nooit fooi heeft. Ons etentje was een keer €99,20 en ik vroeg hoeveel we ervan zouden maken. ‘€100,-‘ zei ze toen. Toen moesten m’n andere vriendin en ik lachen, omdat we dachten dat ze een grapje maakte. Maar later kwam ik erachter dat ze inderdaad geen fooi geeft en die serieus was.

1 like

Ik heb expres veel plekken gekozen die ver van elkaar liggen. Vlissingen/Groningen/Leeuwarden, Maastricht/Groningen/Leeuwarden, Utrecht/Berlijn, Breskens/Baflo etc. Conclusie jouw scenario komt vaak voor inderdaad maar juist hoe groter de afstand, hoe kleiner het verschil is ten opzichte van de auto. Utrecht naar Leusden bijvoorbeeld zieklang met het ov ten opzichte van de auto en zo heb je nog meer van die plaatsjes omdat je steeds overal moet overstappen. Maar er zal heus wel ergens iets zijn wat 7 uur met het ov duurt en 2 uur met de auto maar ik heb het met mijn kleine steekproef niet kunnen ontdekken.

Edit: Ik zie nu dat het dus over retour gaat. Dus 3,5 uur vs 1 uur enkele reis. Dat haal je olzich wel makkelijk met kutte ov verbindingen op redelijk wat plekken.

1 like

Ik vind het echt van de zotte om niet mee te betalen aan boetes die echt een ongelukje zijn terwijl je meerijdt.

Heel erg alsof je wel de lusten wil, maar niet de lasten van deze specifieke situatie.

Een vriend doet iets aardigs voor je waar jij profijt van hebt en daarbij gaat er onbedoeld iets fout. En dan kijk je snel weg, alsof je betrokkenheid dan ophoudt.

Terwijl je de partij met het voordeel bent in eerste instantie. Je vindt het chill dat de ander moeite voor je doet en gaat daarin mee, tot er een foutje insluipt.

Want daar gaat het vaak over met verkeersboetes toch, oprecht een foutje.

Waarom zou iemand dan nog willen rijden?

Als je auto 10cm te ver naar voor parkeren al tot een dikke vette kutboete kan leiden en je vrienden dan opeens ongemakkelijk gaan doen, dat zegt voor mijn gevoel echt wel wat.

1 like

Nou het hoeft niet ongemakkelijk te zijn als je gewoon die boete betaalt. Ik vind het onzin dat sommige mensen iets terug verwachten wanneer ze iets voor een ander doen.
Als ik iets wil betalen stel ik dat zelf wel voor en andersom ook

3 likes

Als ik betaal zeg ik altijd ik maak er dit van tegen de groep en deel het totaal bedrag dan door zoveel mensen. Als mensen moeilijk willen gaan doen over fooi geven dan schieten ze zelf maar voor.

8 likes

In het geval hierboven met parkeren zou ik mss wel aanbieden mee te betalen (maar eigenlijk ook wel verwachten dat degene die geparkeerd heeft dat niet zou aannemen), maar als iemand te hard of door rood rijdt dan is dat toch echt de fout van degene die rijdt en ga ik daar ook niet aan meebetalen.

2 likes

Ik zou als de autorijder niet verwachten dat er aan welke boete dan ook wordt meebetaald en het denk ik ook afslaan als iemand het zou aanbieden. Als bestuurder vind ik mezelf verantwoordelijk, ook voor parkeren. Zeker in de gevallen waarbij de bijrijder geen rijbewijs heeft of je op een voor beiden onbekende plek bent. Toen ik nog geen rijbewijs had hield ik me zelf helemaal niet bezig met waar je wel of niet mocht parkeren, ook niet als bijrijder. Maar ik ben zelf het type dat ze voor ze ergens heenrijdt sowieso de parkeeropties opzoekt :grimacing:

13 likes

Eens. Je mag er toch vanuit gaan dat de bestuurder verantwoordelijk rijdt. Parkeerboetes vind ik wel anders dan een overtreding in het verkeer, daar heeft alleen de bestuurder invloed op en dus ook op het betalen van de rekening.

5 likes

Misschien verschilt dit per etablissement, maar krijgt de bediening jouw fooi überhaupt als je pint? Wie weet dit.

Dat verschilt inderdaad. Bij het restaurant waar ik werkte werd na afloop een bonnetje gedraaid uit de kassa waar het totaalbedrag op stond en er werd ook een bonnetje gedraaid uit het pinapparaat. Het verschil moest ik dan uit de kassa halen en in de fooienpot doen, maar dat gebeurt niet overal.

3 likes

Als ik voor een groep betaal geef ik de fooi die ik zelf wil geven (10 à 15 procent) met in gedachten dat ik de fooi zelf op me wil kunnen nemen als het gezelschap niet wil splitten. Als we dan daarna een tikkie doen zeg ik altijd wat het bedrag van de rekening was en wat ik ervan gemaakt heb en dat ik de fooi wel wil betalen als de rest dat niet wil, maar eigenlijk komt dat nooit voor en splitten we altijd de rekening plus fooi.

7 likes

Ja wordt gewoon verrekend hiero

2 likes

Ik heb zelf in de horeca gewerkt dus ben in principe een genereuze tipper (tenzij de bediening slecht is).

Ik houd minimaal 10% aan en vrienden weten dit ook. Ik haat het als mensen gierig doen over tippen, dus als ik betaal dan weten vrienden/ familie dat er fatsoenlijke fooi bij de tikkie komt. Als ik er iets van hoor, dan vertel ik dat gewoon en anders moeten ze maar zelf betalen. Ik vind het niet erg zelf te betalen anders, maar eigenlijk nooit nodig.

Ik heb ooit met een groep gegeten en iedereen legde diens bedrag in met €5 extra fooi pp (waren met z’n zessen ofzo dus had €30 moeten zijn) en toen heeft iemand voor zichzelf minder betaald zodat het totaalbedrag precies met €0 was. De rest was zo over de zeik hiervan maar zij vond €30 fooi echt teveel. De oplossing dat zij dan geen fooi zou geven (zodat er tenminste nog €25 fooi was) wilde ze niet. Ik ben toen zo boos geworden: mijn €5 was voor fooi niet om voor haar eten te betalen! De rest heeft toen €10 fooi gegeven ipv €5 en ze mocht nooit meer met ons mee uit eten haha.

16 likes

Ik kom er nu achter dat ik en mijn vrienden blijkbaar weinig fooi geven

13 likes

Chillerino

2 likes

Ik vind het maar kutgezeik. Voor veel mensen, vooral nu, is uit eten gaan een speciaal uitje en dan is x procent fooi echt een hap uit het budget dus ga niet stoer doen dat iedereen fooi moet geven. Is gewoon een eigen keuze zolang service fee in Nederland geen ding is. Fijne Pasen.

139 likes

Service is in NL niet eens echt service maar gewoon je eten voor je pleuren. En dan mist er vaak nog een deel, of je krijgt geen bestek ofzo. In de duurdere restaurants is het wel prima in orde maar echt goede service zie ik niet vaak. En ja ik heb ook in een lunchroom gewerkt en ik heb ook op drukke zaterdagmiddagen in een grote stad gewerkt, maar ik kon wel een bestelling onthouden en een gast hoefde niet op een servet en een lepel te wachten terwijl de soep koud werd.

16 likes