Ohhh dit gevoel herken ik absoluut! Ik vond het ook altijd ongemakkelijk als kk veel fooi kreeg. Vooral als de gasten helemaal niet leuk waren. Dan wilde ik hun geld niet eens.
En mensen in de zorg
.
Mensen klappen voor ons!
![]()
Dus moeten we dan maar geen fooi geven in de horeca want anders is ‘t oneerlijk voor de andere sectoren? Of wat probeer je nou te zeggen.
Laatst ergens geluncht waar je via een QR-code online moest bestellen en meteen moest betalen, later kwamen ze dan je bestelling brengen. Daar kon ik überhaupt niet eens kiezen om fooi toe te voegen. Wat ik in dat geval ook écht niet zou doen want de lunchgerechten met broodjes/sandwiches waren al bijna 20,- per stuk dus ik denk dat daar al eens soort fooi in doorbelast is. Zo duur ![]()
Hoe doen jullie dat dan bijvoorbeeld als mensen je gordijnen komen ophangen, wasmachine/droger installeren of bijvoorbeeld je meubels komen brengen en in elkaar zetten? Gewoon van grote bedrijven bedoel ik. Ik geef dan altijd fooi aan de vakmensen, nooit over nagedacht dat dit wellicht raar is ![]()
En dan ben ik gierig dat ik bij slechte service geen aanzienlijke fooi geef he ![]()
Dit zijn allemaal aannames die je doet hé?
En dan nog, lekker makkelijk praten over wat anderen wel/niet aan gooi geven als jijzelf helemaal geen fooi geeft. Zelfde als vleeseters die vegetarieërs hypocriet vinden omdat ze niet veganistisch eten
Ik denk hier dan soms wel aan maar vind het dan lastig om te zeggen, kijk hier alstublieft. Vind dat zo ongemakkelijk ofzo? Zelfde met bezorgers. Heb voor onze vaste DHL-meneer een tijdje een doos chocolade in huis gehad maar nooit gegeven ![]()
Hoeveel geef je dan eigenlijk? Ik heb dit nog nooit gedaan maar zou ook niet weten wat dan een goed bedrag is.
Ja is best lastig soms maar we houden eigenlijk altijd tien euro pp aan. Vooral omdat ze er vaak toch best lang mee bezig zijn. Kan me best voorstellen als mensen dit (te)veel vinden maar kleine moeite voor ons groot gebaar naar hun. Vooral als je veel geld eraan uitgeeft kan dat er ook nog wel bij😂
Nouja liever even ongemakkelijk voor ons maar dna zijn zij wel blij haha
Mijn aannemer verdient volgens mij 80 euro per uur ofzo dus heb geeneens meer 10 euro over.
Haal wel af en toe een broodje, er is zat koffie en koeken ed in huis.
Snap ik ook! Maar bedoel als je bij een bedrijf los van je aannemer bijv gordijnen koopt.
https://www.tiktok.com/@twoguystakeonrealestate/video/7199658726557797678
maar zouden jullie dit dan wel doen??
ugh waarom werkt een tiktok posten niet, het is een video over het fooi geven aan je huisbaas
Vind eigenlijk dat de huisbaas mij fooi mag geven omdat ik hem altijd netjes op tijd betaal
Dit is dus… geen satire?
Wel toch??
Dacht ik door die pruik iig
Ja, tijd speelt ook zeker mee. Ik heb in 1 wijk 7.5 jaar gelopen en zelfs toen was het dus maar minimaal. Vroeger was dit ook veel gebruikelijker, volgens mij. Overigens wordt dat nog steeds heel erg gewaardeerd door mij (en de meeste collega’s ook). ![]()
Iedereen wil toch voornamelijk goed en menselijk behandeld worden?
Ik geef niet altijd fooi, ondanks dat ik in de horeca gewerkt heb. Ik heb het nooit vanzelfsprekend gevonden maar het was een leuk extratje. En fooi van mensen die me geen blik waardig gunden hoefde ik niet.
Ik heb niet het geld ‘over’ dus ga ook niet aan alle dienstverleners standaard extra betalen, maar vriendelijk zijn, iemand écht aankijken als je met ze praat. Iets te drinken of eten geven als ze bij je thuis aan het werk zijn. Volgens mij zijn dat de dingen die een werkdag mooier maken.