wanderlust!
Zoveel gierige acties in mn leven meegemaakt haha, familie, vrienden alles.
Je vraagt je soms echt af of je nog normaal bent als je niet gierig of inhalig bent .
Ik ging ooit eens wat drinken met een vriendin en zij zei van tevoren ‘we betalen ieder ons eigen drankjes’ Prima. Zij ging aan de gin tonics en ik drink een cola en een Radler. Toen kwam de rekening, zag ze wat zij kwijt was en toen zei ze ‘Zullen we hem toch maar delen?’ Ja daag, ik ga nu niet jouw drankjes a 12 euro per stuk betalen. Ben daar toen zo op afgeknapt. Ze stelt zelf van tevoren voor ieder voor zich te betalen maar zodra ik iets van 9 euro moet betalen en zij 36 wil ze wel de rekening splitten. Dikke doei.
De meeste mensen geven de pakket/postbezorger niets (ben zelf postbezorger). De mensen die wat geven zijn trouwens doorgaans wel ouder en wonen niet in een villa, maar bv in een volksbuurt. Niet altijd, wel vaak.
Zelf vind ik fooi geven vaak gewoon wat ongemakkelijk en denk er vaak ook gewoon niet aan tot anderen me erop wijzen.
En mbt meerijden met anderen: ik heb geen rijbewijs, maar rij heel af en toe mee met een vriendin. Ik bied altijd wel aan om mee te betalen aan de benzine en parkeerkosten. Of ik trakteer haar op drankjes/eten. Overigens gaat zij dan ook naar die plek en vraagt dan ook meestal of ik mee wil rijden.
Wij hebben een vaste bezorger van Post NL en dat is een super aardige man. In de hete zomer geef ik hem ook flesjes water of een koud blikje frisdrank. Hij vertelde ook dat wij de enige zijn die dat doen en daar stond ik best van te kijken.
Ik doe dit ook alleen is mijn postbode altijd zo snel dat ik vaak de straat aan het doorrennen ben met een ijsje maar ze vind het altijd wel leuk haha
Maar dit vind ik echt anders dan fooi. Ik snap gewoon niet zo goed waarom er maar in de horeca verwacht wordt dat je fooi geeft en dan andere arbeiders die weinig verdienen een ijsje krijgen of soep.
Ik ben gewoon gewend dat alle krantbezorgers, postbezorgers en pakketbezorgers rond kerst en oud en nieuw wat geld krijgen (je zou het kunnen zien als fooi). Nu ik in Utrecht woon doe ik het wel minder want ik heb geen krant, de pakket- en postbezorgers zie ik amper. Ik heb nog steeds geld liggen voor de vaste postbezorger maar die heeft een andere route gekregen denk ik of is met pensioen
Maar hoezo is het gierig om geen fooi te geven? In principe is fooi (in NL) bedoeld als extra/beloning voor (hele) goede service. Enkel eten maken en brengen zonder verder iets bijzonders/extra aandacht te geven aan de gast en dus “gewoon je werk doen” maak ik persoonlijk vaker mee dan dat ik echt denk van WOW dit was zo extreem lekker/leuke bediening etc dus waarom zou het dan gierig zijn om het niet te geven?
Even los van alle gekke situaties die zich in dit topic voordoen.
Ik werk in de payroll ( in belgië wel) en ik moet zeggen dat de horeca lonen zeker niet de laagste zijn. Die hebben een best goed barema loon.
Bv. winkelbediendes hun baremaloon is een stuk lager.
Ik geef eigenlijk bijna nooit fooi, is hier ook minder gebruikelijk heb ik het idee.
En is op zich dus ook niet echt nodig want ze krijgen een prima loon.
Ik ben ook voor fooi geven, maar in Nederland verdiend iedereen (vaak, niet altijd) met minimum loon prima. Daarnaast in Amerika bijvoorbeeld hebben ze ook echt max. 10 dagen vakantie etc. Als je dan wat extra geld hebt door fooi om leuke dingen te doen in het weekend, of helpt met het supporten van healthcare o.i.d. vind ik dat een ander verhaal.
Maar goed. Dit ging om Nederland en Nederlanders en pakket bezorgers.
De meeste bediening in nl werkt gewoon tegen het minimumloon van de horeca cao, dat is hetzelfde als het landelijke minimumloon op basis van een 38 urige werkweek.
Dus ja lager kan je niet gaan, maar het klopt dat mensen in winkels waarschijnlijk hetzelfde verdienen en geen fooi krijgen.
Serieus?
Ja, als je het globaal gaat bekijken hebben Nederlanders het goed? Ik heb in diverse landen gewerkt en gewoond dus dat is mijn point of view. Zit ik hier echt verkeerd?
ja als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de VS is het minimumloon hier inderdaad hoger, wil niet zeggen dat je er makkelijk van kan leven
Over het algemeen ligt de cost of living daar ook lager en/of is er sprake van een enorm verschil tussen arm en rijk. Daardoor kan je de situatie niet 1 op 1 vergelijken en zal je het moeten vergelijken binnen de context van Nederland en
andere vergelijkbare landen. Er is een reden dat er allerlei toeslagen zijn en ondersteuning nu is bij inflatie en dat is omdat je in Nederland anders redelijk snel knel komt te zitten met een minimumloon en dat is echt niet bij de meesten een kwestie van even minder vaak koffie buiten de deur drinken, maar gewoon de vaste lasten die eigenlijk te hoog zijn ten opzichte van het salaris bijvoorbeeld maar waar ook weinig verandering in mogelijk is.
Makkelijk zei ik niet, maar misschien had ik een ander woord kunnen gebruiken voor ‘prima’.
Ik heb altijd in de winkel gestaan en mocht nooit fooi aannemen. Wat echt lastig is, want je verdient in de winkel gewoon echt heel weinig.
Ga binnenkort starten op kantoor en heb dan voor het eerst te maken met een cao. En ga echt al zoveel vooruit in mijn geval. Lees trouwens dat er sinds januari dit jaar ook een cao geldt voor winkelmedewerkers. Dat is al een vooruitgang.
Het is natuurlijk fijn dat NL een minimumloon heeft, maar het is wel echt een minimum. En alsnog niet echt veel. Zeker met de huidige economie heb je toch veel eindjes aan elkaar te knoppen met een minimumloon.
Misschien ben ik wel heel zuur en gierig als het om fooi gaat. Zoals iemand al zegt, je verdient ‘‘gewoon’’ minimum loon, dus het is niet zoals in bijvoorbeeld de VS waar je het nodig hebt om met loon tot minimum te komen. Ik heb ook jarenlang baantjes gehad met minimumloon en kreeg ook geen fooi omdat ik een brood goed gesneden had of een product goed aangeslagen had.
Zoals ik zei, mijn mening hierover is zuur.
Ik denk dat er bedoelt wordt dat je vaak zelf het bedrag aan moet geven op het pinapparaat. Dat maak ik vaak mee, dat je wil pinnen en dan een bon met het totaalbedrag krijgt maar dat je dan zelf in moet toetsen wat je wil pinnen (de bedoeling is dus dat je er fooi bij doet, daar ga ik in elk geval vanuit anders zou het bedrag wel direct op het pinapparaat staan).
Nu ik erover nadenk, ik heb de vraag over hoeveel het moet worden ook wel eens gehad. Maar meestal is het zo’n constructie met het pinapparaat.