Gierige acties #2

Wow echt een goed idee

18 likes

Hier focussen ze op ongelijkheid in inkomen per land, in context. Income Inequality - Our World in Data voor wie geinteresseerd is. De interactive charts zijn interessant om te bekijken en je kan dus ook per land kijken en vergelijken.

2 likes

Ik heb vaak ook het idee dat mensen die in de horeca hebben gewerkt vaker fooi geven dan mensen die in winkels hebben gewerkt (waar je geen fooi had).
Toen ik in een winkel werkte (met vrij veel persoonlijke aandacht per klant) kregen we ook geen fooi en als iemand dat wel gaf, ging het in een apart potje waarmee kasverschillen werden opgelost. Had echt liever dat de klant dan zn fooi hield hoor haha, gaf het echt liever terug aan de klant.

8 likes

Tja ik vind dit zelf niet per se zuur hoor haha. Er is blijkbaar gewoon een mega meningsverschil tussen 1 groep die als je maar een klein beetje/geen fooi geeft dat heel gierig vindt, en de groep die sowieso fooi geven achterhaald vindt en het alleen doet als er echt goede service is geleverd. En dan heb je nog mensen die vertikken fooi te geven en daar een hele identiteit van maken, daar dat zijn denk ik maar een paar mensen :stuck_out_tongue:

3 likes

Misschien om te vermijden dat je gewoon blind je pincode intoetst ipv de fooi? heb ik wel eens gedaan…

1 like

maar er zijn al jaren cao’s voor winkelmedewerkers? ook onderverdeeld in categorien. gelukkig dat er cao’s zijn voor die sector want ben nog nooit zo erg uitgeknepen als in de retail met ''een flexcontract"

3 likes

Ja n=1 maar dat is idd vaak mijn gedachte als ik fooi geef. Jaren gesloofd in de supermarkt en schoenenwinkels, kreeg je ook echt niks voor behalve spataderen en kapotte knieën. Ik rond in de basis af, en fooi krijg je bij goede service.

3 likes

Oh dan heb ik dat niet goed begrepen. Eerlijk gezegd ook nooit in verdiept. Maar kreeg nu echt te horen bij laatste sollicitatie (kantoorbaan) van ja het valt onder cao terwijl bij mij werk in de winkel het nooit genoemd werd. Heb nu ook voor het eerst een jaarcontract. Ik was zo gewend aan de korte retail contracten en minimumloon.

2 likes

Toen ik in de horeca werkte begon het krijgen van fooi me best tegen te staan… Kan het moeilijk uitleggen maar het voelde als een gebaar vanuit een hoogte, dat mij onderdanig /afhankelijk zou maken… Of in elk geval, zo’n gevoel gaf het. Bijna als een belediging.

Terwijl ik het echt verre van breed had, dus het was niet dat ik extra euros niet kon gebruiken. Maar het gaf zo’n ongelijkwaardig gevoel. Daarom heb ik er zelf ook altijd een dubbel gevoel bij als ik fooi geef, ik doe het alleen omdat ik niet gierig wil overkomen maar het voelt tegelijkertijd een beetje vies.

15 likes

En stratenmakers dan?

3 likes

Ohhh dit gevoel herken ik absoluut! Ik vond het ook altijd ongemakkelijk als kk veel fooi kreeg. Vooral als de gasten helemaal niet leuk waren. Dan wilde ik hun geld niet eens.

3 likes

En mensen in de zorg :joy:.

4 likes

Mensen klappen voor ons!

:smiling_face_with_tear:

15 likes

Dus moeten we dan maar geen fooi geven in de horeca want anders is ‘t oneerlijk voor de andere sectoren? Of wat probeer je nou te zeggen.

6 likes

Laatst ergens geluncht waar je via een QR-code online moest bestellen en meteen moest betalen, later kwamen ze dan je bestelling brengen. Daar kon ik überhaupt niet eens kiezen om fooi toe te voegen. Wat ik in dat geval ook écht niet zou doen want de lunchgerechten met broodjes/sandwiches waren al bijna 20,- per stuk dus ik denk dat daar al eens soort fooi in doorbelast is. Zo duur :smiling_face_with_tear:

Hoe doen jullie dat dan bijvoorbeeld als mensen je gordijnen komen ophangen, wasmachine/droger installeren of bijvoorbeeld je meubels komen brengen en in elkaar zetten? Gewoon van grote bedrijven bedoel ik. Ik geef dan altijd fooi aan de vakmensen, nooit over nagedacht dat dit wellicht raar is :sweat_smile:

2 likes

En dan ben ik gierig dat ik bij slechte service geen aanzienlijke fooi geef he :sweat_smile:

3 likes

Dit zijn allemaal aannames die je doet hé?

En dan nog, lekker makkelijk praten over wat anderen wel/niet aan gooi geven als jijzelf helemaal geen fooi geeft. Zelfde als vleeseters die vegetarieërs hypocriet vinden omdat ze niet veganistisch eten

1 like

Ik denk hier dan soms wel aan maar vind het dan lastig om te zeggen, kijk hier alstublieft. Vind dat zo ongemakkelijk ofzo? Zelfde met bezorgers. Heb voor onze vaste DHL-meneer een tijdje een doos chocolade in huis gehad maar nooit gegeven :grimacing:

7 likes

Hoeveel geef je dan eigenlijk? Ik heb dit nog nooit gedaan maar zou ook niet weten wat dan een goed bedrag is.

1 like