Gierige acties #2

Verduistering houdt in dat je iets anders dan door misdrijf onder je hebt (bijv per ongeluk of bij vergissing) en daarna beslist het voor jezelf te houden terwijl je inmiddels wel weet dat dat goed (geld, product, waardebonnen) je rechtens helemaal niet toekomt.

Dus ja. Dan is het wel verduistering.

[

Titel XXIV. Verduistering

](https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/boek2/titelxxiv)

Artikel 321
Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeëigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.

6 likes

Thanks je hebt gelijk!

2 likes

Ik moet op een congres werken wat ik echt haat want het is gewoon regelwerk van 0700 tot 1830. Het enige lichtpuntje is de lunch. Ga twee bakjes meenemen en een coolpack om wat mee te nemen voor het avondeten.
Nu maar hopen dat niemand het ziet.

23 likes

Groot gelijk, dit vind ik juist een slim idee. Op zo’n congres is wordt er toch vaak veel te veel eten aangeboden en alles wat overblijft wordt waarschijnlijk weggegooid.

Ik was laatst in een hotel en ik zag een meisje een hele stapel per stuk verpakte crackers meenemen van het ontbijtbuffet. Ik denk dat het wel 8-10 pakjes waren, dat vind ik dan weer een minder goede vorm van gierigheid :sweat_smile:

5 likes

Like your thinking.
Ik vreet mezelf altijd helemaal ziek maar het moet gewoon mee naar huis.

Ik pak bij de lunch wel standaard een sapje uit een flas en fris uit een petflesje. Die gaat mee naar huis dan.

Snelle jelles en crackers ook.
Bananen en mandarijnen ook.

3 likes

Ja verdorie ik heb me zo volgevroten dat ik niks meer wil inpakken.

Heb echt van alles wat gepakt en zo’n halve kilo gerookte zalm :joy: En er waren ook nog desserts. Ik heb twee soorten chocoladetaart, tiramisu, cheesecake en wat kleine chocotoefjes gepakt.

32 likes

Voor op marktplaats :crazy_face:

Moet zeggen dat ik dat ook wel eens doe, maar dan wel of voor vrienden waarvan ik weet dat ze het wel kunnen gebruiken of voor in de container die bij mijn supermarkt staat voor de lokale voedselbank. Misschien geeft hij die filters wel aan zijn ouders oid?

2 likes

Semi-gierige actie van mezelf; Ik heb een online fitness programma afgesloten om een stok achter de deur te hebben om laagdrempelig het sporten weer op te pakken. Ze hebben een app/virtuagym omgeving waar je de workouts kan vinden, en die workout videos kan je dan eventueel openen in YouTube. Ik sla vervolgens die verborgen YouTube video’s op in een eigen playlist zodat ik maar 1 periode hoef te betalen en daarna nog wel de workouts kan blijven doen. :grin:

29 likes

Vind ik eigenlijk wel een goede :joy:

4 likes

Ik heb een restaurant waar ik twee weken geleden was gebeld of ze nog een keer de bon voor me konden uitdraaien, ik mocht het bedrag namelijk declareren, maar was het bonnetje kwijt. Totaal bedrag was 30 euro.

Maar nu, omdat mijn meest gierige vriendin zei dat zij dit zelfs niet zou doen

• zou ik niet doen
  • zou ik ook doen

0 stemmers

8 likes

Nee normaal zou ik het ook niet doen, dacht gewoon dom van mezelf dat ik die bon kwijtgeraakt ben (in tegenstelling tot talloze snoeppapiertjes en andere nutteloze bonnetjes maar ok), maar gister dacht ik ineens, nee het is 30 euro, kom op, je kunt altijd even bellen.

9 likes

Ik zou het zelf denk ik zien als leergeld, zodat ik in de toekomst meteen een foto maak van het bonnetje voor de declaratie. Maar vind het ook niet gek dat je wel belt voor een kopie van de bon.

8 likes

Nee ik moet zeggen dat ik met ‘gierig’ mijn vriendin te kort doe hoor (maar hey, topictitel), zou haar eerder omschrijven als zuinig en zeer spaarzaam. Het type dat altijd de beste prijs ergens voor betaalt, amper iets uitgeeft, en als je samen ergens op het terras gezeten hebt kun je een tikkie verwachten (maar andersom vraagt ze daar ook om!)

Ik ben het tegenovergestelde en heb ooit eens een week bijgehouden bij elke uitgave of dat er een was die zij ook had kunnen doen (satijnen kussensloop voor een betere huid: nope) , daarom moest ik er hier aan denken!

1 like

Mensen doen soms heel moeilijk over dit soort declaraties? Snap echt niet waarom. Ik moest laatst voor een cursus naar Zwitserland en mocht mijn avondeten gewoon declareren maar collega’s ‘zouden dat echt nooit doen, je moet thuis toch ook eten?’

14 likes

lol

Laatste keer dat ik in Zwitserland was mocht ik €30 aftikken voor een kleine pizza margarita en nog €10 voor een glas wijn.

Zou daar een pakje kauwgom nog declareren.

36 likes

In Zwitserland nog wel :cry: Gebruik dat bedrag dan om je collega’s een keer te trakteren op een rondje als je zo graag gul wilt overkomen

5 likes

Ja ik heb echt op de kosten gelet maar zat aan 90 euro voor 2x avond eten en 2x ontbijt. Als ik thuis blijf moet ik flink mijn best doen om dat bedrag te halen!

2 likes

Wat een overdreven loyaliteit ook naar je werkgever, je bent daar voor werk toch dus ja thuis moet je ook eten maar voor niks komt de zon op.

59 likes

Ja precies, snap het ook niet.
Ik werk op twee locaties, eentje in mijn woonplaats dus geen reiskosten maar ik moet ook twee dagen per week naar een andere plaats en daar ontvang ik dus gewoon elke maand kilometervergoeding voor.

Maar laatst waren er een aantal weken dat ik vaker naar die locatie in de andere plaats moest, en die extra keren heb ik gewoon gedeclareerd hoor.
Vond een collega ook raar, had ze nog nooit bij nagedacht zei ze…

Mijn auto rijdt ook niet op water?

10 likes