Gierige acties #2

Er was hier iemand die mij toen een link stuurde dat het hebben van geld en sparen een privilege is. En als je opgevoed wordt in een omgeving waar financiële (on)stabiliteit dit ook tekenend is voor de rest van je leven.

Ik kan deze niet meer vinden maar dat heeft mij zelf veel inzichten gegeven hoe ik naar geld kijk daarnaast gaf het mij juist de les om veel begrip te hebben voor mensen met geldproblematiek.

11 likes

Geld kwestie en vond dit beste topic.
Stel je bent een weekend weg met een groep en er worden boodschappen gedaan. Paar stelletjes zonder kinderen, een stel 1 kind en een stel 3 kinderen.

Wat zouden jullie met verdeling van de kosten doen?

Bon
  • Delen door aantal stellen
  • Stellen met kids betalen wat meer

0 stemmers

(Een enkel kind telt niet echt op, prima om dan bon door aantal stellen te delen, maar die 3 eten samen gewoon voor 2 volwassenen)

2 likes

Ik zou wss niks betalen, omdat ik sowieso ontvoerd ben op dat weekend.

Zowel door aantal volwassenen of kinderen als halve rekenen is acceptabel, als je het maar bespreekt. Vind het eigenlijk ook aan de persoon met 90 kinderen om dat zelf te opperen ook.

53 likes

Als stel met kinderen zou ik voorstellen wat meer te betalen, maar als ik het kinderloze stel was boeide me het echt niet en is het inderdaad te veel moeite om te berekenen.

13 likes

Ligt er natuurlijk wel aan hoe oud het kind is. Dreumesen en peuters eten soms maar heel weinig en de meeste ouders nemen daar zelf snacks voor mee.

2 likes

Naar pro rata verrekenen en een pot inleggen. Ben vorig jaar met mijn vriend en mijn familie een week op reis geweest en vond het zo wel makkelijk dat mijn nicht met haar drie kinderen meer betaalde dan wij als kinderloos koppel.

4 likes

Gaat het alleen om boodschappen? Wij gingen laatst weg met een stel met kinderen en daardoor moest er een huisje met meer slaapkamers worden geboekt, dan vind ik wel dat de kosten eerlijk moeten worden verdeeld, maar met boodschappen zou ik persoonlijk geen zin hebben om uit te rekenen wat kinderen “meer” eten/drinken. Met restaurants dan weer wel.

2 likes

Denk dat het me hier om gaat eigenlijk. Dat ze niet eens denken aan iets meer betalen. Zeker met “dure/luxe” boodschappen kan dat best oplopen.

2 likes

Bij ons worden kinderen gewoon als persoon verrekend. Kind moet ook een bed hebben en mijn kind eet bijna meer dan ik (al drinkt ie wel minder wijn).

4 likes

Een kind zit toch niet aan de wijn of andere drank als in duur/luxe (alhoewel die van @Mees wel :joy:)

Ik zou een kind niet perse als extra kosten dan zien. Hangt ook een beetje van de leeftijd af een 10 jarige eet eerder mee met dingen dan een 2 jarige. Vaak slepen de ouders ook hun eigen snacks dan mee.

4 likes

Ik reageer nu op jou maar het is meer een verbazing in het algemeen want ik lees het heel vaak in dit topic, maar ik snap nooit zo goed waarom 1 aanpassing gelijk wordt gezien als een ingewikkelde berekening haha. Je moet sowieso een beetje rekenen want de kosten worden verdeeld, dan is de kinderen als een half persoon meerekenen oid toch niet gelijk iets waardoor het allemaal heel moeilijk wordt en je het halve weekend aan het rekenen bent? Het kost hooguit 5 minuten extra rekenen lijkt mij.

7 likes

Daaromin dit topic, ik ben een gier :d Eigenlijk ook wel goed in zo’n geval toch, het conflict vermijden? Want waar gaat het nou over.
Toch: ik kan het dan niet loslaten en wil het wel bespreken wat de sfeer sowieso niet ten goede komt :sweat_smile: Echt iets wat ik zou willen leren; gewoon betalen en niet miepen (ook niet inwendig). Van een paar tientjes ga ik niet failliet, vind het alleen irritant als mensen (met de kinderen) er nul over nadenken (en besteed het geld liever aan mezelf :mask:)

Ik heb het btw niet aangekaart want de plannen zijn weer veranderd.

5 likes

Maar dat vind ik ook het punt, dat de mensen met kinderen het niet zelf aankaarten. Wij hebben ook wel eens zo’n weekend gehad waar zowel mensen met als zonder kinderen waren, maar dat was echt een van de eerste dingen die we hebben besproken.

Ik was afgelopen weekend weg met kinderen & die aten echt gewoon qua hoeveelheid hetzelfde als volwassenen (zelfs de peuters haha), ook qua eten opties en drankjes. Dus dat telden we gewoon mee!

2 likes

Ongerelateerd maar ik was echt verbaasd daarover toen ik in het wat je kind dagelijks eet topic keek, ik had niet verwacht dat jonge kinderen al zoveel aten haha

4 likes

Ja dit vond ik ook bizarrr haha. Kind dat mee was van 1.5 die gewoon 4 - echt veel meer dan ik zelf - at als ontbijt bijvoorbeeld😂

5 likes

Ze moeten er nog van groeien en ze bewegen enorm veel.

1 like

Maar dat vind ik ook juist wel wat om rekening mee te houden. Alcohol is vaak het duurste van alle boodschappen, als mensen dan veel minder drinken vind ik het ook logisch dat ze minder hoeven te betalen. Wij berekenen de alcohol altijd apart van het eten, en iedereen heeft een ranking van 0-10 qua alcoholverbruik en excel rekent dan heel handig uit wie hoeveel moet bijdragen (1x even opzetten, en dan gewoon elk jaar de bedragen aanpassen en klaar :woman_shrugging:t3:)

8 likes

Hahaha echt een rating?
En als je dan een slechte dag hebt? Kan je dat je rating omhoog of omlaag zetten (afhankelijk van wat slecht dan voor die persoon betekent :joy::joy::joy:)

8 likes

Is gebaseerd op hoeveel je normaal drinkt, maar kan uiteraard worden aangepast. Bijvoorbeeld toen iemand die normaal in het topsegment zit aan de antibiotica zat en daardoor de helft van de tijd niet dronk, die werd bijgesteld van een 9 naar een 5 geloof ik. En betekent ook niet dat een 9 zich elke dag lamzuipt natuurlijk, om dat nog even duidelijk te maken. Maar we kopen geen Schultenbräu, dus het kan nog best oplopen qua prijs, en vooral voor degenen die niet of amper drinken dan erg oneerlijk om alle boodschappen incl de drank dan door het aantal aanwezigen te delen.

2 likes