Gierige acties #2

Ja ik merk dat vooral oudere collega’s hier echt veel moeite mee hebben! Die gebruiken echt ouderwetse juridische taal. En als ik dan zeg joh deze brief is echt geen gezicht en dat gaan we niet zo doen krijg ik ook echt weerstand. Jammer hoor! Want je brief heeft een doel en als jij een niet begrijpelijke brief verstuurd gaat de ontvanger niks met jouw doel doen als deze er niks van begrijpt.

6 likes

Alsof jouw eerste post zo inlevend was… dat jij altijd netjes je post opent betekent toch niet dat iedereen dat doet, begrijp niet wat daar zo lastig aan te begrijpen is.

Toen ik “arme” student was liet ik het ook wel eens tot de eerste aanmaning van de deurwaarder komen p, kop in het zand was een beproefde techniek. En dan ben ik nooit écht arm geweest, en heb ik weinig problemen met moeilijke brieven begrijpen. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat als je echt geen cent te makken hebt en/of je Nederlands minder goed is, dat het dan het makkelijkst is om die brieven gewoon te negeren. Natuurlijk niet het verstandigst, maar daar gaat het niet om.

11 likes

Haha dat bedoel ik ook, als verzender.

7 likes

Ja ik merk dat heel veel collega’s echt moeite hebben om begrijpelijke, makkelijke en leesbare brieven te maken. Vervallen altijd in juridische termen of langere brieven. En als je dan uitlegt dat het zo niet leesbaar is vinden ze dat mensen dan maar hulp moeten vragen in de omgeving.

3 likes

Ik merk dit wel vaker bij oudere mensen. Hun communicatie in het algemeen is prima, maar zodra er een brief geschreven moet worden gaan ze allemaal stoffige woorden en moeilijk opgebouwde zinnen gebruiken. Bijvoorbeeld “mijne heren” als briefaanhef.

Omdat de kans er is dat het een rekening is. En ik denk dat iedereen die dit doet weet dat het niet handig is, maar mensen hebben nu eenmaal niet altijd 100% goede copingsstrategieën. Uitvallen tegen een cassiere omdat ze iets fout doet, een bord tegen de muur gooien als je boos bent, een eetbui hebben als je verdrietig bent, je maandsalaris uitgeven aan dingen die je niet nodig hebt omdat je gestresst bent, brieven niet openen omdat je bang bent dat er een nare boodschap inzit. Allemaal niet bijdragend maar wel wat we nu eenmaal doen als mens.

33 likes

Soms komt de brief niet in huis, toen ik een een flat woonde had ik beneden mijn brievenbus en die opende ik dan gewoon niet, want als ik de rekening niet zie, is die er ook niet. Als je weet dat er een rekening komt, maar je weet ook dat je niet weet hoe je die moet betalen, dan is het heel makkelijk die rekening niet openen en je kop in het zand te steken. En als je daar eenmaal mee begint, dan stapelt het zich alleen maar op. Ik wist dat op een gegeven moment echt wel dat mijn brievenbus vol zat, maar uit angst en schaamte durfde ik deze niet te openen of hiervoor om hulp te vragen. Ik was toch al volwassen met een goede baan en had mijn zaakjes toch op orde voor de buitenwereld. Denk dat je echt niet moet vergeten dat er nog altijd veel schaamte en taboe rondom geldproblemen zit en dat maakt het echt niet makkelijker.

En ik wist heus wel dat ik niet slim bezig was en elke keer als de deurbel ging zonder dat ik iemand verwachtte, dan zat mn hart in mn keel, bang dat het een deurwaarder was. Toen deze er eenmaal een keer stond, vond ik dat zo erg en schaamde ik me kapot. Inmiddels heb ik mijn zaakjes echt op orde en heb ik door mijn eerdere acties gelukkig geen hoge schulden, maar ik snap dus wel echt waarom mensen dit doen. En die angst voor de deurbel, die zit er ook nog in. Gaat denk ik ook nooit meer weg.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, het is als buitenstaander heel makkelijk oordelen, maar je weet niet wat er speelt waardoor iemand zulke, niet zo handige, keuzes maakt. En in plaats van te oordelen, zou je beter hulp aan kunnen bieden en dat we er met zn alle voor zorgen dat het gesprek over geld opener kan worden.

45 likes

Ik merk zelf met mijn ambtelijke wo opgele collega’s dat hun vocabulaire vaak tekort schiet, dus dat ze geen alternatieve woorden kennen en daarmee vastlopen in jargon.

2 likes

Mijn ex opende zijn post ook nooit onder het mom van ‘als ik het open en het is een rekening dan moet ik hem betalen’ Waarop ik altijd zei dat wanneer je die brief wel of niet opent, de rekening gewoon betaald moet worden. En dan werd ie boos. Mafklapper.

5 likes

Belastingdienst, boetes, zorgverzekering, sommige andere verzekeringen en tandarts (die werken soms met een bedrijf dat de rekeningen overneemt) wel vaak. En als je je klarna niet betaalt of zalando krijg je ook brieven, dus incassobureaus ook. Misschien wel meer hoor maar hier denk ik even zo snel aan. Je kan bepaalde dingen ook omzetten naar digitaal maar krijgt dan vaak alsnog een brief.

1 like

Ik krijg alleen rekeningen per post als ik iets ben vergeten te betalen, de rest kom allemaal per mail. Maar dat vind ik soms ook onhandig want dan open ik uit automatische die mail en denk ik “Oja betaal ik straks wel ff” en dan vergeet ik dat.

4 likes

Ik krijg echt nooit meer wat per post. Gemeente gaat ook online tegenwoordig. Maar dat vergeet je inderdaad ook echt makkelijk.

Mijn jaarlijkse factuur van de anwb kwam in december vlák voor salarisdag, dus ja die stel ik dan ff uit, maar toen vergat ik hem dus. En hun herinnering kwam pas 3 maanden later???

2 likes

In mijn geval praat ik over 6/7 jaar geleden, toen kwam er nog best veel via de post. Nu is bijna alles geautomatiseerd via de mail, behalve bekeuringen etc.

1 like

Kan je de mail pinnen/vlaggen dat je er later een melding van krijgt?
Of weer op ongelezen zetten.

haha ja dan krijg je een e-mail dat er een bericht klaar staat in je berichtenbox wat je dan pas kunt lezen nadat je inlogt met digid, zo omslachtig

dat moet toch beter en makkelijker kunnen

7 likes

Dat doen ze vanwege de veiligheid. En vanwege oplichting staat er nooit een link in de mail.

9 likes

Maar als je bij de belastingdienst iets moet betalen krijg je toch altijd een brief? Ik heb ook mails aanstaan en krijg ook die mails dat er iets klaarstaat in mijn berichtenbox, maar toen ik laatst iets moest betalen ontving ik gewoon een brief met de post

3 likes

snap ik, maar ik snap ook dat veel mensen daardoor vergeten te kijken/betalen

2 likes

Ja laatst had die box een storing. En ik moet ook elke keer toegang geven voor gemeentes zoals altena en meppel en geldrop maar die gaan mij toch nevernooit post sturen

9 likes

Ik snap ook wel dat het vanwege de veiligheid is, maar ik denk dat voor veel mensen die hun zaken door wat voor reden dan ook niet zo op orde hebben wel erg lastig is. Wat was mijn digid ook alweer? O ja die brief heb ik ergens gelaten. Als ik mijn ouders ook zie klungelen met verschillende manieren (digid app) en dan qr op telefoon scannen met ipad :joy: ik word er zelf altijd zenuwachtig van en ik kan me voorstellen dat je dan snel zoiets hebt ‘laat maar’. Of ‘dat doe ik later wel’ en dan vergeten…

7 likes