Gierige acties #2

Ja hoor dat is zeker zo maar is allemaal situatie afhankelijk, voor mij zijn in ieder geval overwegingen:

Hoe close ben ik met degene die trouwt?
Hoeveel geld heb ik te besteden?
Doe ik nog een cadeau of investeringen ernaast?
Is het bruidspaar zelf al loaded of niet?
Ben ik daggast/avondgast of alleen bij de ceremonie?

Ik zie jurk en make up en dat soort dingen overigens als dingen die je meer voor jezelf doet dan voor het bruidspaar zodat je lekker in je vel zit en leuk op de foto’s staat :stuck_out_tongue:

6 likes

Ik ben volgend jaar ook getuige op de bruiloft van mn beste vriendin, maar ik ga echt mn haar en make up niet laten doen. Ze neemt me maar zoals ik ben haha!

4 likes

Maar dit vragen op zich wel echt alle stellen die gaan trouwen omdat je geen hele lijst met kado’s wil maken (of wil krijgen), en geld altijd chill is omdat je al veel geld uitgeeft. Wij hebben ook oa dit erop staan maar als iemand me een mooi persoonlijk kado zou geven zou ik dat meer waarderen dan geld hoor!

3 likes

Geef je oprecht minder als de bruid of bruidegom rijk zijn ?
Je kan dat toch nooit zeker weten.

3 likes

Ik vind het eigenlijk een beetje gierig om als bruidspaar geld te vragen haha. Het lijkt mij echt super raar om zo veel geld van familie en vrienden aan te nemen omdat ik zo graag een feestje wil geven. Het is blijkbaar heel normaal maar ik heb dat echt altijd al raar gevonden haha. Dus het gaat me er niet om dat ik geen geld wil geven, maar meer als ik me dan inbeeld dat ik zou gaan trouwen en dan actief om geld ga vragen dan voelt dat zo raar.

6 likes

Ik heb dit ook. Ik ga zelf niet trouwen en ook geen vriendinnen die trouwen, maar hoe raar is het om je vakantie door andere mensen te laten betalen :joy: als je niet trouwt is er dan een ander feestje waar je geld voor je single reis kunt vragen?
Ik snap echt wel dat het traditie is en dat het in sommige kringen heel normaal is, maar ik vind het toch een beetje vreemd.

7 likes

Maar mensen gaan toch iets willen geven, kun je dan niet beter vragen om iets wat je ook echt wil?

20 likes

Ja die dure cadeaus verwachten vind ik gewoon al iets geks. Ik zou het gewoon ongemakkelijk vinden om te weten dat zo veel mensen stressen om hoeveel geld ze moeten geven en zich een soort van verplicht voelen om een hoog bedrag te geven omdat ik zo nodig een feestje wil geven. Maar nogmaals: ik doe er zelf ook aan mee want geef gewoon altijd wat er wordt gevraagd en daar zit mijn probleem niet. Het gaat me er dus om dat als ik me inbeeld dat ik dat zelf zou doen ik dat gierig van mezelf zou vinden.

2 likes

Maar vul jij niet in voor die mensen dat ze dure cadeaus verwachten? Ik wil gewoon niet zitten met 102 rituals pakketten. Als iemand 2 tientjes in een leuke kaart doet met tekst ga ik ze echt niet snijden uit mijn leven?

23 likes

Wij vonden juist alle kaartjes het liefste wat mensen hadden gedaan.
Geld en cadeau prima, maar de kaartjes met een lieve wens vonden we veel leuker.

3 likes

Het is toch helemaal aan jezelf wat je uitgeeft aan een huwelijk? Mijn getuiges willen wel graag hun haar en make-up laten doen, maar niemand die ze dat verplicht hoor. Zelf zou ik ook wel sparen voor een mooie, maar niet al te dure jurk voor iemands bruiloft, maar puur omdat ik dat zèlf leuk vind.

Daarnaast ligt het natuurlijk ook aan het bruidspaar zelf. Ik heb ook aangegeven dat mijn vrijgezellenfeest niet duur hoeft te zijn (€100 p.p vind ik bv echt al wel duur). Tuurlijk lijkt een stedentrip naar het buitenland me geweldig zoals je wel eens ziet maar wtf hoeveel geef je dan uit. Net als een bruiloft in Italië, een droom! Maar ik kan de vliegtickets niet betalen voor iedereen en vind het eigenlijk not done om van mijn gasten te verlangen dat wel te doen en ik wil liever die mensen er bij hebben. Ik vind de plaatjes met alle vrouwen rondom de bruid in eenzelfde kleur jurk ook fantastisch maar zelf kan ik die jurken niet betalen en zou iemand niet verplichten een nieuwe jurk te kopen. We hebben wel een kleurenthema qua styling etc, maar mensen zijn echt niet verplicht zich daar aan te houden.

Wij gaan ook geld vragen (wss voor een tripje omdat we dat het liefste doen) en ook omdat we anders wss veel onnodige dingen krijgen waar die mensen wel geld aan uit hebben gegeven, maar wij precies niks aan hebben. Zelf zou ik als single getuige €50 geven als dat financieel mogelijk zou zijn, maar dat beslist iedereen zelf. Wij denken dat er mensen zijn die zonder cadeau’s/geld komen omdat ze het bv niet hebben. Prima, blij dat je er bij bent.

9 likes

Mensen trouwen toch omdat ze van elkaar houden, niet omdat ze geld-cadeaus willen :stuck_out_tongue_winking_eye:
Geef gewoon wat jij zelf passend vind en deel dat niet met andere gasten om elkaar over en weer niet gek te maken. Je bent niet voor niets uitgenodigd, dus ze waarderen je vriendschap en zoals iemand anders al zei ze gaan je echt niet uit hun leven snijden als ze je cadeau te goedkoop vinden.

Een aantal dingen waar ik zelf rekening mee houd bij het bepalen van het cadeau;

• kom ik alleen of met een +1
  • hoeveel heeft de bruiloft mij persoonlijk al gekost (reis naar buitenland, overnachting moeten betalen, duur vrijgezellenfeest, nieuwe jurk ivm verplicht thema)
  • wat is de invulling van de bruiloft zelf (dagvullend programma, goed eten, fijne muziek…? Aan een festivalkaartje of een lekker diner geef ik in een weekend ook met gemak een smak geld uit)
4 likes

Maar echt, ook als mensen zeggen ja ze willen eraan verdienen/ deel van de kosten dekken. Nou ik weet niet hoor, maar het geld wat ik had gekregen was echt een drop in the bucket vergeleken met de kosten. Als ik echt zo gierig was geweest had ik gewoon gewoon geen bruiloft gehouden.

Klagen over geld geven kan trouwens altijd, ik kan ook even balen als een trouwerij/ babycadeau etc even financieel niet lekker uit komt. Maar alle kwade dingen die worden toegeschreven aan vrienden haha, ga dan gewoon niet.

28 likes

Hahah nou idd ja.
Bij ons gaven de meeste stellen trouwens 50 en mensen die alleen kwamen 20 of 25. Een paar uitschieters naar boven.
Wij kregen ook wat zelfgemaakte creaties met geld erin, die vond ik het leukst!
Ik kreeg op ons feest van iemand de opmerking ‘ik zie dit als een goedkoop avondje uit’ en die vond ik toch wel het meest bijzonder :joy:

6 likes

Ik ben vorig jaar getrouwd en wij hadden ook een envelop gevraagd. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel mensen je uitnodigt maar wij hadden ongeveer 60 gasten. Ik kan niet voor 60 gasten een cadeau bedenken wat ik nuttig/leuk vind om te krijgen.

We hebben niet alleen maar geld gekregen. Van een vriendin kregen we een heel leuk cadeau setje met een fles drank, lekkere handzeep en handlotion met de tekst “die handen moeten goed verzorgd worden om die ringen te showen!”. Van een vriend kregen we een borrelplankje met een persoonlijke tekst erin gegraveerd en twee gepersonaliseerde mokken. Van mijn oma kregen we een heel mooi peper en zout set die we graag wouden. Dat waren ook echt allemaal de leukste cadeaus!

Voor het geld hoef je het niet te doen net zoals @Bunnyslippers zegt. Ik zou zelf voor een leuk persoonlijk cadeau gaan (dus zo’n gegraveerde borrelplank bijvoorbeeld) dan €30 geven. Juist omdat dat de dingen zijn die je onthoudt. Ik onthou niet hoeveel geld ik van persoon x en van persoon z heb gekregen. @Ikbeneenkonijn misschien kan je iets gepersonaliseerd geven wat met hun reis te maken heeft? Een leuke paspoort hoes met hun naam er op?

4 likes

Haha grappige discussie. Ik snap de logica van het beroemde envelopje maar blijf het ook lastig vinden. Wij gaan bijna trouwen en hebben op de uitnodiging gezet: geen dresscode, geen cadeaus, als je iets wil geven doe dan een moderne dans. Ben benieuwd :rofl:

24 likes

Ik vind het leukste om te geven een mooie kaart met geld (50 in Nederland, in buitenland wat meer) en die doe ik in een cadeautasje van hema, die heeft zo’n transparante voorkant en daar doe ik kleine dingetjes erbij. Een mini flesje prosecco, chocolaatjes en hartjes stroopwafels had ik laatst erin gedaan. Leuk papier erin proppen en je hebt zowel geld als toch iets kleins tastbaars. Maar een persoonlijk cadeautje is dan nog leuker natuurlijk, maar zou dan iets kiezen wat het paar 1000% graag wilt. Stel je krijgt 3 persoonlijke borrelplanken…

20 likes

Ik denk dat dit ook heel persoonlijk is want ik zou zelf niet zo blij zijn - zonder dat ik ondankbaar zou willen overkomen - met gegraveerde, gepersonaliseerde spullen. Denk dat een envelop daarom ook vaak veilig voelt voor de gever.

16 likes

Is er geen bruiloften-topic waar iedereen diens gegeven of ontvangen bruiloftcadeau’s kan opsommen? Dan kunnen we hier weer verder over gierige acties.

27 likes

Sommige stellen maken bij een warenhuis een soort persoonlijke webshop met de dingen die ze echt graag zouden willen hebben. Je bestelt dan in de webshop waardoor het product ‘uutverkocht’ raakt dus je krijgt dingen ook niet dubbel. Als je 2 sets champagneglazen wil dan kan de gast er 2 kopen of slechts 1. Dan koopt iemand anders vast de andere set.

Vond ik ideaal! Ik heb het meteen bij het stel thuis laten leveren :joy:

Dit was in Engeland maar volgens mij doet Bijenkorf het ook.

6 likes