Gierige acties #2

Ik zit in een appgroepje met de vriendengroep van mijn vriend die bestaat uit 7 man. Naast mij zit er nog twee man ‘aanhang’ in die appgroep. Als er iemand jarig is doen we eigenlijk altijd een gezamenlijk cadeautje, ook als diegene het niet viert. Op zich betaal ik daar met liefde aan mee. Alleen realiseerde ik me laatst wel dat ik dus al jaren meebetaal aan alle cadeautjes binnen het groepje, maar dat er voor de twee andere partners en voor mij eigenlijk nooit een cadeautje met de groep wordt gekocht. Ik denk dat niemand daarbij stil staat maar ergens vind ik het toch een beetje stom. Maar goed misschien is dat ook wel weer een beetje gierig van mij.

23 likes

Oh vind ik juist stom in zo’n situatie, ik zou zeggen iedereen of niemand.

12 likes

Vind ik ook wel stom! Misschien kun je aan je vriend vragen bij de volgende verjaardag van aanhang (niet die van jezelf) of hij kan opperen om een gezamenlijk cadeau voor diegene te kopen? Misschien wordt het vanaf dan ook standaard dat aan de aanhang gedacht wordt?

6 likes

Ik vind het ook een beetje gek eigenlijk. Dan had ik eerder verwacht dat partners dus niet mee zouden betalen, dat het iets voor de mannen onderling is zegmaar. Gaat ook niet om het bedrag maar meer om het gebaar.

13 likes

Ja ik vind het ook gek om nu ineens te zeggen dat ik er niet meer aan mee wil doen maar vind het ook een beetje stom om zelf aan te kaarten van goh kopen jullie als ik jarig ben dan ook wat voor mij?

2 likes

Ja snap ik, lastige situatie. Ik vind wat @Memoria zegt wel slim. Of het gewoon met je vriend eens luchtig bespreken. Zo van “hé ik vind het niet erg maar misschien is het ook wel wat gek/vervelend voor de partner van x en x” ofzo. En dan effe kijken hoe hij er over denkt. Maar dat is natuurlijk alleen als je er wat mee wilt doen ofc. Waarschijnlijk hebben ze het helemaal niet door. En weet ook niet om wat voor soort bedragen het gaat.

1 like

Ja ik denk dat wat jij en @Memoria zeggen misschien de beste optie is. Hopelijk valt het kwartje dan en resulteert het er niet in dat ik straks voor 9 cadeautjes mag inleggen en zelf alsnog niks krijg :joy:

2 likes

Kan je vriend dan als jij jarig bent niet eens zeggen goh laten we ook iets voor sundance kopen?

8 likes

Bij ons is deze discussie ook een keer gevoerd (ik ben de aanhang). Sindsdien overlegt mn vriend gewoon met mij hoeveel we ieder betalen, ik doe meestal €10 en hij vult dan wat verder nodig is bij (meestal niet meer dan €15/20). Maar ligt er ook heel erg aan wie er jarig is (voor zn 3 beste vrienden geeft ie meer uit) en bij ons worden er alleen cadeaus gegeven als je het ook echt viert.

1 like

Hahaha ik had een afspraak met lunch bij iemand thuis en werd (vooraf!) ingelicht dat ze daar als standaard twee boterhammen eten dus als ik meer nam ik daarvoor moest betalen. Raden waar ik mijn lunch eet!

(Dit is trouwens iemand die altijd hulp aanbiedt met meteen een soort factuur erbij, bijvoorbeeld ik wil je wel brengen als jij de benzine betaalt, dus of ik verbaasd had moeten zijn weet ik niet maar Jeetje stel je voor dat iemand een derde boterham eet)

33 likes

Jeeeeezus je zou maar iets voor iemand doen zeg

3 likes

Ja deze persoon heeft ook goeie kanten natuurlijk maar dit is een naar trekje, altijd bang dat ze iets tekort komen ofzo

3 likes

Nou de partner doet meestal niet mee aan het cadeau aangezien die natuurlijk vaak zelf iets geeft. Dus dan zou het meer zijn dat hij zegt van geven jullie Sundance ook een cadeau? En mijn vriend kennende is ie daar te bescheiden voor. Hij zou dit als hij in mijn situatie zat ook geen probleem vinden, of in ieder geval niet aankaarten maar zeggen van joh laat het gaan.

2 likes

woow dus 2 boterhammen mag je wel nemen maar vanaf een 3e krijg je de rekening?
En gaan ze dan tellen hoeveel sneden in een brood zitten en zo de kost uitrekenen? En het beleg ook eerst even wegen hoeveel gram je neemt en zo berekenen…
Echt dat kan toch niet… :open_mouth:

4 likes

Ja misschien liggen er gewoon twee op een bordje als ze lunchen wie zal het zeggen… Ik ben wel blij dat ze het aankondigen, je zult je jas aan doen en dat ze dan zeggen ho ho, eerst je boterham afrekenen :expressionless:

20 likes

Sorry maar ik moest hier zo hard om lachen hahaha. Ik kan me er gewoon niets bij voorstellen dat je zo bent maar zie het wel beeldend voor me in mijn hoofd dat iemand dat dan zo tegen je zegt

11 likes

Heeft iemand al wel eens gezegd dat ze even normaal moet doen?

15 likes

Ik niet met die woorden maar ik zei wel meteen joh ik eet wel thuis en daar kwam niet echt reactie op. Ergens gaat er toch iets niet goed in het hoofd hè

6 likes

En zou je eventueel zicht hebben dat die persoon het echt niet breed heeft en bv. wel moet uitrekenen hoelang ze met een brood doet?
Dat is de enige situatie waar ik er begrip voor zou kunnen opbrengen.

2 likes

Kan je niet zelf een voorstel voor een cadeau doen als één van de partners (die niet in de appgroep zitten bijv) jarig is? Misschien wordt het dan opgepakt om dit ook voor de andere partners te doen.

Anders zou ik denk ik een bedrag per stel inleggen coor cadeaus van de vrienden en niet nog jij als partner nog een eigen bijdrage.

2 likes