een vriendin van mijn moeder schept de gebruikte koffie uit een koffiefilter het gebruikt het filter dan opnieuw… Doet ze wel consequent voor zichzelf én voor bezoek
Hahaha dit doet mij precies denken aan een vriendin van mij waar heel veel mensen ook al de vriendschap mee hebben verbroken mede door dit soort acties. Ook altijd net even die extra dure kaasjes halen maar die dan niet op tafel zetten zodat we die wel met zn allen betaalden, maar zij ze lekker voor zichzelf had de volgende dagen. Oh ik kan echt een boek over haar schrijven
Wel heel schaamteloos om je gasten goedkope wijn te serveren en zelf aan de dure wijn te gaan zitten zeg. Ik snap dat je voor een verjaardag misschien wat goedkopere wijn koopt, ik probeer dan ook max. 5 euro voor een fles kwijt te zijn terwijl ik voor een etentje met vrienden ook gerust een fles van 10-15 euro koop. Maar dat ligt dan meer aan de gelegenheid en hoeveelheid die erdoor gaat. Als er op een avond makkelijk meer dan 2 dozen doorheen gaan vind ik >10 euro per fles gewoon wat te gortig worden. Maar geen haar op m’n hoofd die eraan zou denken om dan voor mezelf dure wijn open te trekken.
Uit interesse vraag ik me wel af hoe erg dat is voor de koffie. Zou het effect hebben op de smaak - de filter is dan schoon lijkt me. Het is niet koffiemaling twee keer gebruiken, dat wordt bocht. Is dit gierig of duurzaam en zouden we eigenlijk gewoon naar een herbruikbaar koffiefilter toe moeten?
(ik heb een moccapot dus nee geen interesse om dit uit te testen maar vooral geïnteresseerd in koffiesmaken)
Haha ja is denk ik deels het idee (er heeft paar uur ‘oude koffie’ prut in zitten broeien) maar ze kiepert m gewopon leeg , dus hlijft vast wel wat achter. En zon nat filter gaat een keer scheuren… maar een eerlijke smaaktest is mij nooit gelukt
Ik was eens op een verjaardag waar laten we zeggen 5 vlaaien waren. Een daarvan was heel populair, daar was al minder dan de helft van over. De andere 4 hadden ook een paar stukken uit maar meer dan de helft was er over. Toen een aantal gasten een stuk gingen kiezen, “mochten” ze niet de vlaai kiezen waar het minst van over was. Ik hoorde ongeveer dit “je kunt beter een stuk van de andere nemen, zodat er nog genoeg keus is voor familie vanavond” ![]()
![]()
Dan beperk je iemands keus zodat mensen meer keuze hebben die niet eens zouden weten dat die vlaai er was gedurende de middag. Was rijstevlaai trouwens.
Die heb ik! Zat standaard bij mijn koffiezetapparaat. Heb alsnog wel het idee dat residu bij papieren filter 0,001 is en hierbij 0,01 maar prima!
Toen ik in het buitenland werkte aten we op werk altijd samen. 1 persoon betaalde dan en die stuurde een tikkie naar de anderen. Collegas van over de hele wereld. En een andere Nederlandse collega. Na een tijdje begin het op te vallen dat als die collega betaalde het altijd net iets duurder uitviel. Want die rekende zichzelf voor het gemak niet mee en at dan gratis. Ten minste , daar leek het sterk op. En iedereen maar aan mij vragen of dat normaal is in Nederland ![]()
Een van die collages heeft ook een keer een tikkie gekregen voor een biertje van omgerekend 50 cent van een Nederlander. Hoewel ik zelf zo’n bedrag nooit zou terugvragen moest ik toen bekennen dat dit in Nederland niet perse ongehoord is .
Onze reputatie jongens…
We zijn raar volk geloof ik!
Ik moet soms ook de strijd aangaan met mijn innerlijke Calvinistische demonen.
Ik heb dit ook wel eens gehoord met huur betalen bij bv studenten. De hoofdhuurder betaald dan (vrijwel) niks omdat de andere huurders dan meer betalen dan als je het eerlijk zou verdelen, zonder dat te weten. Vind dat ook echt wel erg.
Ik weet niet of jouw opa en oma ook zo oud waren als de mijne, de mijne waren ook best zuinig, maar kwam bij hen echt 100% door de oorlog. Ze gebruiken ook alles echt op.
Wij kregen dan wel weer ‘feestelijke’ dingen als we daar waren, zoals 7up met limonadesiroop erin.
Maar bijv 2 kipfilets waren dan bij het warme middageten wel het vlees voor 8 man
Ik ken ook een aantal Belgen. Sorry not sorry😂
Sjezus
Dat is volgens mij meestal zo als het huis op naam staat van een van de ouders maar blijf dat gek vinden.
Op de universiteit aten we elke week met een groep samen en 1 persoon uit die groep bleek dit ook te doen als hij kookte. Dus ik ben het met je eens dat het echt niet ok is, maar ik stond er ook niet helemaal van te kijken. Er zijn genoeg mensen die maar al te graag content aandragen voor dit topic helaas.
Mijn oma is juist super gul qua eten en snacks en grote hoeveelheden want ze wil juist door de oorlog niet meer krenterig hoeven te doen met eten
Ik ga ook niet naar de plaatselijke teringdure wijnhandel als ik een feestje geef hoor. Ik geef dan ook niet meer dan €8 per fles uit denk ik. Maar ik ga ook geen fles van 30€ soldaat maken met mijn zus, terwijl de rest van de gasten het met Chateau Migraine van de Aldi moeten doen.
Mijn oma had juist ook altijd veel teveel. Een soort van tegenreactie op de oorlog, zo van dat wil ik nooit meer meemaken dus ik eet en koop wat ik kan.
En m’n moeder maar overdatum Franse kaas en dure vleeswaren weggooien ![]()
Zo wat heb ik gesmuld van het bijlezen van dit topic met als kers op de taart Chateau Migraine ![]()
Een vriendin van mij was hoofdhuurder. Het Huis was eigendom van vrienden van haar ouders oid.
Toen ze er net woonde ging de huirprijs netjes door 3 (of een iets andere verdeling obv grootte van de slaapkamer). Zodra een huisgenoot vertrok en er een nieuwe bijkwam is ze gaan schuiven met de huurprijzen. Uiteindelijk betaalde zij maar 200 en de andere 500 pp.
Niet heeeeeel sympathiek. De andere huisgenoten waren kennelijk alsnog blij met hun ‘redelijke’ huurprijs (maar ze wisten niets van deze constructie uiteraard)