Gierige acties #2

Had niet zoveel stemmen verwacht dat de jarige moet trakteren! In aanvulling hierop:

Je wordt uitgenodigd voor een verjaardag in een cafe. Je moet dus je eigen drank (en hapjes) betalen (op het eerste rondje bier/wijn/fris na misschien). Wat vind je daarvan?

• Normaal (doe ik zelf ook)
  • De jarige hoort te betalen
  • Ik hou hier rekening mee bij het budget van cadeau / Geef dan geen cadeau
  • Ik hou geen rekening hiermee bij het budget van cadeau
  • Het is een moodkiller
  • Geen mening, moet iedereen zelf bepalen

0 stemmers

(Ik vind dit altijd een beetje jammer. Onder andere omdat ik zelf wel altijd zorg dat gasten op mijn feestjes allerlei soorten drank en eten krijgen (ja, eigen keuze), dan is 8 euro voor een wijn neertellen op een feestje kut, terwijl je wordt uitgenodigd op een verjaardag. Maar ik snap de randvoorwaarden: niet groot genoeg wonen, geen geld hebben voor veel drank etc etc)

6 likes

Als ik iets op café doe dan betaal ik als jarige meer dan een rondje. Ik zou bvb aan de bar vragen om op mijn naam voor 250 euro een kas te openen. En als dat op is dan betalen mijn gasten de rest.

Ontvang ik thuis of geef ik een feestje in een zaal dan betalen mijn gasten niets.

20 likes

Ja ik vind niet dat de jarige de hele avond alles moet betalen maar vind ‘misschien het eerste rondje’ wel een beetje karig. Ik zou zeggen doe een budget en geef aan dat het op jouw kosten is totdat het budget op is. Dan kan iedereen daarna zelf bepalen of ze nog blijven hangen op eigen kosten of het na de eerste drankjes voor gezien houden (al zou ik het dan ook wel minder vinden als iedereen hem na de gratis drankjes meteen peert haha). Heb het zelf als ik m’n verjaardag in een kroeg vierde ook weleens zo gedaan en meestal konden we dan wel de eerste twee a drie uurtjes vooruit en was het dan ongeveer op. En als er laatkomers waren die kwamen nadat het budget op was dan haalde ik daar het eerste drankje nog voor.

Als iemand z’n verjaardag viert in de kroeg maar alles is ok eigen kosten dan haal ik wel een cadeautje maar waarschijnlijk wel meer een kleinigheidje dan een groot cadeau. Maar als ik mijn verjaardag op die manier zou vieren zou ik me eigenlijk ook een beetje bezwaard voelen als mensen met grote cadeaus aan zouden komen.

5 likes

‘Wie jarig is trakteert’ is geen gek gezegde in mijn ogen. Niets trakteren vind ik niet oke. Alleen een eerste rondje vind ik op mijn leeftijd heel karig. Als je nog student bent is het wrs anders maar ik vind het bezwaarlijk dat je als jarige je genodigden op kosten jaagt. Je verjaardag thuis vieren is ook een optie en dan vraag je je gasten iets mee te nemen. Zo is het voor iedereen relatief goedkoop.

9 likes

Ik heb dit jaar mijn verjaardag in een barretje gevierd en ik wilde iedereen trakteren maar ipv dat werd ik kostelijk verwend met hapjes en drankjes. Was lief!

17 likes

Hoeveel gasten nodig jij uit voor 250-kas?

1 like

Ik heb weinig vrienden, dus zou zeggen 10 - 12 personen.

3 likes

Zolang het vooraf duidelijk wordt gecommuniceerd vind ik het allemaal prima. Maar ik zou het zelf niet in een café vieren als ik geen budget had om het geheel te verzorgen. Heb het om deze reden wel eens in een soort kantine gevierd, toen gewoon alle drank en hapjes bij de Appie ingeslagen.

5 likes

Ach ik heb ook wel een keer op een thuisverjaardag gehad dat ik oud bier kreeg (dat zei diegene gewoon) en na 1 bier het bier al op bleek.

Dus het ligt een beetje aan de persoon.

1 like

De vraagstelling en antwoordopties waren niet gelijk bij de twee polls (en specificatie aantal personen ook niet), maar toch lijkt het erop dat de meerderheid vindt dat de jarige bij een diner wel alles moet betalen en bij cafeverjaardag niet. Terwijl in klein comite (bv 6 personen) dineren ook echt aantikt. Waar zit 'm dat in?

3 likes

Niet omdat ik dat zelf vind, maar ik denk omdat je bij een diner de anderen wat meer op kosten jaagt. Je kunt best kiezen om enkel een hoofdgerecht en een drankje te nuttigen, maar dan kom je toch al gauw rond de 30 euro uit. Terwijl je bij een café verjaardag alleen bij zo’n bedrag uitkomt als je het relatief laat maakt en meer drinkt. Dus dan heb je als gast iets meer invloed op de kosten die je maakt.

5 likes

Ik was vorige week op vakantie en sliep in een vrij basic hotel maar had zin in luxe. Ik ben toen meerdere keren bij verschillende 5 sterren hotel casual naar binnen gelopen en de hele dag bij het zwembad en aan zee gelegen. Bij eentje vroeg ik of wat kon drinken bij het zwembad en kreeg ik zelfs een keycard mee die ook toegang gaf tot de spa.

127 likes

Dit vind ik echt geweldig ik moet er gewoon om lachen. Lifehack

3 likes

Maar kon je gratis wat te drinken krijgen of moest je wel betalen?

2 likes

Het was geen all inclusive (die hotels durfde ik nog niet aan haha) dus heb bij dat hotel bij het restaurant wel wat gegeten. Bij de spa was wel gratis water en nootjes enzo haha.

11 likes

Aangezien iemand dit bericht likete nog even een update: ik heb laatst toen een van de andere aanhang jarig was zelf een balletje opgegooid toen er gesproken werd over cadeaus voor mensen uit de groep van goh moeten dan niet ook wat voor X (=aanhang) kopen, die is ook onlangs
jarig geweest. Toen heeft iemand anders het initiatief genomen om wat te kopen. Wel voor en lager bedrag dan gebruikelijk dus vond dat nog wel interessant. Maar goed, het is iets haha. Nu maar afwachten tot over een paar maanden als ik zelf jarig ben.

15 likes

Misschien ben ik in deze een ondankbare hond hoor maar ik vind het nogal gierig:

Ik had voor mijn nicht een vest gebreid waar ik zeker 3 maanden lang iedere avond een uur mee bezig ben geweest. Ik had ook aangegeven dat ik het best wilde doen maar dat er erg veel werk in zou gaan zitten want hij was best ingewikkeld. In december heeft ze hem gekregen en ze was er heel blij mee. Als bedankje zou ik dit jaar een extra groot verjaardagskado krijgen.

Zondag was ik jarig en in plaats van de gebruikelijke kadobon van 20 euro kreeg ik een kadobon van… 25 euro.

33 likes

Ik vind dat niet eens gierig maar ondankbaar gewoon
Vooral omdat het ook nog eens een bon is en er geen moeite oid achter zit

9 likes

Ja het is sowieso de laatste keer dat ik voor haar iets maak. Les geleerd.

9 likes

Ik denk dat je sowieso alleen iets moet maken voor iemand als je er niks terug voor verwacht. Kan alleen maar tegenvallen

67 likes