Gierige acties #2

Weet de vriendin hoe duur het is?

Een vriendin betaalt als ik bij haar op bezoek gaat ook. Overigens bood ik aan wel een tikkie te betalen en dat werd okk weggewuifd. Daar staat tegenover dat het voor mij een uur rijden is. ‘Ik de reiskosten, zij de parkeerkosten, samen een gezellig bezoek’ denk ik dan.

Maar waar ik naartoe wilde; bij die vrienden van mij kost het nu maar 25 cent per uur. Niets om je druk over te maken. Misschien heeft jouw vriendin geen idee van de prijzen? Of gaat ze er onterecht van uit dat het heel goedkoop is. Gewoon eens zeggen!

3 likes

Ik heb hier een variant op. Ik mag geen gebruikmaken van bezoekersparkeren bij een vriendin. Zij wil dat niet voor iedereen betalen (logisch), maar ze wil me ook geen tikkie sturen, want ze vindt tikkies voor een paar euro stom. Terwijl ik al een km of 60 moet rijden om bij haar te komen dus gereduceerd parkeertarief is dan wel welkom.

9 likes

Hahaha ze vindt tikkies stom en ook te gierig om voor jou te betalen dus daarom laat ze je 5x zoveel betalen?? Dat is echt veel stommer en gieriger nog.

38 likes

Deze logica ontgaat mij volledig

11 likes

Mij ook. We kwamen er niet uit.

4 likes

En waarom heeft ze dan een bezoekerspas?!

2 likes

Voorheen was het gratis dus denk dat ze het aangevraagd heeft toen betaald parkeren ingevoerd werd en het haar in de praktijk tegenviel?

Weg ivm herkenbaarheid

1 like

Betalen anderen ook mee aan de auto?

2 likes

Dus jij rijdt met jouw auto naar de vakantiebestemming en gebruikt die ter plekke ook. Jouw vrienden huren een busje en rijden daar mee naar daar, zij betalen de kosten gerelateerd aan de auto. Jij hebt jouw kosten al.

3 likes

weg ivm herkenbaarheid

2 likes

Welk onderhoud?

3 likes

Verw ivm herkenbaarheid

1 like

Ja heel moeilijk… want ik neem aan dat er ook mensen met jou mee kunnen rijden dan, en dragen die dan ook niet bij aan de kosten van het busje? En wie bepaalt dan wie van de vriendengroep wel in het busje gaat en wie met de auto mee mag… dan krijg je wel hele scheve kosten. En als je de kosten van het busje door 10 deelt (5 man in de auto en 5 in het busje) ipv door maar 5 is het misschien 30 euro pp ofzo. Ik zou het gewoon op de grote vakantiehoop gooien qua kosten.

2 likes

Ik vind het gierig om de kosten van je onderhoud door te rekenen. Ik zou alle benzine- en tolkosten optellen en die delen door het aantal personen die met het busje reizen.

12 likes

Dat rekent ze niet door toch, alleen dat ze geen kosten voor het busje hoeft te maken omdat ze ook al zelf kosten gaat maken naast benzine en tol. Dat is gewoon afschrijving van je auto ook, en dat gaat sneller als je in 1x veel kilometers gaat rijden. (Zo lees ik het iig).

3 likes

Ja dit is wat ik bedoel!

4 likes

Het topic onderhoud en slijtage aan de wagen kwam ter sprake, daarom zeg ik dat die kost doorrekenen gierig vind en ik enkel rekening zou houden met benzine- en tolkosten van haar wagen. Ik ga ervan uit dat zij voornamelijk gebruik zal maken van haar auto. Wil je dan ook ruitensproeiervloeistof die je voor je reis hebt bijgevuld ook doorrekenen? Dat is raar en gierig.
Pietje, Jan en Sarah die een minivan huren in Rotterdam en berekend hebben dat hun huurprijs, benzine- en tolkost aan 350 euro H/T uitkomt moeten die onder drie verdelen en niet verwachten dat kaasje mee betaalt.

6 likes

Maar ze heeft dus wel bezoekersparkeren? Want in iedere stad werkt dat ook anders. Voorheen moest ik ook iets van 140 euro per jaar betalen en dan kon mijn bezoek een X aantal uur parkeren. Destijds had ik alleen nog amper vrienden met auto’s dus dacht ik ja voor die paar keer per jaar dat iemand hier met de auto heen komt heb ik niet zo’n zin om 140 euro af te moeten tikken zodat zij ‘gratis’ kunnen staan. Dus toen hadden wij ook geen bezoekersparkeren. Nu is het systeem verandert en betaal je alleen de uren die je daadwerkelijk gebruikt en hebben we het dus wel. Als het bij je vriendin zo is als ik eerstgenoemde situatie dan snap ik het, maar als het zo werkt als nu bij mij dan ontgaat je vriendin haar logica mij ook volledig: jij kan dan geen gebruik maken van korting maar moet de volle mep betalen omdat zij niet graag tikkies stuurt?!

Vergelijkbaar met bovenstaande discussie heb ik ook wel een interessante casus waar ik destijds ook wel een beetje gierige gedachten over had (maar niks mee heb gedaan)

Stel je gaat op vakantie naar Frankrijk met de auto met een grote vriendengroep (meer dan 10) en dan ook met meerdere auto’s.

• 2 benzineauto’s met z’n drieën of vieren
  • 1 Tesla met drie of vier personen
  • 1 benzineauto met twee personen die een dag later kwamen

Hoe verdeel je dan de reiskosten? :joy:

Wat we hebben gedaan is gewoon per auto de kosten verdeeld, en ook nog specifiek op heen- en terugreis want de samenstelling was heen en terug net iets anders. Dus de bestuurder berekende de kosten voor benzine en verdeelde dat over het totaal passagiers (bijvoorbeeld heen 3 en terug 4).

De mensen die later kwamen en dus met een half-bezette auto kwamen hadden dus de hoogste kosten en de mensen die in de Tesla mochten meerijden hadden geluk want die hoefden niets te betalen, het opladen was namelijk ook zakelijk.

Ik had toen wel even kort een momentje in mezelf waarbij ik dacht, hallo, volgens mij verdient iedereen hier meer dan ik, ik wil in die Tesla meerijden. :smiling_face_with_tear: Gelukkig vallen de gedeelde kosten op zich altijd wel mee dus ik kon het snel loslaten en het gaat om de gezelligheid en het totaalplaatje en dat is me toch meer waard dan een paar tientjes besparen op bezinekosten. :smiling_face:

Maar toch. Het is niet hélemaal eerlijk eigenlijk. De meest eerlijke optie is gewoon alles op één hoop gooien en iedereen hetzelfde laten betalen, behalve de bestuurder van de Tesla, maar wel de meerijders, want als ze in een andere auto hadden gezeten hadden ze wel moeten betalen.

4 likes