Vergelijkbaar met bovenstaande discussie heb ik ook wel een interessante casus waar ik destijds ook wel een beetje gierige gedachten over had (maar niks mee heb gedaan)
Stel je gaat op vakantie naar Frankrijk met de auto met een grote vriendengroep (meer dan 10) en dan ook met meerdere auto’s.
- 2 benzineauto’s met z’n drieën of vieren
- 1 Tesla met drie of vier personen
- 1 benzineauto met twee personen die een dag later kwamen
Hoe verdeel je dan de reiskosten? 
Wat we hebben gedaan is gewoon per auto de kosten verdeeld, en ook nog specifiek op heen- en terugreis want de samenstelling was heen en terug net iets anders. Dus de bestuurder berekende de kosten voor benzine en verdeelde dat over het totaal passagiers (bijvoorbeeld heen 3 en terug 4).
De mensen die later kwamen en dus met een half-bezette auto kwamen hadden dus de hoogste kosten en de mensen die in de Tesla mochten meerijden hadden geluk want die hoefden niets te betalen, het opladen was namelijk ook zakelijk.
Ik had toen wel even kort een momentje in mezelf waarbij ik dacht, hallo, volgens mij verdient iedereen hier meer dan ik, ik wil in die Tesla meerijden.
Gelukkig vallen de gedeelde kosten op zich altijd wel mee dus ik kon het snel loslaten en het gaat om de gezelligheid en het totaalplaatje en dat is me toch meer waard dan een paar tientjes besparen op bezinekosten. 
Maar toch. Het is niet hélemaal eerlijk eigenlijk. De meest eerlijke optie is gewoon alles op één hoop gooien en iedereen hetzelfde laten betalen, behalve de bestuurder van de Tesla, maar wel de meerijders, want als ze in een andere auto hadden gezeten hadden ze wel moeten betalen.