Maar je hebt toch niet gezegd dat je er betaald voor wil worden? Ik snap wel dat je een beetje teleurgesteld bent als zij zegt “je krijgt een extra groot cadeau!!” en het is dan 5 euro meer van een bon. Maar ik vind het om eerlijk te zijn gekker om te zeggen “ik maak nooit meer iets voor haar, les geleerd!” - maak of geef gewoon iets voor een ander omdat je dat leuk vindt om te doen zonder verwachting óf spreek vooraf af wat je er voor wil hebben
Nja ik geef meestal een cadeau aan iemand wat ik leuk vind voor die gene. En niet met de gedachte ik wil daar precies hetzelfde qua geld of moeite voor terug. (Als ik maar wel wat terug krijg haha)
Dus ik vind het niet persee gierig. Gemakzuchtig misschien wel maar cadeaus uitzoeken en geven is niet iedereen zn ding.
Ja, maar er werd aangegeven dat ze dit jaar een groter verjaardagscadeau krijgt als bedankje. Sowieso vind ik dit soort opmerkingen niet zo. Geef gewoon een cadeau en ga niet iemand lekker maken erover.
En vervolgens is het vijf euro meer. Dat is ook wel iemand blij maken met een dooie mus. Als je niet vooraf had aangekondigd dat je nu een groot cadeau gaat geven, was het minder een issue.
Maar dit laat wel zien dat mensen niet door hebben hoe veel werk in iets handgemaakt zit.
maar het gaat er toch vooral om dat haar expliciet is beloofd dat ze een extra groot cadeau krijgt? niet dat ze per se iets terug zou willen.
Ik lees er ook een beetje uit dat de nicht gevraagd heeft om het vest te maken, niet dat het een volledig spontane actie vanuit @PrincessPeach was, dat maakt het ook anders vind ik.
@PrincessPeach Heb jij je ook niet een keer met kerst compleet uitgesloofd om voor de hele familie eten te maken waar alleen maar gezeik op kwam? Of heb ik dat verkeerd onthouden?
@crazyplantlady @boonie @Soy.peor het was inderdaad, wat @Merel ook dacht, op haar verzoek. Ik heb destijds ook gezegd dat ik een vergoeding van de materiaalkosten prima vind. Maar dan moet je niet later zeggen dat je een extra groot kado gaat geven en dan met 5 euro aankomen, ik persoonlijk vind het nogal een sneu bedrag, helemaal voor iemand met een goede financiële positie (haar woorden), en zeker als je weet dat er echt uren en iren aan werk in zit. Als het andersom was geweest dan was ik met een megabos bloemen of een Ritualspakket ofzo aangekomen, ze weet dat ik dat soort dingen leuk vind. Plus dat het imo getuigd van weinig voor andermans kado willen doen als je met een VVV-bon aankomt waar de kassabon nog aan hangt.
Het gaat eigenlijk ook niet eens om het bedrag denk ik, maar eerder de weinige moeite.
@Max dat was ik niet gelukkig, over het algemeen kan ik heel goed met m’n schoonfanilie. Dit was alleen een beetje een teleurstelling.
Het gaat ook vooral om het aankondigen en dan niets meer horen toch/niet waarmaken toch? Dat maakt het extra ondankbaar.
Ik heb ook wel eens gehad dat ik voor iemand die ik wel kende, maar die eigenlijk een vriendin van een vriendin was, haar Engelstalige scriptie helemaal nagekeken en gecorrigeerd had omdat ze me dat vroeg. Dat was echt heel veel werk, en ze zei ‘oh ik ga je hier nog heel goed voor bedanken’.
Nooit meer iets van gehoord
Ik had het natuurlijk ook kunnen weigeren als ik het niet voor niets had willen doen, of er bij voorbaat iets voor kunnen vragen (ik was overigens ook werkeloos op dat moment), maar ik ging ervan uit dat ze in ieder geval wel iets zou doen. En voelt dan wel heel ondankbaar als je nooit meer iets hoort van iemand (of een bon van 5 euro krijgt).
Ik zou dit nu trouwens ook anders aanpakken hoor, maar van dat soort dingen leer je dus
Oh ja dit doet me denken aan dat ik ooit voor iemand op spelling en grammatica een scriptie heb nagekeken en toen werd het ding afgekeurd op de inhoud en dat was mijn schuld?
@PrincessPeach Ik kan me je gevoel helemaal voorstellen, tuurlijk hoeven dingen niet op een weegschaal maar hou dan je mond over groot cadeau, lekker onpersoonlijk ook zo’n kaart met een bedrag erop.
Dit heb ik ook een keer gehad. Dat er nog wat fouten doorheen geglipt waren en diegene echt pissig was. Sorry?
Ja heel bijzonder het was ook niet een A4tje ofzo echt uren aan besteed. En dan op inhoud, weet ik veel of de informatie klopt daar was ik niet voor…
Jij denkt in het vervolg ook nog wel een keer na mocht je de vraag krijgen zeker?
Ja ik doe het niet meer. Ik wil sowieso niet meer verantwoordelijk gehouden worden voor de fouten van iemand anders wanneer je iemand een gunst verleend. Daarnaast zijn scripties vaak 10-25k aan woorden. Bij een nakijkservice betaal je daar zo honderden euro’s voor. Je vraagt nogal wat van mensen of ze dat even gratis willen doen.
Oh haha dit doet me nu weer aan iets heel anders denken (dat niets met gierigheid te maken had).
Ik had een keer iemand ingehuurd (gewoon betaald werk voor iemand dus dus) om een tekst die ik geschreven had te vertalen naar een andere taal, en die ging toen ongevraagd allemaal commentaar leveren. In de trant van:
"Nou volgens mij was Jacques Brel frans en was hij geboren in Parijs hoor, niet in België zoals hier staat. ".
Ten eerste, waar bemoei je je mee. En ten tweede, als je dan zo nodig commentaar moet leveren zorg dat dan je je feiten checkt (wat ik natuurlijk wel had gedaan)
het kán niet anders dan dan dit een man was
en wit en rechts
En dan nog eens opmerkingen over dingen die je gewoon kan opzoeken op internet
In lijn met de scriptie-hulp verzoeken…
Ik ontving ooit een appje met de tekst ‘Hoi beutyschooldropout, X hier! Ik kreeg van Y (gemeenschappelijke vriendin) je nummer. Ik ben bezig met mijn afstudeerproject en het moet in het Engels en daar ben jij goed in. Zou je me hierbij willen helpen?’
Ik stuur terug ‘Hoi X, ja hoor. Je woont toch in stadZ? Ik ook. Kom binnenkort bij me langs, dan nemen we het samen even door’
Nooit meer iets van gehoord. Dacht ze nou echt dat ze het kon mailen en dat ik het vertaald en wel retour zou sturen? Erg gek.
Hoe kun je zo zijn?
Ik heb voor het appartementsgebouw waarin in woon een aantal zaken gekocht via Bol:com.
Het is voor gemeenschappelijk gebruik, dus ik mag de facturen inbrengen bij de vereniging van mede-eigenaren.
Alleen kan ik via mijn werkgever cadeaubonnen met 8% korting kopen via Bol:com en dat zie je niet terug op de facturen. Ik houd de winst als beloning.
Ook gierige actie via Bol:com. Ik had eind vorig jaar heel laat gedacht om een nieuwe planner voor 2024 te kopen. Daarom dacht ik nog een weekje te wachten omdat ik er vanuit ging dat begin januari er wel korting kwam op de planners.
Helaas, 14 dagen ver in 2024 en nog steeds geen korting op de plannners. Behoorlijk onhandig, maar nu ben ik te gierig om alsnog een planner te kopen. Ik wacht nu al meer dan 14 dagen, dus ik wil korting.
Ik bedoel dat ik gierig ben en niet de volle prijs voor de planner wil betalen. Niet dat de bedrijven gierig zijn en nog geen korting geven.
Al blijf ik me afvragen wanneer die er komt. Ik ga er toch nog op wachten. De planner zou handig zijn, maar ik kan ook wel zonder verder.