Dat rekent ze niet door toch, alleen dat ze geen kosten voor het busje hoeft te maken omdat ze ook al zelf kosten gaat maken naast benzine en tol. Dat is gewoon afschrijving van je auto ook, en dat gaat sneller als je in 1x veel kilometers gaat rijden. (Zo lees ik het iig).
Ja dit is wat ik bedoel!
Het topic onderhoud en slijtage aan de wagen kwam ter sprake, daarom zeg ik dat die kost doorrekenen gierig vind en ik enkel rekening zou houden met benzine- en tolkosten van haar wagen. Ik ga ervan uit dat zij voornamelijk gebruik zal maken van haar auto. Wil je dan ook ruitensproeiervloeistof die je voor je reis hebt bijgevuld ook doorrekenen? Dat is raar en gierig.
Pietje, Jan en Sarah die een minivan huren in Rotterdam en berekend hebben dat hun huurprijs, benzine- en tolkost aan 350 euro H/T uitkomt moeten die onder drie verdelen en niet verwachten dat kaasje mee betaalt.
Maar ze heeft dus wel bezoekersparkeren? Want in iedere stad werkt dat ook anders. Voorheen moest ik ook iets van 140 euro per jaar betalen en dan kon mijn bezoek een X aantal uur parkeren. Destijds had ik alleen nog amper vrienden met auto’s dus dacht ik ja voor die paar keer per jaar dat iemand hier met de auto heen komt heb ik niet zo’n zin om 140 euro af te moeten tikken zodat zij ‘gratis’ kunnen staan. Dus toen hadden wij ook geen bezoekersparkeren. Nu is het systeem verandert en betaal je alleen de uren die je daadwerkelijk gebruikt en hebben we het dus wel. Als het bij je vriendin zo is als ik eerstgenoemde situatie dan snap ik het, maar als het zo werkt als nu bij mij dan ontgaat je vriendin haar logica mij ook volledig: jij kan dan geen gebruik maken van korting maar moet de volle mep betalen omdat zij niet graag tikkies stuurt?!
Vergelijkbaar met bovenstaande discussie heb ik ook wel een interessante casus waar ik destijds ook wel een beetje gierige gedachten over had (maar niks mee heb gedaan)
Stel je gaat op vakantie naar Frankrijk met de auto met een grote vriendengroep (meer dan 10) en dan ook met meerdere auto’s.
- 2 benzineauto’s met z’n drieën of vieren
- 1 Tesla met drie of vier personen
- 1 benzineauto met twee personen die een dag later kwamen
Hoe verdeel je dan de reiskosten?
Wat we hebben gedaan is gewoon per auto de kosten verdeeld, en ook nog specifiek op heen- en terugreis want de samenstelling was heen en terug net iets anders. Dus de bestuurder berekende de kosten voor benzine en verdeelde dat over het totaal passagiers (bijvoorbeeld heen 3 en terug 4).
De mensen die later kwamen en dus met een half-bezette auto kwamen hadden dus de hoogste kosten en de mensen die in de Tesla mochten meerijden hadden geluk want die hoefden niets te betalen, het opladen was namelijk ook zakelijk.
Ik had toen wel even kort een momentje in mezelf waarbij ik dacht, hallo, volgens mij verdient iedereen hier meer dan ik, ik wil in die Tesla meerijden. Gelukkig vallen de gedeelde kosten op zich altijd wel mee dus ik kon het snel loslaten en het gaat om de gezelligheid en het totaalplaatje en dat is me toch meer waard dan een paar tientjes besparen op bezinekosten.
Maar toch. Het is niet hélemaal eerlijk eigenlijk. De meest eerlijke optie is gewoon alles op één hoop gooien en iedereen hetzelfde laten betalen, behalve de bestuurder van de Tesla, maar wel de meerijders, want als ze in een andere auto hadden gezeten hadden ze wel moeten betalen.
Meerijden is altijd goedkoper dan mensen in jouw auto mee laten rijden. Want (zeker bij lange afstanden relevant) de extra km op de teller, slijtage aan de banden etc. worden niet meegerekend.
Ik heb zelf geen auto en rij dus altijd mee. Ik stel meestal voor dat de meerijders de benzinekosten delen.
Heh, serieus? Waarom heb je dan bezoekersparkeren als je bezoek er niet op mag parkeren…? En het zou jou dus dan 12 euro PER MAAND kosten, maar als je vrienden een middag op bezoek komen mogen ze lekker hun eigen parkeerkosten betalen want jij betaalt 12 euro per maand dus zij betalen maar gewoon 12 euro voor een middag want anders profiteren ze van je? De logica ontgaat mij echt volledig en vind dit juist echt heel gierig haha
Ik rijd in een leaseauto en ik stel met dit soort dingen eigenlijk altijd voor om de benzinekosten van iedereen over de groep te verdelen. Laatst reed iedereen met mij mee (gratis dus) en één vriendin moest anderhalf uur met de auto rijden in haar eentje, ja vind het dan echt sneu als zij dus de benzinekosten van haar heen- en terugrit alleen moet betalen terwijl alle anderen de mazzel hebben dat ze met mij mee kunnen rijden. En als ik met een vriendin alleen afspreek en we moeten allebei rijden naar een punt in het midden oid, dan betaal ik vaak een drankje voor de ander. Ik voel me dan niet per se geroepen om haar benzinekosten te delen (want soms heeft de een pech en soms de ander, je kunt niet alles op een weegschaal leggen) maar nou ja ik voel me er soms wel wat bezwaard over dus koop mn schuldgevoel dan toch een beetje af
Maar ik vind het in ieder geval nergens op slaan dat de mensen die in de leaseauto mee rijden niets hoeven te betalen en de anderen wel, niet echt heel solidair
Dat hebben we dus ook gedaan, de meerijders hebben meebetaald over de benzinekosten. Maar de Tesla meerijders konden gratis mee want die hadden geen benzinekosten.
Ja eigenlijk wel… Maar het voelt als gierig gezeik als ik daar iets over had gezegd destijds. Daarom lastig. En omdat ook de benzinekosten niet een heel groot aandeel zijn van de totale kosten van zo’n vakantie probeer ik het maar als geheel te zien.
Ik heb een lease auto en als ik iets ga doen met vrienden ben ik vrijwel altijd degene die rijd. De vrienden met wie ik dingen doe hebben hier dus ‘profijt’ van omdat diegene dan geen benzine hoeft te betalen (Ik rijd onbeperkt privé). Er wordt ook wel gezegd: ‘jij rijdt toch gratis’, maar dat klopt uiteraard niet, ik lever een stuk van mijn salaris in voor mijn auto.
Laatst was ik met een vriendin een dagje uit (2x 120 km. rijden) en pinde zij het parkeerkaartje, en daar stuurde ze me dan later een Tikkie voor. Dat vind ik wel gierig haha. (Ging om €8,- totaal, dus Tikkie was €4,-)
Ik denk ook dat veel mensen zich dit niet realiseren. Het scheelt vaak honderden euro’s salaris als je een lease auto van je werkgever “krijgt”.
Ik zeg toch dat ik juist geen bezoekersparkeren had destijds. Dat was de manier waarop het toen was ingeregeld en dat was voor mij niet gunstig, dus heb ik het nooit aangevraagd. Ik ontving toen misschien 3x per jaar bezoek met de auto dat dan 2/3 uurtjes hier was? Dus nee, ik ging niet meer dan 46 euro per keer parkeren betalen destijds, de reguliere parkeerkosten betalen kwam immers een stuk lager uit dan dat.
Het gaat er toch om dat de persoon uit het voorbeeld WEL bezoekersparkeren heeft dus het kan sowieso niet dezelfde situatie als die van jou zijn.
Ja ik kon het me gewoon bijna niet voorstellen, want waarom heb je het dan als je bezoek er geen gebruik van mag maken? Of zou degene om wie het ging selectief zijn en bijv. tegen haar ouders zeggen gebruik maar en ik betaal het wel en tegen degene die dit postte zeggen van nee je moet gewoon de reguliere prijs betalen want anders moet ik je een tikkie sturen en dat wil ik niet.
Jaa want je laadt het bedrag zelf als tegoed op het account, dus dan denk je oke 20.euro, gaat bij mij 3 maanden mee als mn ouders op bezoek komen ofzo en dan doe je gierig tegenover je vriendin omdat anders het tegoed opgaat🫠
Ja zo werkt het huidige systeem bij mij ook. Maar dat is dus niet altijd zo geweest en ook niet in elke stad hetzelfde.
Ik kom regelmatig bijelkaar met de moeders vd zwangerschapsgym. Onze kinderen zijn dus allemaal ong even oud(zitten paar weken/dagen tussen) Hartstikke leuk en vorig jaar en dit jaar heeft een iemand cadeautjes gehaald voor de kleintjes voor hun verjaardag en betaalde iedereen mee.
Nu heeft een moeder nog een oudere dochter die dit jaar blijkbaar communie doet. De moeder die altijd de cadeautjes regelt vroeg per whatsapp aan iedereen (niet aan de moeder vh desbetreffende kind) of we iets voor de communie zullen geven.
Ik heb gezegd dat ik dat kind aardig vind maar ten eerste hebben diegene uit onze groep die gedoopt werden ook niks gehad voor de doop en ten tweede hoort die dochter nou niet officieel bij ons ‘zwangerschapsclubje’. Ik zei dat ik best een kaart en iets lekkers wil geven maar geen groter cadeau.
Ben ik gierig?
Nope, niet gierig. Volgende keer een tikkie voor een van de partners? Je kunt wel bezig blijven.
En het gevaar is dat je vervolgens iemand anders vergeet en diegene daarvan baalt.
Ik vind van niet en ik vind een kaart al reuze attent.