Niet zozeer een gierige actie, maar ben wel benieuwd hoe jullie dit doen in vriendschappen wanneer de een meer te besteden heeft dan de ander. Een goede vriend van me heeft me op dit moment een vrij laag inkomen. Hij heeft nu ook nog een extra tegenvaller gehad, en z’n rekening is nu negatief…
Ik betaal over het algemeen vaak voor ons beide omdat ik het beter kan missen (en me anders ook best schuldig voel dat ik hem op kosten jaag door voor te stellen om iets te doen wat geld kost). Ga ook veel vaker zijn kant op, ook zodat hij die reiskosten niet heeft bijvoorbeeld.
Nu was er een feestje waar we graag naartoe wilden, dus ik had kaartjes gekocht voor ons beide. Dit is in een andere stad (niet een van onze woonplaatsen) en nu pas bedenk ik me dat ik na afloop niet meer thuis raak.
Naar zijn woonplaats is wel nog openbaar vervoer, een flixbus die er 1,5 uur over doet. Ik zou mee kunnen gaan naar zijn huis en daar blijven slapen, maar moet de volgende ochtend terug naar mijn eigen stad. Is dus veel onnodig reizen… nu overweeg ik een hostel te boeken. Zouden jullie dan meteen voor 2 betalen? Het allergoedkoopste is 100 euro voor een nacht voor ons beide, wat ook voor mij echt wel veel geld is (maar ga er ook weer geen boterham minder om eten).
Ik voel me echt schuldig als ik mezelf het comfort geef van meteen na het feestje m’n bed in, en dat hij de halve stad nog door moet om alleen een flixbus te halen (die mogelijk ook nog te laat komt) en pas ten vroegste om 5 uur thuis aankomt.
Ik denk dat ik gewoon wel iets boek voor ons beide, maar op een of andere manier wringt het wel een beetje dat een spontaan avondje plots zo duur is geworden. Het is voor 1 persoon al veel meer geld dan ik normaal uit zou geven aan een avond uit…