Ja maar het is ook niet echt grappig toch?
ik moet nu ineens denken aan dat ik in een winkel werkte en er een vrouw een cadeaukaart wilde van 4,50. echt zo’n raar bedrag??? en het minimum was 5 euro dus dat was echt drama natuurlijk
Mensen zijn raar
Niet zozeer een gierige actie, maar ben wel benieuwd hoe jullie dit doen in vriendschappen wanneer de een meer te besteden heeft dan de ander. Een goede vriend van me heeft me op dit moment een vrij laag inkomen. Hij heeft nu ook nog een extra tegenvaller gehad, en z’n rekening is nu negatief…
Ik betaal over het algemeen vaak voor ons beide omdat ik het beter kan missen (en me anders ook best schuldig voel dat ik hem op kosten jaag door voor te stellen om iets te doen wat geld kost). Ga ook veel vaker zijn kant op, ook zodat hij die reiskosten niet heeft bijvoorbeeld.
Nu was er een feestje waar we graag naartoe wilden, dus ik had kaartjes gekocht voor ons beide. Dit is in een andere stad (niet een van onze woonplaatsen) en nu pas bedenk ik me dat ik na afloop niet meer thuis raak.
Naar zijn woonplaats is wel nog openbaar vervoer, een flixbus die er 1,5 uur over doet. Ik zou mee kunnen gaan naar zijn huis en daar blijven slapen, maar moet de volgende ochtend terug naar mijn eigen stad. Is dus veel onnodig reizen… nu overweeg ik een hostel te boeken. Zouden jullie dan meteen voor 2 betalen? Het allergoedkoopste is 100 euro voor een nacht voor ons beide, wat ook voor mij echt wel veel geld is (maar ga er ook weer geen boterham minder om eten).
Ik voel me echt schuldig als ik mezelf het comfort geef van meteen na het feestje m’n bed in, en dat hij de halve stad nog door moet om alleen een flixbus te halen (die mogelijk ook nog te laat komt) en pas ten vroegste om 5 uur thuis aankomt.
Ik denk dat ik gewoon wel iets boek voor ons beide, maar op een of andere manier wringt het wel een beetje dat een spontaan avondje plots zo duur is geworden. Het is voor 1 persoon al veel meer geld dan ik normaal uit zou geven aan een avond uit…
Kan je het niet vragen? Hey ik overweeg dit maar het is best duur. Is er iets dat je kan missen waardoor het iets minder duur voor mij wordt?
In hoeverre denkt je vriend hier zelf over/praten jullie hier wel eens over los van het aanstaande feest? Want ik zou zeggen dat hij ook weet dat ie naar huis moet en het is niet dat jij verplicht bent zijn reis gemakkelijker te maken. En vanuit dat hostel moeten jullie dan de volgende dag ook weer reizen toch?
Ik vind je echt superlief dat je hier zo over nadenkt maar er is niks mis mee om voor jezelf te kiezen in deze hoor!
Ja ik denk dat dat een goed punt is, want we hebben het er eigenlijk nooit over. Hij praat wel over z’n financiële struggles omdat hij daar uiteraard van wakker ligt. Maar ik betaal vaak stilzwijgend omdat ik niet wil dat het een ding is tussen ons. Maar dat is natuurlijk mijn kant als degene met meer geld. Misschien is het voor hem sowieso al een ding tussen ons.
Ik ben bang dat hij zo’n gesprek heel ongemakkelijk zou vinden, en zou weigeren dat ik voor m betaal als ik het zo expliciet vraag. Ik wil niet het gevoel geven dat hij bij me in het krijt staat ofzo, als ik iets voor ons betaal dan wil ik dat het vanzelfsprekend is.
Ik zou dat hostel boeken en voor jullie beide betalen. Als ik nadenk over wat voor soort vriendin ik wil zijn in een vriendschap dan is dit wat daarbij past. Zeker omdat je schrijft dat je er geen boterham minder om zal eten, en het is voor hem ook chill dat hij dan dat eind niet hoeft te reizen midden in de nacht.
Ik zou het wel even benoemen trouwens, dat je die afweging maakt ook met die Flixbus en dat je dus voor jullie beiden een hostel boekt. Niet omdat je wilt dat hij iets over de kosten zegt of daaraan doet, maar omdat het wel chill is om van tevoren te weten dat het plan is om ook ergens te overnachten.
Maar hij bedankt je er ook nooit voor? Ik zou me echt opgelaten als een vriendin altijd voor me zou betalen en ik daar niks voor terug zou doen.
Ik zou dan kiezen om bij hem te slapen en dan maar wat extra te reizen. Voor mij gaat het om samen uit samen thuis.
Als je zeker weet dat hij het geld niet heeft voor die overnachting zou ik oftewel gewoon voorstellen dat je een overnachting boekt voor jullie tweeën (waarbij jij betaalt). Andere optie (die ik ook heel begrijpelijk zou vinden) is dat je gewoon zegt dat jij niet meer thuis komt dus dat je voor jezelf een hostel boekt. Zeker als jullie niet in dezelfde woonplaats wonen vind ik het niet per se samen uit samen thuis, je bent dan toch meestal verantwoordelijk voor je eigen vervoer naar huis? Zeker als hij nog wel thuis kan komen.
Ik vind het sowieso al lief trouwens dat jij zijn kaartje ook hebt betaald. Het zou super gul zijn als je ook voor hem een hotelovernachting betaald, maar dat ben je echt niet verplicht. Ondanks dat je financieel wat ruimer zit dan hij kan jij ook je geld maar 1 keer uitgeven.
Wat is het verschil tussen 1 of 2 personen?
Want ik zou het of betalen voor beide. M:
Of opperen van ”hey, ik zit eraan te denken om in een hostel te slapen die avond voor het gemak qua reizen. Dat zou dan €x zijn. Kan me voorstellen dat je het de kosten niet waard vindt ivm bus naar huis, maar wil het graag bij je voorleggen.” En dan de extra kosten voor 1 pers en/of juist dat bedrag splitten.
Ik zou het sowieso voorleggen voordat je gaat betalen, want misschien voelt je vriend zich wel opgelaten door jou op extra kosten te jagen als ie ook prima naar huis kan (en dat dan ook liever zou doen)
Ja, dit zou ik ook doen. Want ik zou persoonlijk veel liever thuis slapen en laat thuis zijn, dan in een hostel slapen.
omg ik krijg nog een winkel flashback haha er waren daar zo veel gierige klanten. ik werkte dus bij de hema heel lang (bijbaan vanaf middelbare school tot mn bachelor) en op zaterdagmiddag deden we soms het gebak voor de helft van de prijs als er veel over was. maar soms gingen mensen daar echt op azen. en het waren nooit mensen met minder te besteden, altijd van die types die dan van top tot teen in burberry liepen. eigenlijk waren het altijd de witte rijke gereformeerde gezinnen die het gierigst en onaardigst deden, geen idee waarom.
1x kwam er dus een vrouw die vroeg of het gebak voor de helft was, en toen ik zei van niet moest ik helemaal de manager roepen. toen ging ze met hem in discussie van ja dat moet je echt doen hoor doe het nou echt op zo’n irritante manier (terwijl je in die pre covid tijd gewoon voor 5 euro een vlaai had). en toen hij ook nee zei bleef ze zich een soort van verstoppen in die winkel en elke paar minuten zag ik weer zo’n glurend hoofd achter een schap vandaan komen echt zoals die ene kim kardashian gif. telkens ook uit een andere hoek hahah (uiteindelijk deden we het voor de helft toen zij weg was gegaan volgens mij)
Memories naar Hema ontbijtje voor 1 euro en mensen die om 08:45 al voor de deur stonden te wachten
ja en de burgeroorlog toen het van 1 naar 2 euro ging
Heb echt mooie herinneringen hieraan
Toen de euro er net was, was dit echt een standaard bedrag in mijn omgeving! 4,50 komt het meest overeen met een tientje in guldens! Of was het vorig jaar en iemand op leeftijd
haha ik was net 7 toen de euro kwam dus ik heb dat nooit meegemaakt! dus ik denk dat we al minimaal 10 jaar euro’s hadden dus dat gaat niet op (en diegene was in de 50 denk ik dus niet oud)
Ik heb een paar maanden geleden tickets voor een festival gekocht. Helaas kan ik door omstandigheden niet meer gaan en niemand die ik ken heeft interesse. De vriendin met wie ik zou gaan (ik had de kaartjes nog voorgeschoten) zei dat ik ze gewoon voor de regular prijs op ticketswap moet zetten. Ik heb ze voor een ‘early’ prijs gekocht. Het voelt daarom een beetje aso. Ik verkoop nooit tickets, dus geen idee of dit normaal is of niet. Ook omdat je (denk ik) kunt zien dat ik ze al vroeg heb gekocht
- Ja doen
- Nee kan echt niet
0 stemmers