Gierige acties #2

Lekker alles uit de context trekken hier.
Het gratis rijden is 1 van de voorbeelden die onze wederzijdse vriendschap inhoud. Ik heb nooit gedacht; oh nou wij rijden altijd gratis (nog altijd een voorbeeld hé) laten we die 20 euro daarvoor gebruiken. Weet ik veel hoeveel benzine wij verbruiken op die bepaalde trip en hoeveel dat kost per liter…
Zij hebben ook al zeer vaak voor ons kaartjes geregeld, wij weten toch ook niet hoe zij daarmee omgaan? En eerlijk gezegd interesseert mij dat ook niet, zij zeggen hoeveel het is en wij betalen gewoon. Ben al blij dat we mee mogen en andersom is dat ook zeker het geval.
En nu gaan jullie ook weer alles quoten en uit de context trekken dus ik laat het hier maar bij :slight_smile:

Als ik een hele context van vriendschap moet geven bij elke gierige actie of een biecht… er wordt wel eens vaker op dit forum iets uit de context getrokken omdat er geen achtergrondinformatie is.

2 likes

Maar ga je er dan vanuit dat je vrienden jou ook (regelmatig) oplichten met de prijs die ze jou rekenen voor kaartjes? Zou niet eens in me opkomen dat m’n vrienden dat mogelijk zouden doen.

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten hè

30 likes

Dan moet je ook niet boos worden dat mensen niet reageren zoals je had gewild omdat ze het hele verhaal niet kennen.

2 likes

Oh jongens serieus, vermoeiend dit hoor. Ik heb daar serieus nooit bij stilgestaan dat zij ook wel eens meer kunnen vragen, maar ik typ dit gewoon om aan te geven dat wij daar zelf niet bij stilstaan. Maar jah, nu ik dit typ denken jullie dat wij daar wel om geven en daar wel constant aan denken als zij voor ons kaartjes kopen.

En ik ben zeker niet boos, eerder lichtjes geïrriteerd dat sommige gierige acties wel als “normaal” worden aanzien en sommige andere dan weer niet. En neen, voor jullie weer beginnen, ik heb nooit gezegd dat onze actie normaal is :wink:

2 likes

Ik zou het misschien nog wat beter begrijpen als jullie 110 euro aan hen hadden gevraagd. Kan me namelijk ook wel voorstellen dan het een beetje zuur voelt als je zelf 120 euro hebt betaald voor kaartjes voor een festival en vervolgens voor vrienden kaartjes voor hetzelfde festival voor 100 euro kan regelen. Zou me nog voor kunnen stellen dat je dan denkt van we vragen hen 110 euro en dan hebben we uiteindelijk beiden 110 euro betaald voor de kaartjes.

10 likes

Maar waarom typ je dat dan om aan te geven dat jullie nooit bij de ticketprijs stilstaan?

Als indicatie dat zij het toch niet gaan merken bedoel je dan? Want hoe is het anders relevant als jij niet denkt dat zij het bij jou zouden doen.

Ik ben ook niet boos, maar wel een beetje teleurgesteld

5 likes

Maar… je betaalt gewoon omdat je ze vertrouwt, toch? Ik betaal alle tikkie’s van mijn vriendinnen ook zonder alles te dubbel checken omdat ik er vanuit ga dat ze niet aan mij verdienen en eerlijk doorgeven wat ik ze verschuldigd ben.

4 likes

Hoe denk je dat je vrienden reageren als ze hier achterkomen? Ik zou not amused zijn.

2 likes

Dit is een beetje de categorie iemand een staatslot geven voor diegene’s verjaardag maar dan wel afdwingen dat als diegene wint jij ook een deel krijgt want anders voelt het toch oneerlijk hè een mazzeltje dankzij jou. Want je vrienden zouden maar eens iets krijgen dat niet ten koste van jou gaat maar hen wel een voordeeltje oplevert!!!

Maar als de prijs niet op hun lot valt is het vriendschappelijke communisme ineens niet meer nodig.

9 likes

Ik denk dat ik het gewoon zo had gedaan inderdaad. Maar dan meer omdat ik gewoon meteen tegen mn vrienden zou zeggen dat die van hen 100 waren. Waarschijnlijk zouden ze zelf wel zeggen stuur maar een tikkie van 110 dan staan we quite

3 likes

Kan je een concrete vraag stellen?

1 like

Hoezo vermoeiend? Als je geen reacties wil dan moet je het niet op een forum plaatsen.

Ik snap niet zo goed @Tobvit dat je dit in het gierige acties topic plaatst, als je het zelf geen gierige actie vindt?

En dat na alle reacties je nog niet duidelijk is dat het een beetje vreemd is, tja :sweat_smile:

24 likes

Hoe ik het begrijp heeft ze heel aardig voor haar vrienden ook kaartjes voor hetzelfde festival als waar zij heen gaan geregeld. Dus ik snap niet zo goed wat je zegt met ‘ze had de tickets toch niet hoeven kopen’?

De logica hierachter is dat ze blijkbaar met 2 stellen naar een festival willen en daarvoor 2 sets kaartjes hebben kunnen kopen, eenmaal a 120 euro en eenmaal a 100 euro. Vanuit die beredenering zou ik kunnen begrijpen als je je vrienden dan een tikkie stuurt voor 110, zo heb je allemaal hetzelfde bedrag betaald voor de kaartjes. Het maakt in deze redenatie dan niet uit dat het stel dat de kaartjes gekocht heeft de eerste set kaartjes (voor zichzelf) waarschijnlijk al eerder heeft gekocht. Blijkbaar zijn ze nu goedkoper te krijgen en hebben beide stellen daar het voordeel van.

Andere redenatie is dat stel 1 de kaartjes eerder heeft gekocht, nu extra kaartjes voor stel 2 regelt die blijkbaar goedkoper zijn dan de kaartjes die zijzelf hebben gekocht. Nu heeft stel 1 dat voordeel in hun eigen zak gestoken, ten koste van stel 2 (die hier dus ook niets van weten). Dat vind ik inderdaad niet netjes. Meest gevolgde redenatie hier is dat stel 2 dan gewoon geluk heeft en kaartjes voor 100 euro heeft.

Even voor de duidelijkheid: ik zou zelf ook gewoon 100 euro aan stel 2 vragen als ik de kaartjes voor dat bedrag had geregeld voor hen. Maar ik kan de redenatie waarbij je het voordeel split ook wel voorstellen.

3 likes

Ik snap wat je bedoelt. Ik ben er wel vanuit gegaan dat er gevraagd is door stel 2 om kaartjes te kopen omdat het via via moet o.i.d en stel 2 er niet zelf aan kon komen, want ik snap niet waarom je anders kaartjes zou kopen voor iemand anders. Als het een kwestie is van via Ticketswap is oid dan snap ik namelijk sowieso niet waarom stel 2 het niet gewoon voor zichzelf regelt.

2 likes

Ik vind je niet gierig hoor, maar Ik heb gestemd op anders.

Ik denk namelijk dat je mensen zo dicht bij je geen leningen moet geven of dingen moet terugverwachtten. Kijk, in een ideale wereld natuurlijk wel want het is het correcte om te doen, maar in de realiteit zal dat voor eeuwig in die relatie centraal blijven staan. Het is superlame dat hij je niet bedankt, maar je kan ook moeilijk een bedankje eisen want dan is het natuurlijk geen reet waard.

Ik zou m’n verlies nemen, het onthouden voor de toekomst en hem alleen nog dingen geven waar je 100% achter staat (of niks meer, is ook je goed recht). Is je broertje veel jonger? Ik meen dat jij een gezin hebt en een vaste baan etc toch? Is hij ook zo stabiel?

20 likes

Voor mij zou het einde vriendschap zijn denk ik, hoef geen gierige vrienden byeeeee.

12 likes

Dit vind ik wel een lastige. Aan de ene kant vind ik ‘gegeven blijft gegeven’, maar dat vind ik wel meer in het geval van echte cadeaus. In dit geval begrijp ik dat jij eigenlijk je ouders indirect financieel ondersteund hebt door spullen voor je broertje te kopen. Dan vind ik de situatie wel een beetje anders liggen. Aan de andere kant: als je broertje de spullen bijv. ‘gewoon’ van je ouders gekregen had dan had ik het ook niet gek gevonden als hij die verkocht had (ervan uitgaande dat hij alle spullen wel gewoon een tijd gebruikt heeft en niet na een half jaar z’n laptop verkoopt). Maar ik vind het wel meer een ‘taak’ van de ouders om hun kinderen waar mogelijk een beetje te ondersteunen met spullen (ligt uiteraard ook wel aan welke leeftijd enzo) en vind dat geen taak die een zus op zich zou moeten nemen, al is het wel heel lief dat je dat gedaan hebt natuurlijk. Ik denk uiteindelijk toch dat je het moet zien als een gift en er geen tegenprestatie voor moet terugverwachten, al snap ik best dat je het een beetje frustrerend vindt om te zien dat door jou gegeven spullen nu verkocht worden en een bedankje zou wel attent zijn natuurlijk. Maar hoe oud is je broertje? Kan me ook voorstellen dat hij er misschien niet zo goed bij stilstaat.

(hoop dat het nog een beetje overzichtelijk is, dit stukje hierboven was min of meer hardop nadenken haha).

7 likes

Vind het knap dat je er zo volwassen instaat, misschien heb je wat dat betreft al vroeg volwassen moeten worden en idd ouderlijke taken hebt overgenomen. Misschien heb je dat zo efficiënt gedaan dat hij is opgegroeid in een (in zijn ogen) bijna normale situatie en realiseert hij nog niet hoe het precies zit en wat gepast is.

Denk wel dat de meeste mensen zich in de late twenties sterk ontwikkelen en meer perspectief krijgen, dus ik hoop/denk dat hij als hij nog wat ouder is ingaat zien wat jij voor hem hebt gedaan en het dan ook zal uitspreken. En dan is het idd de moeite om niet ook een slechte broer-zus relatie te krijgen als de ouder-kind relatie al zo verstoord is.

Hoop dat je het nu idd kan laten gaan en het beter zal worden.

9 likes

Laatst?! Oprah Winfey show, 2000ish, RTL4 half vier ‘s middags.

Al is het als miljardair vast makkelijker om alles maar als gift te zien.

18 likes