Gierige acties #2

Oh vreselijk! Mijn vriend heeft ook een leaseauto en ik heb vriendinnen die dat ook steeds weer proberen. Maar als ik een dagje met hun wegga, dan gebruikt mijn vriend vaak ook de auto. Ik ga hem echt niet vragen om op onze kosten in mijn oude koekblik rond te rijden zodat mijn vriendinnen niks aan benzine kwijt zijn. Sorry not sorry…

11 likes

Echt afschuwelijk dat soort verhalen…
de vader van een vriendin (en nu gaat het kver onze middelbare schooltijd) had okk dat soort streken. In plaats van dat hij even de wijk in reed om 2 klasgenoten op te halen moesten ze bij een stoplicht in de berm op ons wachten en snel instappen toen het rood was. Een van die klasgenoten liep op dat moment op krukken. :exploding_head:

1 like

Ik denk dat iedereen met een lease auto dit herkent! Vind het zo onbeschaamd om daar maar vanuit te gaan, maar in de realiteit doet iedereen dit.

1 like

Maar dit is ook zo? Je betaalt een vaste eigen bijdrage (bijtelling) voor een lease auto en die wordt niet hoger als je iets meer km’s maakt. Vind het eerder gierig als je dan niet rijdt om het principe. Toen wij een lease auto hadden vond ik dat echt vanzelfsprekend.

2 likes

Als ik mn vriendinnen allemaal bij hun huis op moet halen rijd ik makkelijk een uur extra om… maar ligt aan de situatie denk ik :joy:. Op 1 punt afspreken scheelt veel gedoe en rijden in de binnenstad.

6 likes

Ik mag anderen in mijn auto laten rijden als ik zelf ook in de auto zit: staat dit niet ook in jouw voorwaarden misschien? Eigen huishouden mag er sowieso in rijden, maar anderen dus ook als je er zelf bij bent

3 likes

Ooh het is wel balen dat je er als enige in mag rijden. Ik heb ook een vriendin die als enige een lease-auto heeft maar bij haar mogen er ook anderen in rijden, zolang zij zelf ook maar in de auto zit. We gaan dus wel altijd met haar auto omdat we dan geen benzinekosten hebben maar zij rijdt niet altijd.

3 likes

Toen ik er nog 1 had vond ik het ook vanzelfsprekend. Ik was daarvoor en ben nog steeds vaak diegene die rijd, omdat ze vaak niet durven/ geen auto hebben. Ik vind het niet erg maar die vanzelfsprekendheid is soms wel erg aanwezig.

De eigen bijdrage moet je wel betalen, het is niet dat je gratis rijdt. Aantal km maakt niet uit maar ik merkte dat mensen vaak deden van ohh jij hebt een gratis gekregen auto. Het kost je niks.
Terwijl ik wel iets van 450 euro netto moest betalen elke maand.
Ik vroeg nooit geld en nu zonder lease auto zou ik het ook niet zo snel doen tenzij we echt ver gaan.

Edit. Mijn punt is, ik vind die vanzelfsprekendheid van anderen gierig. Ze staan er niet bij stil dat je maandelijks echt wel voor betaald en het niet gratis is.

4 likes

Er is al meer gereageerd zie ik, maar het gaat mij om de vanzelfsprekendheid. Het zou mensen sieren als ze het vragen in plaats van dat ze gewoon ergens vanuit gaan, toch?

3 likes

Op zich eens maar ik heb ook een vriendin die altijd doet alsof ze topografisch gestoord is, ze weet denk ik best dat ze in een dorp op 20 minuten afstand woont (in het allergunstigste geval, kan ook makkelijk 45 min tot een uur zijn). En ze blijft het maar presteren om te vragen of er iemand langs haar komt zodat ze mee kan rijden terwijl we de hele andere kant op moeten. Bij iedere gelegenheid, ook toen we midden in de nacht op vakantie zouden gaan samen. Nee, de avond ervoor komen logeren wilde ze liever niet, er kon toch wel iemand langs rijden? Dat iemand anders dan dus een uur eerder op moet staan om haar op te halen vergeet ze voor het gemak maar even.

Dat vind ik inderdaad een ander verhaal. Ik haal ook niet standaard iedereen op als we op een andere plek wonen dan waar we afspreken. Ik bedoelde meer als je samen ergens heen gaat, bijvoorbeeld een plek wat met OV lastig te bereiken is, dan ben ik de beroerdste niet om je op te halen en thuis te brengen.

1 like

Oh ja tuurlijk, dat deed ik ook altijd (heb nu geen auto meer). Ik heb ook een hele tijd een lease auto gehad, toen reed ik ook altijd, want hij was toch al betaald en het was een hele ruime auto.

1 like

Dit is echt aso richting je zusje. Nog los van het geld wat je haar geleend hebt vind ik. Ze heeft in deze situatie alleen maar aan zichzelf gedacht.

2 likes

Dit doet mij denken aan de tijd dat ik nog lease reed en iemand opzettelijk tegen mij aan is gereden maar de schuld bij mij probeerde neer te leggen. De tegenpartij was alleen maar bezig met het feit dat ik lease reed en dat ik niet zo moeilijk moest doen. Alsof ik geen eigen risico hoefde te betalen. Uiteindelijk heeft de leasemaatschappij alsnog alles bij haar neergelegd want ik had aantoonbaar geen schuld, maar ik ben zelden zo verbaasd geweest.

En inderdaad de vanzelfsprekendheid dat jij wel rijd wanneer je een lease auto hebt. Mijn ex-schoonfamilie had daar ook een handje van omdat wij een leasewagen hadden gingen ze er standaard vanuit dat wij altijd maar reden (wat op zich nog niet eens het probleem was) maar als er dan parkeerkosten betaald moest worden kwam nooit het aanbod omdat dan bijvoorbeeld te splitsen.

4 likes

Ik snap het helemaal, natuurlijk denk je daar dan aan. Jij loopt gewoon harder voor haar dan zij voor jou en dat doet pijn. Zeker op zo’n kwetsbaar moment.

1 like

Ik heb nog een voorbeeld van tig jaar geleden, en ik vraag me nog altijd af of ik nou gierig was of mijn vriendinnen. We gingen met een groep op vakantie naar zuid frankrijk met de auto. Niemand had een auto behalve ik (lease), we zouden dus mijn auto meenemen en er nog twee huren. Benzine zouden we delen. Maar toen vonden zij het normaal dat ik ook in de kosten voor het huren van de twee auto’s zou delen, evenveel als de rest. Want ja die lease-auto betaal je toch al of je op vakantie gaat of niet. Wat op zich klopt maar het voelde voor mij toch niet eerlijk.

1 like

Huh? Maar als je die auto niet had dan moest er toch een derde gehuurd worden? Dus waren ze ff vergeten dat het hen al kosten scheelde zo?

3 likes

Dit is echt te gierig voor woorden. Ik was zonder die vrienden op vakantie gegaan denk ik

15 likes

Ja dat zei ik toen dus ook! Dan huren we drie auto’s en is iedereen duurder uit :woman_shrugging: Toen krabbelden ze terug maar volgens mij vonden ze het maar raar van mij.
Blij te horen dat het toch niet aan mij lag.

We zijn nog steeds vrienden :grinning_face_with_smiling_eyes: Ik denk dat het kwam doordat er nog een aantal studeerden en niet door hadden welke kosten er allemaal bij een auto van de zaak horen.

3 likes

Hoezo weet ook iedereen van elkaar of ze hun auto gekocht of geleased hebben, is dit een gespreksonderwerp bij mensen haha? Ik heb bij mijn vrienden echt geeeen idee.

18 likes