Bij mijn vriend is het vrij duidelijk dat hij een leaseauto van de zaak heeft. Wij leven vrij prijsbewust, maar mijn vriend rijdt een gloednieuwe wagen van een merk dat veel in lease doet, werkt in een branche waarin leaseauto’s gebruikelijk zijn en in een functie waarbij hij veel moet reizen. Ohja, en elke 4 jaar heeft hij weer een nieuwe wagen. Iedereen die hem een beetje kent kan dus aan zijn voorhoofd aflezen dat hij een leasewagen rijdt. En ja, dan vragen mensen soms (ik denk vanwege het vermoeden dat ze hebben) of het een leasewagen is.
Wij hebben het bij sommige zelf verteld, omdat mijn man van baan switchte en we een hele nieuwe auto kregen.
Eerst wat op mijn werk werd gezegd toen ik verteld over mijn man zijn nieuwe baan en dus een lease auto. Oh dan kan jij mooi rijden als we een uitje hebben want je rijdt dan toch gratis. Terwijl ik rij angst heb en liever niet rij. Heb meteen duidelijk gemaakt dat ik dat dus niet ga doen.
Haha hier stond er een bedrijfslogo op de auto dus dat maakte het wel duidelijk.
Haha die mailtjes begonnen bij mij al toen ik nog in de wachttijd voor coschappen zat. Ja inderdaad jullie hebben me nu 1 deel-diploma gegeven en technisch gezien maakt dat me een alumna, maar in de praktijk werk ik nu gewoon meer dan een jaar voor een hongerloontje omdat jullie organisatie zo beroerd is dat ik niet door kan met studeren, nee, ik ga jullie niet sponsoren
Kennissen die vragen of mijn man mee kan rijden naar een garage 45 min verderop zodat ze mee terug kunnen rijden en dan later volgende week weer brengen. Er is daar gewoon een treinstation… misschien niet gierig qua geld maar iig wel gierig qua andermans tijd.
(Mijn man is zo iemand die dit dan serieus gaat overwegen, vrij nemen om 2x te rijden)
Edit: dit had helemaal geen antwoord moeten zijn op jou en mijn man heeft geen bedrijfsauto haha
Wel gierig toch! je kan toch tegen betaling meestal een fiets of auto meekrijgen?
Gierig in zowel tijd en geld. 4x benzine kosten voor 45 min rijden en iemand zoveel tijd laten opnemen.
Is het een speciale auto dat de garage zover weg is.
En inderdaad wat @Bertha zegt, ze hebben vaak wel leen opties.
Ik weet niet echt of het een gierige actie is (misschien) maar ik heb toch ff advies nodig.
Ik had product X (eten) op mijn lijst gezet voor kerst. Eind oktober oid vroeg het zusje van mijn vriend aan mijn vriend welke smaken van X ik wilde hebben. Ze zou al een bestelling in Amerika plaatsen en dan kon ze gelijk mijn cadeau mee bestellen. Ik dat doorgeven (4 smaken), maar ik verwachtte niet echt dat het door zou gaan want normaliter zijn de verzendkosten best hoog en zit niemand daar op te wachten.
Gisteren zegt mijn vriend opeens dat het wel verstuurd is, maar de de UK en voor 115 pond (!!) verzendkosten. Nu vraagt het zusje van mijn vriend of ik mee wil betalen, aangezien mijn deel (3 smaken van product X) het grootste gedeelte zou zijn (en omdat het absurd veel geld is voor verzendkosten).
Ik wil best wat bijleggen want 115eu is ook echt veel, maar ik weet niet hoe veel ik bij zou moeten leggen. Het gedeelte dat een cadeau (!) voor mij is, is schijnbaar ongeveer 2/3e (en weegt overigens 2.3 kg). Ik had het opgezocht maar in geen enkel geval zou je zo veel moeten betalen voor verzendkosten, ook niet van US naar UK. Wel behoorlijk veel natuurlijk maar niet 115 pond. Daarnaast is het naar de UK verstuurd, dus er is ook geen garantie dat ik het uberhaupt ooit krijg (het moet ook weer naar NL).
Ze heeft me ook nooit de optie gegeven om nee te zeggen tegen de bestelling. Als ik had geweten hoe duur het zou worden, had ik natuurlijk gewoon geweigerd hoe graag ik product X ook zou willen.
Ik vind het eigenlijk mega oneerlijk dat ik nu bij moet leggen voor mijn eigen cadeau voor iets waar ik eigenlijk nee voor had willen zeggen mocht ik de optie gehad hebben, en iets wat ik mogelijk nooit zal ontvangen. Maar ik vind het ook gierig en aso van mezelf om niks bij te willen leggen want ze heeft wel een cadeau voor mij gekocht
(extra achtergrond: de familie van mijn vriend is rijk en zijn zusje heeft geen kosten maar wel inkomen aangezien ze gewoon thuis woont. Ik heb natuurlijk wel gewoon kosten en minimaal inkomen, en maak behoorlijk dure kosten de laatste tijd. Ik heb niet zomaar ff wat liggen wat ik kan missen zeg maar)
Zij heeft t als cadeau besteld toch. Dan vind ik t vreemd om nu een bijdrage in de verzendkosten te willen. Dan had ze moeten denken dit wordt te duur ik koop wel iets anders voor Kurisu.
Ik zou dat als gever niet eens gekocht hebben als dat zo duur is, maar als je dat als gever wel besluit te doen, vind ik ook dat het volledig voor eigen rekening is en dat het vrij gierig is om jou te vragen nu daaraan bij te betalen.
Ja klopt, het is om iets speciaals in de auto te laten bouwen. Laten we het er maar op houden dat zij erg makkelijk zijn met dingen vragen (en niet zo met aanbieden) we zoude denk ik wel geld krijgem voor benzine, maar dan nog… zou het niet in mn hoofd halen het te vragen als er ook ov mogelijkheden zijn… (of idd zoals @Bertha zegt leenauto)
0 euro. Belachelijk? Afgezien van de familiaire omstandigheden nog.
Als het een cadeau is, is het echt heel raar om jou te vragen een deel van de verzendkosten te laten betalen. Dat zag ze toch al voordat ze op ‘bestellen’ drukte? Ook al stond het op jouw wensenlijstje, als je ziet dat het 115 pond gaat kosten om het te verzenden dan zeg je als gever toch: Helaas de verzendkosten werden iets te gek, ik heb iets anders van je lijstje gekozen.
Dit is echt heel raar. Kunnen ze de bestelling nog annuleren?
Ps Hoeveel geld zij en jij te besteden hebben doet er niet echt toe vind ik, het is in iedere financiële situatiw echt not done om de verzendkosten door degene voor wie het cadeau is te laten betalen.
Eens met iedereen die al reageerde, maar ook heel benieuwd naar wat dat geheimzinnige “product x” is
Nog zo’n gierigautoverhaal pre-corona:
Vriendin A die 100 km verderop woont: ‘Ik heb een probleem blablabla, kan jij komen helpen?’
‘Oké, ik kom wel.’
vriendin A nadat ik helemaal ben afgereisd naar haar woonplaats om met haar elders een probleem op te lossen: ‘Blablabla meebetalen aan benzinekosten van hooguit tripje van 15 minuten’
Nee die is al verzonden. Ze zegt zelf dat ze de dag voordat het verzonden is pas hoorde hoe veel het zou kosten, wat ik ook een beetje raar vind eigenlijk. Ik geloof dat ze iemand in amerika kent die het zelf in winkels heeft gekocht en het daarna particulier heeft opgestuurd, maar zelfs dat kan je van te voren toch ff checken ofzo? Je kan heel makkelijk uitrekenen hoe veel verzenkosten gaan worden op basis van gewicht, zeker als je ook al weet wat je wil versturen.
Ik ben het met je eens dat financiele situatie er theoretisch niet toe doet haha maar als ik meer geld gehad had dan had ik er zelf geen advies voor nodig gehad en gewoon wat bijgelegd :’)
Ben wel blij dat alle reacties (tot nu toe) zijn dat het niet kan, want zo voelt het voor mij ook :’)
Nou dan had ze dus de dag voor verzenden moeten zeggen dat het te duur was. Maar ja, daar heb je nu niks aan.
Hoeveel heibel ontstaat er als je zegt dat je niet gaat betalen? Wordt dat dikke ruzie? Want in dat geval zou ik een deel bijleggen om de vrede te bewaren
Met dat ze jou nu wil laten meebetalen, vergeet ze even dat het gewoon haar keuze is geweest om het alsnog te bestellen ondanks dat de verzendkosten zo hoog uitvielen. Haar beslissing, haar consequenties.
Ik ben bang dat er idd wel wat bad blood gaat zijn :’) Niet per se ruzie maar ik wil daarom wel wat bijleggen idd.
Ik zou daarom zeggen, als het zoveel zou kosten had ik het niet gevraagd/ gehoeven. Volgende keer graag vooraf overleggen.
Maar je hebt al besteld dus ik betaal x bedrag om je tegemoet te komen.