Gierige acties #2

Ik zou in dit geval ook niet mee betalen. Zeker omdat je het nog hebt aangegeven tijdens. Ik heb wel een keer met collega gehad op de fiets dat zij een boete kreeg voor het gebruiken van telefoon. Maar ze gebruikte die voor route waar we samen heen moesten. Ik heb toen wel aangeboden om mee te betalen maar dat vond ze niet nodig want eigen verantwoordelijkheid.

4 likes

Ik vind dat je hier altijd wel vanuit zou mogen gaan wanneer je met iemand meerijdt, tenzij diegene expliciet vraagt om jouw advies over iets en jij roept heel overtuigd iets wat achteraf niet blijkt te kloppen. De bestuurder is wat mij betreft altijd zelf verantwoordelijk voor bekeuringen (behalve gordels van anderen of wanneer een passagier afval uit het raam gooit of whatever).

10 likes

In dit geval vind ik wel dat je de bekeuring moet delen. Beetje ‘samen uit samen thuis’ gevoel. Ja zij had het moeten weten, maar ik vind de chauffeur niet in alle gevallen volledig aansprakelijk.

9 likes

Ik vind dit wel anders als bijvoorbeeld één iemand altijd rijdt ofzo. Daar zou ik echt geen trek in hebben. Altijd rijden en dan ook nog alleen verantwoordelijk voor parkeerboetes terwijl de rest lekker wordt opgehaald en nergens bij hoeft na te denken.

8 likes

Auto’s en alles eromheen blijken wel echt het moeilijkste punt qua gierigheid te zijn he, zowel voor bestuurders als meerijders. :sweat_smile:

20 likes

Aan de ene kant ben ik het met @flazeda eens. Jij was 16 en wist op dat moment überhaupt nog niks over autorijden en parkeren. Hoe had jij kunnen weten of er misschien betaald moest worden?

Aan de andere kant ben ik het wel eens met @anon18050057 en @traveljunkie want stel je bent 30 (en hebt nog steeds geen rijbewijs) dan zou je altijd meerijden met die persoon en diegene is dan áltijd verantwoordelijk terwijl jij wel de leeftijd hebt om medeverantwoordelijk te zijn. Als je ouder bent zul je je eerder afvragen of je ergens moet betalen dan waneer je nog maar 16 bent.

5 likes

Ik vraag mij eigenlijk vooral af waarom je je dit afvraagt 13 jaar na dato? Ga je nog met haar om, zit het je nog dwars?

Ik snap ergens wel dat zij een 1) jullie graag wilde rijden met de auto en 2) paniek had om meteen een boete te krijgen ala nieuwe rijder. Arm/rijk sta je dan denknik niet bij stil. Zeker als je allemaal zo jong bent.

Ik weet niet, maar dat je toen mee hebt betaald snap ik wel, en ik zou je er nu vooral niet meer druk over maken zoveel jaar na dato.

4 likes

Vriendin van me kwam een keer met een vriendin samen op bezoek bij mij met de auto en ik had een parkeerplek aangewezen. Bleek dat je daar helemaal niet mocht staan. Toen hebben we de boete door drie gesplitst. Maar in mijn geval had ik gezegd van ‘je mag hier parkeren’ en zij woonde toentertijd niet eens in NL dus snap wel dat ze blind op mij vertrouwde. Dus in zo’n geval zou ik het wel aardig/eerlijk vinden om de boete te delen maar in jouw geval vind ik het echt onzin!

2 likes

Ik vraag me sowieso af waarom het relevant is dat iemands familie rijk is. Dat je ouders geld hebben, hoeft toch niet te betekenen dat je dat zelf ook hebt? Vooral qua (fiets)boetes hebben mijn ouders altijd gezegd; die betaal je zelf. Niet dat mijn ouders rijk zijn oid maar mijn inkomen/geld staat daar ook totaal los van. Is dat bij anderen niet zo? Gezien ik echt regelmatig lees dat iemands familie rijk is.

25 likes

Ik ben het met je eens ookal heb ik hetzelfde argument Kortgeleden gebruikt in mijn eigen situatie haha. Ik denk dat ik het aanhaalde omdat mensen die rijk opgroeien soms geen idee hebben van hoe veel iets eigenlijk is, en dat ze soms lijken te denken dat iedereen wel ff geld kan missen om mee te betalen aan X of Y. Maar het is niet altijd van toepassing natuurlijk. Ik denk dat het een soort automatische reactie is ergens

8 likes

Oohja daar kan je wel gelijk in hebben. Thanks voor je reactie :slight_smile:

2 likes

In dit geval zou ik als ik jou was die boete zelfs helemaal betalen.

37 likes

Dat dacht ik ook ja. 100% jouw verantwoordelijkheid dit foutje dus netjes als je de hand in eigen boezem had gestoken.

6 likes

Oh ja dat zou ik nu ook zeker gedaan hebben! Waren toentertijd studenten met weinig geld dus hebben in overleg dit toen afgesproken :slight_smile:

Net alsof het een privilege is dat ze komt. Doet me denken aan dat een influencer ooit zei: congratulations for having me

Was dit ook niet die zus die vervelend tegen jou deed toen je daar nog woonde?

2 likes

Ik zou nog even een tikkie sturen van de afgelopen jaren bij elkaar. #petty

34 likes

Ja toen de discussie hoog opliep heb ik een tikkie van 200 euro gestuurd hahaha. Niet de meest volwassen reactie maar voelde wel lekker (ze heeft het niet betaald).

66 likes

Ik kreeg net een mail van een gast dat ze korting wil op de factuur, want we zijn bij haar reservering de koekjes bij de koffie vergeten :+1:

31 likes

Hahahaha ik zou echt een nieuwe factuur sturen met tien cent korting.

16 likes

Koekje in een envelop opsturen.

Maar serieus, hoe reageer je op zoiets??

4 likes