Gierige acties #2

Uugh herken je frustratie zo erg. Mn schoonzusje is een schat, maar doet precies hetzelfde! Jaren (als student) hebben we bijna alles voor haar betaald, met liefde hoor. Maar ondertussen ook een volwassen vrouw die al 5 jaar werkt.
Dieptepunt was toen we een festival alles hadden betaald: eten, drinken en zelfs het kaartje gratis was voor haar en toen kregen we een tikkie voor het biertje na 1 rondje van haar :weary: wij betalen de rest vrijwillig hoor, dus daar gaat het niet om, maar kan dan niet 1 rondje er vanaf?

M’n vriend wil de confrontatie niet aangaan en wil eigenlijk gewoon tikkies terug sturen, maar dat vertik(kie ha-ha) ik echt gewoon. Dus er is geen oplossing behalve blijven betalen. 🥲 nee grapje, we geven haar nu ook echt wel minder. Vind het vooral zo erg omdat ze niet de enige broer/zus is, en de rest ook eigen shit betaald.

2 likes

Maar het hele idee van een “rondje doen” is toch ook dat degene die het rondje doet betaalt, dan hoor je achteraf toch geen tikkie voor te sturen?

10 likes

Kennen deze mensen naast dat ze gierig zijn dan ook geen schaamte vraag ik me af… :thinking:

11 likes

Idd dit is toch om je dood te schamen. En dan nog boos worden ook. Nog erger dan schaamteloos

1 like

Naja ze had het destijds niet gecommuniceerd als een rondje denk ik? Maar wij hadden echt al de hele tijd gehaald?

@Boommm De familie van mn vriend is ook gewoon heel… eh zuinig opgevoed dus denk dat zij er oprecht niet bij stilstaat? Of in de jongste kind/student vibe is blijven hangen? Geld en gierigheid is altijd een issue bij hen haha. M’n vriend was ook best zo ah begin, dat heb ik er gelukkig snel uit gekregen :sweat_smile:

4 likes

Dat vind ik niet echt een excuus. Je bedenkt op zo’n moment toch ook dat jullie andersom ook geen geld terug vragen, waarom zou je dat die ene keer dat je zelf eens betaald hebt dat dan wel doen.

4 likes

Deze ervaring had zo in dit topic gepost kunnen zijn haha, man man man wat schraal.

8 likes

Dit doet me denken aan de ex van een vriendin. Die hield ook alles bij, zoals een frietje in Blijdorp. Als ze gingen afrekenen en zij had bijvoorbeeld iets kleins, een broodje, appel, blikje drinken oid, moest ze dat apart afrekenen, ze aten op een gegeven moment allebei apart omdat hij vond dat de boodschappen gezamenlijk te duur waren. Ik heb dit allemaal pas achteraf gehoord want naar de buitenwereld was dit niet bekend en naar vrienden was ie ook niet gierig, dus had dit echt niet verwacht.

2 likes

Op een gegeven moment kon ik op intiem vlak niets meer. Ik was totaal geblokkeerd door zijn gierigheid. Volledig op slot door deze Schraalhans.

Ik had nog nooit van een schraalhans gehoord en in deze context klinkt het ook nog eens vrij ranzig :eyes:

8 likes

Maar dan zeg je toch niet ja als ze van tevoren vragen of je de kosten wilt splitten? Dat heeft @ellegirltalk nu wel gedaan. Dan zou ik er niet te veel meer over nadenken als je het geld wel kunt missen. Als het nu echt heel scheef lijkt te lopen zou ik de volgende keer gewoon zelf wat meenemen ipv splitten.

Edit: verkeerd gelezen. @ellegirltalk ik zou dan gewoon zelf wat meenemen. Als je nu al bang bent dat het heel veel meer geld gaat kosten, geniet je ook niet optimaal van de avond denk ik. Ik zou het als vriend ook niet gierig vinden als iemand zelf wat meeneemt, zo lang je maar niet 1 fles drank en 2 oliebollen meeneemt en dan wel van de ‘grote hoop’ loopt te schranzen

Dit probleem heb ik ook, ik drink helemaal geen alcohol en betaal dus alle dure alcoholische drankjes mee. Ik zit ook weer niet aan water ofzo, ik moet dan vaak wel 75% mee betalen aan andermans drankjes. Daarnaast heb ik het gewoon niet breed.
Vorig jaar heb ik het gewoon geprobeerd en heb ik mijn eigen flessen drinken mee genomen (kostte totaal 4,5 euro). Mijn vriend was mee en drinkt wel met de anderen alcohol mee, maar eindstand was zijn tikkie wel 3,5x hoger dan mijn bedrag :sweat_smile:

2 likes

Ik ben zelf wel pro tikkies met zoiets: iemand moet het toch allemaal regelen, inkopen etc. En als je het dan gelijk deelt heb je er verder geen omkijken naar.
Bovendien, als je bijv 2 flessen bubbels meeneemt, drink je dan de hele avond alléén dat? En niets eten?

Heb het zo vaak gezien dat mensen een flesje wijn meenemen, daar de host mee opzadelen en vervolgens iets anders drinken die avond :joy:

Ik drink ook best vaak (veel) minder dan de test, maar kan me er niet druk om maken. Gaat ook niet alleen om het geld, maar ook regelen, huis openstellen met bijkomende schoonmaken en gedoe enzo.

37 likes

Misschien helpt het nog als je het meer probeert te zien als iets wat je dan aan je vrienden geeft in plaats van iets wat jou wordt ontnomen (sorry voor dit niveautje omdenken haha). Hangt er natuurlijk vanaf hoe vaak zoiets gebeurt en hoe je normaal met deze vrienden omgaat, maar als dit 2x per jaar voorkomt dan kan je het misschien hetzelfde zien als dat je een keer lunch betaalt voor een vriendin of een paar keer koffie haalt voor elkaar in het jaar. Alleen dan nu zijn het wat drankjes. Maar goed, niemand is ertoe verplicht om voor iemand anders te betalen dus als je het zelf zo vervelend vindt zou ik lekker zelf je drankjes meenemen. Tenzij het echt om 10 euro gaat oid dan zou ik wel denken wat hierboven wordt gezegd dat iemand ook moeite doet en met de troep zit en het dan wel een pietsje gierig zou kunnen overkomen.

8 likes

Ja dit inderdaad, iemand moet boodschappen doen, zijn huis openstellen, achteraf opruimen/schoonmaken, vuilnis weggooien, lege flessen wegbrengen, etc. Dus dan vind ik niet dat diegene ook nog de verantwoordelijkheid hoeft te dragen om bij de houden dat iemand minder drinkt en voorstellen dat die minder hoeft te betalen. Als je mee wil doen dan doe je mee, zo niet dan niet en anders stel je zelf voor minder te betalen als je het echt teveel vindt. Dat kan je toch ook prima zelf aangeven, vooral bij vrienden lijkt me

10 likes

Ik weet het niet, ik denk het?

1 like

Ik zie nu echt iemand voor mij met een mini koelboxje + eigen schaaltje chips voor mij.

Als het al bij een feestje is neem zelf wat mee dan verdwijnt dat bij mijn vriendengroep alsnog op een grote hoop. Juist super fijn als de host alles haalt en iedereen een tikkie stuurt, dan is er maar 1 merk bier of wijn, ipv 6 soorten of dat er maar 1 fles cola is omdat iedereen wel sterke drank heeft mee genomen maar niks om het mee te mixen.

1 like

Maar €25 (of iets hoger) is toch een prima bedrag voor een leuke avond? Mits je het kan missen, maar dat is niet het probleem volgens mij

8 likes

Ik ben/was ook erg zuinig maar zou in dit geval wel gewoon met de groep meedoen, een beetje yolo achtig over proberen te denken. Als het een ‘gewoon’ avondje was zou ik er misschien meer een punt van maken.

Ik heb bijvoorbeeld een vriendin die zichzelf erg fancy vindt en als je op een maandag bij haar gaat eten van alles bij een traiteur bestelt en dan daarna een tikkie stuurt… Dan denk ik wel van meid, een maaltijdpakket was echt even prima geweest (en dan had je ook geen tikkie hoeven sturen)

3 likes

Maar dat is natuurlijk ook een luxe dat je inmiddels financieel op het niveau zit dat je prima feestjes kan hosten!

Maar goed toen een vriendin die we lang niet gezien hadden begon over een tikkie na een simpele maaltijd en een glaasje wijn dacht ik joh we zijn nu ook geen studenten meer he en iedereen heeft een prima baan. Denk dat de host die paar euro wel kan missen.

9 likes

Maar dat klinkt dan ook alsof het heel goed verzorgd is? Met dure boodschappen, voldoende lekker eten en drinken voor iedereen.

Ben heel benieuwd hoeveel het wordt en of het strookt met jouw idee hoe duur de drankorgels zijn​:joy::joy: want ik denk dat het best meevalt hoe duur “grote drinkers” zijn. En ja je kunt ook allemaal aan het water en de lambrusco en euroshopper leverworst, maar is dat dan beter?

Ik snap het controledingetje wel, maar het fijne van het niet hoeven hosten is dat je ook álles incl organisatie lost kunt laten (schoonmaken, boodschappen doen, tikkies versturen, afwassen, voldoende wc papier in huis). Ik vraag me wel af; vind je het fijner om het zelf te organiseren? En hoe doe je dat dan met inkopen/tikkies?

7 likes