Gierige acties #2

Als het aan je knaagt, zou ik stoppen met het account gebruiken. Klinkt alsof het energie kost (je denkt erover na) en de oplossing is heel makkelijk: zelf een abonnement nemen.

11 likes

Maar dit geldt toch voor heel veel dingen? Als ik in mn eentje naar zuid-frankrijk rijd betaal ik niet meer benzine als er iemand meerijdt (ok wel beetje meer) maar toch zou ik het wel fair vinden om te splitten. En als mijn partner bij me intrekt wordt mijn huur ook niet hoger maar toch wil ik wel dat hij meebetaalt :stuck_out_tongue: zou jij die kosten dan ook niet splitten?

61 likes

Zo’n abonnementje gaat over een paar euro hè. Maar inderdaad, het gaat voor veel dingen op. Huur niet want dat is gewoon mega chill als je samen betaalt. Maar benzine om ergens heen te rijden als ik toch al ging met of zonder die extra persoon zou ik niet snel splitten denk ik. Ik vind het ook mega lame als ik m’n zus bezinekosten moet betalen als ik met haar meerijd naar m’n ouders.

4 likes

Ik vind dit niet meer dan normaal? Ik ben vaak degene die meerijdt maar waarom zou een ander kosten moeten maken en ik niet? Vind het dan wel zo fair om dan mee te betalen, vooral als het vaker is.

13 likes

Maar als het toch maar om een paar euro gaat kan je gewoon meebetalen? Vind dat altijd een beetje raar. Dat de ene partij geen geld mag vragen want ach joh, is maar een paar euro. Oke, maar dan kan de andere partij dat toch gewoon betalen als het maar om een paar euro gaat :sweat_smile:

44 likes

Ik kom er net achter dat vrienden blijkbaar nog steeds etentjes op wiebetaaltwat zetten. Die wbw hebben (of ik dacht hadden omdat het uitgestorven was in mijnn hoofds) we sinds we eerstejaars studenten waren. Inmiddels werken we allemaal fulltime. Maar blijkbaar is het alsnog nodig om etentjes bij bij iemand thuis a 5 euro pp er op te zetten. Gaat overigens dan altijd om een etentje met 4-5man dus het is niet alsof we nog steeds met z’n 18en zijn waardoor 5 euro voor zoveel man betalen een hap uit je budget kan zijn.

En ik vind dit echt bizar gierig en lullig zelfs. Als een etentje bij mij thuis is kost het me altijd sowieso meer dan 5 euro pp en niemand die ooit gezegd heeft van “joo klopt het dat jij je etentjes niet op WBW zet?” zelfs? Ik was al 3 jaar niet ingelogd op dat hele WBW dus was me er ook helemaal niet bewust van. Echt ugh ben hier zo chagrijnig om.

29 likes

Ik vind benzinekosten meebetalen zo iets absurds als je niet een enorm lange roadtrip door de EU gaat maken. En al zeker als het tussen geliefden, familie of vrienden is. Je trakteert mensen toch ook niet op cadeau’s of eten om hetzelfde terug te verwachten? Hetzelfde geldt wanneer je iemand een lift aanbiedt. Heel ongemakkelijk en anders was meestal dezelfde route ook alleen gereden.

16 likes

Ik zou hier echt een gesprek over beginnen. Zo van: ‘hey allemaal ik zie dat dit erin staat. Is dit gewoonte geworden of willen we dit doorzetten? Als we dit doorzetten is met de huidige etentjes 5 euro pp natuurlijk niet genoeg’. Ik ben benieuwd of ze dan nog geld gaan vragen?? Echt ik geld vragen voor een etentje van 4/5 man als we allemaal fulltime werken staat zo ver van mijn realiteit af haha

3 likes

Ja bij hun is 5 euro pp blijkbaar wel genoeg want het zijn altijd random bedragen zoals 5,16 of 5,41 etc dus geloof dat dit echt uitgesplit wordt adhv een bon. Zie soms zelfs staan dat er cappuccino’s die men voor elkaar koopt tijdens een wandeldate op gezet worden en kan me hier zooo weinig bij voorstellen. Net als flessen wijn voor tijdens het etentje thuis. Maar ga dit zeker opgooien (nadat ik mij over deze frustratie gegooid heb van mijn negatieve balans betalen terwijl ik zelf nooit iets op wbw zet).

1 like

Haha 5,16 ah nee dit kan echt niet

5 likes

Ik vind wie betaalt wat sowieso afgrijselijk. Ooit een keer gebruikt toen ik een paar dagen op pad was met iemand, want zou handig zijn zei diegene. Ik begreep het niet helemaal, want als je om en om eten betaalt en maar met zijn 2en bent, dan onthoud je toch wel of jij gisteravond had betaald? Zegt diegene ‘ja je moet de prijzen erbij zetten anders heeft die app geen nut’. Als je het niet heel breed hebt en ik zou standaard voor een tientje meer vreten dan jij, dan begrijp ik het helemaal. Maar voor gerechten die misschien een euro verschillen of die ene cola die jij of ik meer had gedronken? Achteraf moest het ook recht worden getrokken met een tikkie van 3 euro ofzo. Ik snap dat soort dingen niet. Ja we waren allebei student, maar eenmalig 3 euro???

Dingen als netflix die split ik wel, want deel mijn account ook. Maar dat gaat niet eenmalig om een klein bedrag, maar maandelijks en meerdere jaren. Dat vind ik anders. Maar tot op de cent gaan zitten berekenen voor hoeveel je hebt gegeten en gedronken krijg ik echt de kriebels van

5 likes

Maar wow die mensen zetten allemaal hun eigen dingen er wel op zodat het eerlijk blijft maar jij niet? Dus jij betaalt altijd voor hen maar zij zetten het op wbw? Damn dat vind ik echt super gierig en heel raar dat niemand er eerder wat van je tegen heeft gezegd.

11 likes

Ja, goede samenvatting inderdaad.

Gaat zelfs een stap verder door ook bijv vriendinnen die hun verjaardag vieren (thuis nu natuurlijk) en dan de kosten van het etentje er op zetten. Is dan ook geen thuisbezorgd maar bijv een risotto met tiramissu als nagerecht wat echt wel super lekker en nice is maar niet echt iets waarvan ik denk “goh dat is zoo duur dat je dat niet voor 5 gasten op je verjaardagetentje thuis kan betalen”. En als ik dan een gedeelte van het cadeautje moet halen (bijv had laatst een broodbak pakket gehaald van 7 euro ofzoiets) dan zet ik dat niet op WBW/stuur ook geen tikkie (misschien is dit wel mijn eigen probleem hoor) maar niemand die dan zegt “oh je bent vergeten dat op wbw te zetten, terwijl dat voor de rest van het cadeau wel gedaan is door anderen”.

En ugh vind het naar dat we dus blijkbaar zulke bedragen nog verrekenen maar vind het nog 10x zo kut dat niemand mij erop gewezen heeft dat ik de enige ben die het niet doet.

9 likes

Staat er dan nu ook een heel hoog bedrag voor jou open? Want ik zou zeggen dat ze dat je allemaal kwijtschelden, dat slaat natuurlijk nergens op.

7 likes

Ik zou hier toch eens voorzichtig een balletje over opgooien. Want als je zelfs je verjaardagsinkopen erop gaat zetten, loopt het wel echt de spuigaten uit. Kom op zeg, kosten voor eten delen als je nog studeert is helemaal prima (vooral omdat je vaak bij degene met de grootste kamer zit). Dat wordt al discutabel als iedereen gaat werken, maar je verjaardagskosten verhalen op je gasten is wel echt ultiem gierig.
Moet jij dan nu dus een enorm bedrag betalen? Of kan het zo zijn dat ze er nooit iets van hebben gezegd omdat jij de kosten niet op WBW zet en ze vinden dat het zo al quite is?

13 likes

@vitaminwater gaat om een bedrag rond de 75 euro dus het is niet bizar veel over de jaren heen maar wel ook toch een stukje duurder dan random een coffee to go die je ieman verschuldigd ben.

@Konijntje haha ja ik dacht hier eerst ook dus misschien moet ik me nog niet druk maken totdat iemand er wat van zegt (maar raakte wel getriggerd doordat iemand zei iets op WBW gezet te hebben om de balans recht te trekken dus denk niet dat het lang gaat duren voor dit een issue wordt).

Ik keek Disney via een vriendin en die vriendschap is ook verwaterd. Uit principe heb ik wel de app pas verwijderd.

2 likes

Ik zou het wel zeggen, anders wordt het in je hoofd zo’n meeegading, liever eruit dan en meteen oplossen (maar zou het niet via whatsapp oid doen)

4 likes

Dan zou ik het toch eens aankaarten, beter om het gewoon te bespreken en op te lossen.

4 likes

Ik heb laatst een vriendin die ik al jaren niet meer had gesproken en met wie het niet heel lekker eindigde van mijn Spotify gegooid zonder het te vertellen. Had al ruim twee jaar een nieuwe bankrekening dus de betalingen waren ook al een tijdje stopgezet en ik had ook geen nieuwe rekeningnummer doorgegeven.

Ik geef toe dat het wel een bitch actie is

3 likes