Mwah vind ik niet echt een bitch actie hoor. Ja je hebt je nieuwe rekeningnummer niet doorgegeven, maar zij heeft er dus ook niet om gevraagd. Zou me echt lullig voelen om gratis van iemand anders spotify gebruik te maken, zeker als het geen vriendin meer is.
Dit gemekker over parasiteren op andermans abonnementen is echt precies de reden dat ik gewoon voor mijn eigen shit betaal. Alleen mijn ouders en mijn vriend mogen er van mee profiteren.
Maar dat niemand vraagt waarom je niet hebt betaald is is niet zo gek als de wiebetaaltwat nooit wordt afgerekend. Ik heb ook met een paar vrienden een wiebetaaltwat die we eigenlijk nooit afrekenen maar meer gebruiken om een beetje in de gaten te houden wie er aan de beurt is om boodschappen te doen zodat de kosten weer een beetje rechtgetrokken worden. Ik vind het trouwens zelf dus niet zo heel gek om nog een wiebetaaltwat te hebben. Wij zijn met 8 personen en het is niet bij iedereen thuis even vaak, omdat sommigen nog op kamers wonen en het dus vaak praktischer is om bij een van degenen te zitten met een eigen huis. Hierdoor proberen we een beetje te verdelen wie wanneer de boodschappen doet en betaalt, want als je met 8 personen een avondje gaat borrelen en eten ben je toch al snel rond de 70 euro kwijt. Vind ik een prima bedrag, maar als ik dan bijvoorbeeld 2x de boodschappen zou doen terwijl een ander niks betaalt vind ik het toch niet helemaal fair dat ik dan al meer dan 140 euro heb uitgegeven en een ander nog niets. Heb inmiddels een baan, maar het geld groeit helaas nog steeds niet op m’n rug. Het komt voor mij ook niet op een paar euro meer of minder natuurlijk, dus om en om de boodschappen doen zou ook een optie zijn, maar dat vind ik dan wel weer lastig bijhouden/onthouden als je met zijn achten bent en nou ook weer niet wekelijks samen zit. Voor ons is wiebetaaltwat dus wel een goede uitkomst. Niet om het op de euro af te rekenen maar wel om een beetje in de gaten te houden of je alweer aan de beurt bent om boodschappen te doen. Misschien dat je vrienden het ook op die manier gebruiken? Al is het met een groepje van 4/5 man waarbij je wisselend bij iemand thuis zit misschien wel wat overzichtelijker om gewoon in de gaten te houden of je niet alweer een keer aan de beurt bent om het te hosten dan wanneer je zoals bij ons met 8 bent en je ook niet bij iedereen thuis even vaak zit.
Oef echt hè. Geen gezeik is mij die paar euro per maand wel waard.
Als student snap ik het wel maar daarna denk ik aaaach ja, ik kan het betalen en het zorgt voor geen gedoe.
Maar dit ga je toch niet betalen?
Als jij nooit betaalt en nooit iets erop zet dan sta je toch ook gewoon quitte? Of je het nou steeds verrekend of in jouw geval om en om betaalt zonder te verreken komt toch eigenlijk op hetzelfde neer? Ik vind het een ander geval als ze erop staan dat jij moet afrekenen terwijl je er nooit wat op zet. Misschien denken ze wel dat je het weet maar nooit afrekent, omdat je zelf nooit iets erop zet en dan het daarom geen probleem is
Juist ‘het geld groeit niet iedereen op de rug’ is een argument om het niet bij te houden.
Kan een wat rijkere gastheer iets duurs op tafel zetten zonder dat een tafelgenoot met minder geld daar de pineut van is en andersom iets goedkopers. Of eet je vaker bij diegene die wat meer geld heeft. Zo bepaalt iedereen zijn eigen budget.
Maar dat iemand een groter budget heeft dan een ander wil ook niet meteen zeggen dat dat een groot budget is. Ik kan wel iets meer te besteden hebben dan een ander uit de groep, maar ik heb helaas ook nog niet het budget om vaker te betalen.
Edit: overigens vind ik het sowieso lastig om in een ander zijn portemonnee te kijken. Ik heb vrienden die nog studeren dus waarvan je zou verwachten dat ze minder budget hebben. Aan de andere kant hebben zij bijvoorbeeld weer hele lage woonlasten terwijl een heel groot deel van mijn inkomen opgaat aan mijn vaste lasten. Misschien heeft een van mijn studerende vrienden die een bijbaan heeft, lening bij DUO en nog een maandelijks bedrag van zijn/haar ouders krijgt uiteindelijk wel een groter vrij besteedbaar inkomen dan ik. Ik heb gelukkig wel het budget om geen tikkie meer te hoeven sturen als ik met een vriendin samen eet of een koffie voor iemand haal (en dan maakt het me ook niet uit als we vaker bij mij eten of ik vaker koffie haal), maar ik heb helaas nog niet het budget dat het me niet uit zou maken om een keer extra te betalen als we met acht personen gaan borrelen en eten.
Maar dat is toch uiteindelijk precies wat ik zeg? Als het niet verrekend wordt op wbw kun je precies uitgeven wat jij wil. Dat heeft weinig te maken met bij een ander in de portemonnee kijken, het mooie is juist dat je het zelf in de hand hebt ipv dat je via wbw toch nog kosten in je schoenen geschoven krijgt (terwijl je zelf geen dure kaasjes zou hebben gekocht).
Maar als jij vervolgens altijd de gastheer bent omdat jouw eettafel toevallig groter is dan die van iemand die op kamers of bij zn ouders woont draai je steeds voor de kosten op.
Voor mij zit het verschil in of je echt mensen uitnodigt voor een etentje bij jou (dan betaal ik), of dat je afspreekt om samen te eten en jouw huis toevallig de handigste locatie is (dan wordt er gesplit)
Over streaming diensten.
Wij hebben best veel abonnementen en ik vind het nooit een probleem om een keer mijn codes te geven als iemand iets specifieks wil kijken.
Maar iemand die ik amper ken (zeg de buren van de buren van een vriendin) die wilde een film kijken op Disney, dus die vriendin vroeg of zij onze inlog mochten gebruiken om alleen die film te kijken. Nou prima.
2 maanden later zie ik steeds andere films en series in onze verder kijken lijst, die wij nooit hebben gekeken. Dus ik alles er uit gegooid maar een paar dagen later stonden er weer films in die ik niet had gekeken. Ik had die vriendin geappt of zij eens kon informeren of die buren van de buren misschien nog ingelogd zijn. En zo ja, of ze dan of mee willen betalen of zichzelf willen uitloggen. Ik ben geen liefdadigheid voor onbekenden.
Vriendin appte terug dat ze hadden uitgelogd.
Prima.
Nu was ik vrijdag bij een vriendin, die ook op onze disney zit, en zij zei in eens dat er op haar account iemand Greys keek. Of wij dat waren?
Waren die mensen dus niet uitgelogd maar gewoon op een ander account verder gaan kijken.
Heb nu heel petty het wachtwoord maar veranderd.
Ik heb disney met mn ouders en zusje (zij hebben netflix en videoland dus eerlijke ruil haha).
Mijn schoonzusje had Carona, dus wij gaven onze inlog voor disney. Ze hoeft uiteraard niet mee te betalen want het was tijdelijk, maar ze heeft de inlog ook aan een vriendin gegeven. Nu worden wij regelmatig uit ons account gegooid omdat we met meer dan 4 mensen tegelijk kijken. Zo vervelend!
Maar dit is toch fucking aso van je schoonzus? Waarom geef je andermans inlog weg?
Ik kan je wachtwoord veranderen van harte aanbevelen.
Hahah nee dit vind ik echt aso en dat van @Taartje ook. Zou direct wachtwoord wijzigen en overal uitloggen.
Dan zeg je toch: we zitten al zo vaak hier, kan het bij iemand anders? Of wil iemand anders wijn meenemen of wat dan ook. Daar vind je als vrienden samen toch wel een weg in.
En dat laatste wat jij zegt is toch ook superarbitrair
Ik ben zoo blij dat mijn vriendengroep niet op elke euro kijkt, terwijl we echt niet loaded zijn, wat een gedoe om alles zo uit te drukken in geld
Als ik merk dat we veel vaker bij de ander thuis zitten dan maak ik er gewoon ff lachend een opmerking over dat we weer zitten te parasiteren in hun huis en dan stort ik gewoon een paar tientjes op hun rekening om het een beetje te vereffenen. Dat tot op de cent de boodschappen allemaal gaan zitten uitrekenen vind ik echt te kut voor woorden
Ja fijn dat jij en je vrienden daar helemaal hetzelfde instaan, dan zal je dat minder tegenkomen. Maar in mijn ervaring zijn er gewoon mensen die nooit iets hosten (diverse redenen) en ook nooit iets meenemen. Of mensen die je uitnodigen voor eten en vervolgens een tikkie sturen. Daarom maak ik onderscheid tussen de twee situaties, jij noemt het arbitrair maar dat onderscheid is in de praktijk heel makkelijk te maken.
Ik heb dus ook een tijdje een ‘ongewenste’ gebruiker gehad op mijn abonnement. Bleek mijn ex (terwijl we al jaren uit elkaar zijn en geen enkel contact meer) opeens weer gebruik te maken van mijn netflix. Nu is hij sowieso de grootste gierigaard die er bestaat maar hier heb ik toch direct even wat wachtwoorden veranderd.
Dan praat je er toch over? Communicatie = key. Het is denk ik zonde als wbw/tikkie’s een soort van manier is om gesprekken over geld in vriendschappen te vermijden. Denk dat het best goed is als vrienden vast te stellen: goh, hoe doen wij dat eigenlijk, welke positie heeft geld in onze vriendschap (want iemand die weinig in euro’s bijdraagt kan bijvoorbeeld wel altijd klaarstaan bij een verhuizing, ik noem maar wat).
Maar als wbw voor jullie zonder irritaties werkt en iedereen het prima vindt, you do you do natuurlijk hè, iedereen is anders.
Maar met een wiebetaaltwat vind ik het juist geen gedoe? Tenminste wij hebben juist echt nooit gedoe over geld. Terwijl ik het wel vervelend zou vinden om op een gegeven moment te zeggen van goh, het is de laatste tijd al 3x bij ons geweest, kan het een keer ergens anders? Dan zou ik me juist gierig voelen terwijl ik dat niet ben (naar mijn idee) want ik heb het al 3x gehost en betaald. Men kijkt nu gewoon als we afspreken in de wiebetaaltwat (tenminste daar ga ik vanuit, ik kijk meestal wel even of ik alweer ‘aan de beurt ben’) en iemand die in de min staat doet dan boodschappen. Als je zegt dat je alles op de wiebetaaltwat zet dan klinkt dat misschien heel strikt en op de euro, maar mijn ervaring in de praktijk is dus heel anders; juist dat het zichzelf allemaal wel regelt en je dus niet hoeft te gaan bedenken van bij wie gaan we vandaag zitten, zitten we daar niet te vaak etc. En je hebt het ook over andere dingen die bij kunnen dragen in een vriendschap behalve geld maar meer in ‘service’. Ons huis staat bijvoorbeeld altijd open, we kunnen altijd bij ons thuis gaan zitten en dat is juist ook wel deels zo omdat we het dus gewoon via de wiebetaaltwat doen. Als dat niet zo zou zijn dan zou ik daar ook ietsje minder gastvrij in zijn, simpelweg omdat ik weliswaar een baan heb maar helaas nog niet in de financiële positie zit dat ik regelmatig zonder problemen voor mijn vrienden kan betalen.
Denk dat het ook in verschillende groepen gewoon anders kan werken en misschien ook wel sterk afhankelijk is voor de groepsgrootte en omstandigheden wat praktisch is. In die vriendengroep met acht werkt de wiebetaaltwat goed, maar we spreken bijvoorbeeld ook regelmatig af met een bevriend stel en dan doen degenen bij wie het is de boodschappen en betalen. Verschil is echter dat we daarmee gewoon een beetje afwisselen bij wie het thuis is. En dat is ook echt niet per se altijd helemaal om en om, maar dat geeft natuurlijk niet. Daarnaast maakt het ook wel uit of je voor 2 personen extra betaalt of voor 6.