Maar met een wiebetaaltwat vind ik het juist geen gedoe? Tenminste wij hebben juist echt nooit gedoe over geld. Terwijl ik het wel vervelend zou vinden om op een gegeven moment te zeggen van goh, het is de laatste tijd al 3x bij ons geweest, kan het een keer ergens anders? Dan zou ik me juist gierig voelen terwijl ik dat niet ben (naar mijn idee) want ik heb het al 3x gehost en betaald. Men kijkt nu gewoon als we afspreken in de wiebetaaltwat (tenminste daar ga ik vanuit, ik kijk meestal wel even of ik alweer ‘aan de beurt ben’) en iemand die in de min staat doet dan boodschappen. Als je zegt dat je alles op de wiebetaaltwat zet dan klinkt dat misschien heel strikt en op de euro, maar mijn ervaring in de praktijk is dus heel anders; juist dat het zichzelf allemaal wel regelt en je dus niet hoeft te gaan bedenken van bij wie gaan we vandaag zitten, zitten we daar niet te vaak etc. En je hebt het ook over andere dingen die bij kunnen dragen in een vriendschap behalve geld maar meer in ‘service’. Ons huis staat bijvoorbeeld altijd open, we kunnen altijd bij ons thuis gaan zitten en dat is juist ook wel deels zo omdat we het dus gewoon via de wiebetaaltwat doen. Als dat niet zo zou zijn dan zou ik daar ook ietsje minder gastvrij in zijn, simpelweg omdat ik weliswaar een baan heb maar helaas nog niet in de financiële positie zit dat ik regelmatig zonder problemen voor mijn vrienden kan betalen.
Denk dat het ook in verschillende groepen gewoon anders kan werken en misschien ook wel sterk afhankelijk is voor de groepsgrootte en omstandigheden wat praktisch is. In die vriendengroep met acht werkt de wiebetaaltwat goed, maar we spreken bijvoorbeeld ook regelmatig af met een bevriend stel en dan doen degenen bij wie het is de boodschappen en betalen. Verschil is echter dat we daarmee gewoon een beetje afwisselen bij wie het thuis is. En dat is ook echt niet per se altijd helemaal om en om, maar dat geeft natuurlijk niet. Daarnaast maakt het ook wel uit of je voor 2 personen extra betaalt of voor 6.