Gierige acties #2

Ja maarja vrouwen bij die van de bruid en mannen bij de van de bruidegom he haha

4 likes

:face_vomiting:

Het leukste vrijgezellenfeest dat ik heb meegemaakt was gemengd en vooral gewoon lekker eten.

9 likes

Oh ik heb dat ook wel eens gehad, mensen gingen trouwen in een dorp, op zich niet ontzettend ver van waar ik woonde (en zij ook) maar ik had geen auto. Er was wel een treinstation en ik had van tevoren opgezocht dat ik rond 11h30 de laatste trein terug naar huis kon nemen. Dat was natuurlijk wel vroeg en niet erg gezellig, maar een taxi zou iets van 80 euro kosten en ik kon ook niet met iemand meerijden.

En toen duurde het diner alleen al tot 0h30 :flushed: en daarna begon het feest pas. Ik kon toen echt niet halverwege het hoofdgerecht en de speeches vertrekken en ik moet eerlijk zeggen dat het wel een heel leuk feest was achteraf, maar ik vond het wel zuur dat ik die trein niet meer kon nemen en dus wel een taxi moest nemen. Het feest was rond 4h00 afgelopen en ik had ook geen zin om in mijn eentje nog 2,5 uur in the middle of nowhere te wachten op de eerste trein 's ochtends.

3 likes

Binnenkort hebben we een bruiloft van een van de beste vrienden van mijn vriend en hij is als een van de weinigen voor de ceremonie uitgenodigd. Ik mag aansluiten bij het diner dus we moeten er apart heen reizen (tis niet in de buurt) of ik moet een paar uur ergens wachten alleen. Maar ik mag al blij zijn dat ik voor t diner ben uitgenodigd want de rest van de vriendengroep mag alleen voor het feest komen.
Vind het echt heel raar om van een stel te vragen of de partner maar bij een deel van de bruiloft aanwezig kan zijn.

11 likes

Ja ook zo raar aan vrijgezellenfeesten en babyshowers enzo: je mag blijkbaar alleen vrouwelijke vrienden hebben.

12 likes

Vergeet de receptie niet. Dat je dan uitgenodigd wordt voor alleen de kerkdienst en dan aansluitend de receptie waar dan een karig bakje koffie/thee staat en een koekje. Je in de rij kan aansluiten om het bruidspaar te feliciteren en geld te geven en weer kan vertrekken

8 likes

Ik ben ooit bij zo’n bruiloft geweest en dat vond ik eigenlijk wel prima. Was leuk om bij de bruiloft te zijn, daarna ff wat drinken en dan weer naar huis. Ik vond het erg gezellig, juist omdat het niet uren en uren duurde. Het was precies lang genoeg, en geen gedoe met locaties wisselen etc.

3 likes

Het kan best leuk zijn idd. Als je als gast ver moet reizen vind ik het wel gierig overkomen, stuur dan geen uitnodiging. En ook zo een duidelijke scheiding in gasten vind ik dubieus.

Het is wel leuk voor de mensen die geen uitnodiging hebben maar wel graag de dienst willen bijwonen, die zijn openbaar, of het bruidspaar willen feliciteren.

3 likes

Ik ben een keer naar een Turks bruiloft geweest en had verteld over Nederlandse bruiloften hoe die over het algemeen gaan. En de mensen daar waren zo verbaasd. Bij die Turkse bruiloft waren er megaveel mensen, kon je eten, drinken, dansen etc en werd er echt geen onderscheid gemaakt tussen de gasten.

10 likes

Nou nee, denk meer cultuurverschil.

2 likes

Hoe kom je er ook op om je gasten in delen uit te nodigen? Ik snap het wel als je een kleine ceremonie en groot feest wil doen, of geen geld hebt om voor iedereen eten te betalen, maar doe het dan helemaal anders.

Wat ik ook heel irritant vind is om voor je eigen drankjes te moeten betalen. Niet om het geld, maar gewoon het gedoe. Ik betaal dan liever bij binnenkomst dertig euro ofzo en dat ik er verder niet op hoef te letten.

6 likes

Ja, of eet gewoon hamburgers/hotdogs oid met alle gasten. Als ik ooit al zou trouwen (gaat niet gebeuren denk ik) zou ik 100 keer liever iets simpels eten met alle gasten, dan dat je mensen weg zou moeten sturen. Of een kleiner gezelschap inderdaad.
Ik weet niet of het typisch Nederlands is maar ik vind het erg ongezellig om ergens in een lokale pannekoekentent oid te moeten eten en dan later weer op te draven voor het feest. Als het even kan natuurlijk ook met een andere dresscode, zodat je je in de wc moet omkleden

12 likes

Maar op (sommige) Turkse bruiloften is het weer heel normaal dat er omgeroepen wordt hoeveel geld iedere gast het bruidspaar geeft, en dat gaat soms om flinke bedragen. Iedere cultuur heeft zo zijn eigenaardigheden.

Ik was ooit op een bruiloft van een vriendin (niet Turks, maar wel een andere cultuur dan west-Europees) en daar waren honderden gasten. Haar ouders betaalden alles en er waren ook allerlei zakenrelaties van haar vader die zij helemaal niet kenden, en die gaven echt bedragen van duizenden euro’s aan het bruidspaar. Daar was iedereen ook overal voor uitgenodigd (hele bruiloft was overigens 's avonds, niet overdag) en dat was ook wel heel gastvrij als je het vergelijkt met een Nederlandse bruiloft waar maar een deel mag blijven eten, maar ook niet echt te vergelijken natuurlijk.

En in andere landen is het weer heel normaal dat je aan de bar je drankjes gewoon zelf moet kopen, dat zie je in Nederland volgens mij weer zelden.

9 likes

Dat eerste idee hebben mijn vriend en ik ook voor onze bruiloft haha, dat er niet een chique diner is maar een foodtruck waar je lekkere (vega)hamburgers en frietjes kan halen. En dan open bar en dansen en let’s gooooo.

8 likes

Toen ik dit aan mijn schoonfamilie (niet Nederlands) vielen ze bijna van hun stoel van verbazing hahah.

7 likes

Ja dat lijkt me nou echt leuk, iedereen erbij en je blijft maar zo lang je het leuk vindt!

Ik heb ook best wel eens leuke diners gehad waarbij je de tijd moest overbruggen, maar dan was ik er met een groep en dan is het niet zo erg (nog steeds niet gastvrij maar goed). Maar ik ben ook wel eens afgehaakt na de receptie, geen zin om alleen met mijn vriend in de plaatselijke snackbar te moeten wachten tot het feest begint. Dat heeft het desbetreffende bruidspaar niet kunnen waarderen, ze waren erg teleurgesteld dat er maar zo weinig mensen waren gebleven voor het feest. Tja, moet je het maar anders regelen.

8 likes

Ik had een bruiloft van de neef van mijn vriend (die ik amper kende) op 5 december en het begon om 17:00 uur en we kregen geen eten. Gewoon niks. Eerst een kerkdienst die best lang duurde, toen nog proosten en uiteindelijk kwamen er rond 20:00 uur wat kleine hapjes langs waar iedereen als uitgehongerde hyena’s op af dook. Ik snap echt niet hoe je het bedenkt. Zouden dat dan mensen zijn die tijdens een verjaardag ook voor iedereen 1 blokje kaas hebben?

9 likes

Wij gaan binnenkort trouwen en vonden dat bij de ceremonie mogen zijn en dan weer weg moeten en daarna weer opdraven op het feest ook niks. Wij hebben er voor gekozen om dan overdag met familie en beste vrienden de ceremonie te doen en met deze mensen ook borrel en eten. En dan savonds een groot feest met iedereen en alles. Hoop dat dan niet als gierig wordt bevonden. :see_no_evil:

5 likes

Of gewoon niet zo veel geld? Denk dat je dat soms echt niet moet onderschatten. Mijn vriend is weleens op een bruiloft geweest waarbij ze na de kerk gewoon wat broodjes kregen. Niet echt feestelijk, maar het was voor hen prima want ze hadden het niet zo breed. Mogen mensen die niet een heel diner of een hoop hapjes kunnen verzorgen voor iedereen hun bruiloft dan niet meer veel mensen vieren?

4 likes

Ik heb 1 heel leuk vrijgezellenfeest gehad (de rest in de categorie piemels kleien). Was in de zomer in Amsterdam: eerst picknicken in het park en vervolgens een hoepelworkshop. Daarna met een boot + muziek door de grachten. De organisatoren sjouwden de hele dag rond met een koelbox vol ijs en drank (zowel met als zonder alcohol). 's Avonds gingen we eten in een superleuke tent. Gedurende de dag waren er nog wat persoonlijke dingen (geen achterlijke opdrachten), maar kreeg de bruid bv filmpjes van haar vriend te zien. En 's avonds was er nog een feestje. Dat feestje was vrijblijvend voor wie zin had en op eigen kosten. Was dus totaal geen probleem als je na het eten afhaakte. Het was een heel gemêleerd gezelschap met 2 heel verschillende vriendengroepen en een paar schoonzussen. Vond dat ze het echt top georganiseerd hadden dit was voor iedereen echt een leuke dag.

26 likes