Gierige acties #2

Wat gaan jullie nog met de lamp doen?

2 likes

De moeder van m’n vriend vond m helemaal geweldig dus die krijgt een extra kerstcadeau haha

11 likes

Dus zij zouden minder betalen in principe. Als stel ben je toch niet ineens 1 persoon?

Ik ben het met je eens en je bent niet gierig. Zij zijn gierig.

58 likes

Nee zij zijn gierig. Als ze ergens komen eten neem ik aan dat ze ook niet maar een bord eten krijgen. Extreem irritant dit soort stellen, daar zou ik in het vervolg in ieder geval geen cadeaus mee samen willen geven.

40 likes

Ik vind dat ook een beetje afhankelijk van de situatie. Is één iemand van het stel echt alleen aanhang of is die ook echt deel van de groep?

10 likes

Als stel ben je toch ook nog zelf een persoon haha.
Dus je bent zeker niet gierig. Zij stellen zich aan

2 likes

Een kleine nuance op de andere reacties: zijn van het stel beide personen bevriend met de persoon wie het cadeau krijgt?

Ik heb bijv ook vriendinnen die mijn vriend nooit spreekt oid, dus dan zou ik ze wel als 1 tellen. Maar als ze allebei vrienden zijn dan gewoon 2/4. Want als ze niet een relatie zouden hebben dan zouden ze ook allebei 1/4 moeten betalen. Lekker makkelijk dan :joy:

3 likes

Vind het ook niet gierig, met idd een nuance als ‘de aanhang’ de persoon in kwestie echt niet goed kent.

En qua benadelen… als zij niet dubbel betalen worden de vrijgezellen toch benadeeld? Plus dat argument over dubbel aantal verjaardagen, ja klopt vast maar dat is toch een logisch gevolg als je een relatie krijgt? Daar hoeven dan je vrijgezelle vrienden niet voor op te draaien? En sowieso, over het algemeen kun je als stel heel veel vaste lasten (als je samenwoont) door 2 delen en ben je hoe dan ook in veel gevallen goedkoper uit dan iemand die alles alleen betaalt. Ben hier misschien vrij zwart wit in maar dit is toevallig ook een zware ergernis binnen mijn vriendengroep waarbij de stellen ook consequent vinden dat zij als 1 tellen. Trek dat niet zo goed :slight_smile:

23 likes

Is de aanhang ook uitgenodigd en gaat hij naar de verjaardag? Als hij ook gebak gaat eten en koffie/thee/bier/fris of wijn drinkt net als ieder ander moet er gewoon meebetaald worden vind ik. Met een kado bedank je iemand ook voor de geboden gastvrijheid.

En mbt het argument dat je als stel wel veel feestjes hebt en het zo wel oploopt… je zal als single maar al die aanhang moeten uitnodigen. Dat loopt ook op…

Edit: dit heeft wel erg betrekking op de pre corona situatie :disappointed:

2 likes

Ja tuurlijk is het maar net wat je binnen de groep afspreekt :). Maar ik snap het argument van dubbele verjaardagen gewoon niet zo goed want 2x zoveel verjaardagen maar ook 2 personen om het te betalen komt per bedrag weer op hetzelfde neer. Ik hoor dat argument vaker maar vind het gewoon krom.

4 likes

Ik ben het op zich wel met je eens, maar een cadeau voor de gastvrijheid vind ik meer een doos bonbons/flesje wijn/ander aardigheidje. Niet verplicht 20 euro inleggen voor iemand die je amper kent.

Edit: ik ben trouwens wel een beetje allergisch voor het idee dat je met je via een cadeau de kosten van de host moet “terug betalen”

7 likes

Ik deed met mijn ex (en mijn vriendinnen doen dat met hun partner ook) dat het bedrag gewoon door het aantal deelnemers werd gedeeld en dan overlegden wij als stel samen wie wat inlegt. Dus als het €10 pp was en hij zei neuh ik ken diegene niet zo betaalde ik €15 en hij €5 of ik €20 en hij niks. En andersom met zijn vrienden ook.

Ik zou het absurd vinden dat nu ik vrijgezel ben ik €10 inleg en 2 personen ook €10 omdat ze een stel zijn. Dat los je maar onderling dan op.

11 likes

Iedereen moet zich er zeker prettig bij voelen. Maar ik vind het wij zijn een stel dus wij betalen met zijn 2en 1 bedrag altijd zo gierig.

Als er met uitgaan een pot wordt gemaakt dan is het ook gewoon per persoon (bij mijn vriendengroep dan). Dus waarom zou die regel anders zijn als het om cadeaus gaat? Helemaal als diegene (pre corona) gewoon mee komt naar de verjaardag. Hoe je dat dan onderling dan weer oplost moet je zelf weten. Voor mij is het in ieder geval logisch dat ik zelf meer inleg als het uitsluitend mijn vrienden zijn. En dat als mijn vriend niet mee zou gaan ik ook aangeef hij doet niet mee met het cadeau want hij gaat niet.

De vriend van mijn beste vriendin koopt ook wel eens los een cadeautje voor mij als zij met de rest van de meiden mee doet met het gezamenlijke cadeau. Hoeft voor mij totaal niet maar ik vind dat wel altijd super attent.

1 like

Hoezo worden single vrienden benadeeld als partner niet ook een aandeel betaald? Ze gaan er toch niks op achteruit qua betalen als een vriend een partner krijgt? Een single vriend zou juist bevoordeeld worden als een vriend een partner krijgt en diegene ook een aandeel gaat betalen.
Goed, ik denk dat het er vooral aan ligt of de partner in kwestie meegaat naar de verjaardag/onderdeel is van de vriendengroep.

2 likes

O God dit deden mijn broer en zijn vriendin ook paar jaar geleden en sindsdien wil ik geen cadeaus meer samen geven.
Ik vond het gewoon oneerlijk: ik 1/2 betalen en zij de andere helft terwijl ik een duo lening had en zij samenwoonden met dubbele inkomens. Ik vond dat zij dan samen meer konden inleggen.
Of anders had mijn broer mij gewoon moeten appen, maar niet die vriendin van mijn broer.
Misschien is het met aanhang anders hoor dan met vrienden, maar in dit geval vond ik het stom (schoonzus al jaren in de familie en die financiële situaties).

Bij vriendinnen weet ik het ook nooit. Soms legt een partner wel in, bij andere stellen weer nooit. Ik zou met zijn tweeën misschien niet het dubbele inleggen, maar wel iets meer? Dus stel normaal €10 dan €15? Iig iets meer dan een single persoon/iemand die zijn partner niet meeneemt.

3 likes

Wat bedoel je hiermee? Want in het geval dat een stel als 1 betaalt, heb ik alleen als reden gehoord “zo doen we het altijd/we betalen altijd maar als 1 persoon”.

Ik vind dat stom en haal er in mijn hoofd toch bij; maar ok jullie zijn met twee personen, hebben 2x inkomen, waarom zouden jullie meer voordeel moeten hebben dan iemand die in zijn eentje is en het bedrag in zijn eentje moet betalen.

1 like

Maar dit klopt toch niet? Als wij bijv. met een groepje allemaal 10 euro inleggen voor een cadeau voor een vriendin van mij zou in deze redenatie dus ik 10 euro moeten inleggen en mijn partner nog eens 10 euro, dus in totaal 20 euro. Als ik alleen was geweest had ik 10 euro in moeten leggen. Mijn partner heeft dan 10 euro ingelegd die hij niet had hoeven betalen als hij geen relatie met mij had gehad (want mijn vriendin). Als we het in alle gevallen zo doen (dus ook bij zijn vrienden) dan ben ik toch aan het eind van het jaar 2x zoveel kwijt aan cadeaus omdat ik 2x zoveel verjaardagen heb (niet alleen mijn eigen vrienden maar ook zijn vrienden). Jouw redenatie gaat juist op als je als stel dus maar 1x 10 euro inlegt (dus allebei 5 euro kwijt bent). Dan heb je 2x zoveel verjaardagen maar draag je ook maar de helft van de kosten per verjaardag die je normaal kwijt zou zijn.

Overigens leggen wij bij gemeenschappelijke vrienden allebei geld in (dus in het voorbeeld allebei die 10 euro) en bij ‘eigen’ vrienden alleen degene wiens vriend het is. Juist om de reden hierboven, dat je anders je echt helemaal scheel betaalt aan cadeaus voor mensen die je soms 1x per jaar ziet op de betreffende verjaardag. Naam gaat dan overigens ook niet op de kaart, maar ik/vriend gaat dan dus wel mee naar de verjaardag. Vind trouwens ook niet dat je met je cadeau de kosten voor de borrel/feestje afbetaalt. Als ik naar mezelf kijk dan verwacht ik van aanhang van mijn vriendinnen waar ik zelf niet bevriend mee ben ook echt geen cadeau en vind ik het wel helemaal prima als ze mee komen naar mijn verjaardag.

4 likes

Ohja wtf mega denkfout idd :sweat_smile:

En zoals ik al eerder aangaf, als de aanhang de jarige niet goed kent; prima. En natuurlijk ook prima als iemand aangeeft financieel krap te zitten. Of dat je als vrijgezelle ook niet minder hoeft te betalen als je een budget van bv 10 euro pp hebt en je koopt niet een cadeau voor meer geld omdat er aanhang bij komt die weinig heeft met de jarige, snap ik ook helemaal.

Mijn reactie ging om de situatie die ik bij ons vaak zie, dus bijvoorbeeld een vaste vriendengroep van 5 personen, waarvan 3 een relatie dus wordt er een flink cadeau gekocht ‘want we zijn met 8 man’ en dan dus wel het bedrag door 5 splitsen.
Maargoed, voordeel van de corona situatie, geen grote verjaardagsfeestjes :grimacing:

3 likes

Naja dat is eigenlijk écht niet ok van je broer (en vriendin):sweat_smile:

Ik heb met mijn schoonzus en haar vriend wel juist een beetje de andere kant van de situatie. Zij zijn wat jonger dan ons en er is een tijd geweest dat wij regelmatig wat voor hen betaalden, omdat zij beiden nog studeerden. Denk aan drankjes betalen, dingen voorschieten (die we dan heus wel terug zouden krijgen) of eten bijv. Inmiddels zijn ze allebei afgestudeerd en hebben beide een goede baan (zij werkt al 3 jaar en hij 1 jaar), maar ze blijven er eigenlijk vanuit gaan dat wij betalen.

Ik wil eigenlijk het liefst dat als we bij hen eten zij betalen en als zij bij ons komen wij. Gewoon zoals ik dat bij vrienden ook doe/ of als je uitgenodigd wordt. Nu krijgen wij van hen altijd een tikkie voor 50%, maar ik vertik (haha) dat ook te doen als zij bij ons komen eten :joy:

Gewoon is aankaarten? Ik vind dat je gerust is kan zeggen van: “we komen nu regelmatig bij elkaar eten, zijn allemaal geen student meer, is het echt nog nodig de kosten te splitten?” Waarschijnlijk is het van hun kant uit gewoonte (al is het natuurlijk niet bepaald handig) en beseffen ze zo dat het inderdaad niet evenredig zo is.

6 likes