Gierige acties #2

Kunnen jullie niet gewoon stoppen met de tikkies betalen? En als ze er dan over beginnen dat je kan aankaarten dat het zich wel gelijk trekt met de keren dat ze bij jullie komen eten? Echt gierig van ze

2 likes

Maar als aanhang groter wordt, dan heb je dus meer personen om mee te splitten. Dus ipv 4 vriendinnen die samen 40 betalen heb je opeens 6 mensen die samen die 40 betalen wat neerkomt op 6,66 pp. De persoon die een relatie heeft is in dat geval ‘goedkoper’ uit als je door 4 deelt want 10 als stel ipv 13,32 (6,66 pp) maar de mensen zonder relatie zijn duurder uit omdat ze ipv 6,66 10 euro moeten betalen. Voor beide partijen valt dus iets te zeggen. Het is dus niet zo dat jij as single 10 pp moest betalen voor een cadeau van 40 euro en nu met je vriend 20 moet betalen als stel.

Maar als de aanhang niet meegaat of niet wil meedoen dan hoeft diens naam ook eigenlijk niet op de kaart toch en kan diegene helemaal buiten beschouwing worden gelaten lijkt me. Ik vind het wel echt gierig km dus blijkbaar enerzijds ‘gever’ te willen zijn maar daar anderzijds dus niet voor te willen betalen.

Kan me wel situaties voorstellen waarin dit anders is, mijn broertje en zusje en ik geven mijn ouders vaak samen cadeaus maar mijn broertje zit momenteel krap, dan betalen mijn zusje en ik gewoon voor ons drieën bijvoorbeeld. Maar in een gewone situatie zou ik toch zeggen dat wie op de kaart wil gewoon mee kan betalen.

5 likes

Ik geef gewoon geen groepscadeaus, kunnen we per keer lekker zelf bepalen wie hoeveel betaalt. Krijg helemaal de kriebels van al deze rekensommen.

39 likes

Trakteren jullie wel eens voor je ouders?
Ik doe het wel een uit gemak, als ik bij toeval toch aan de kassa sta en als het om symbolische bedragen gaat, maar ik heb ze maar 1x in mijn leven uitgebreid uit eten genomen.
Ik heb een prima salaris, maar mijn bruto salaris is (weet ik sinds kort) lager dan het netto pensioen van mijn ouders en mijn woonlasten zijn 8x hoger. Ergens leeft bij mij de gedachte ‘jullie hebben financieel veeeel beter dan ik, en ik ben jullie kind, dus eigenlijk is het de omgekeerde wereld als ik trakteer’

4 likes

Ik trakteer mijn ouders wel eens, maar over het algemeen zijn zij veel vaker degene die betalen als we uit eten gaan/eten bestellen. Bij een dagje uit betaal ik wel eens de lunch, maar ook lang niet altijd. Lijkt me op zich ook niet heel gek, omdat je toch altijd die ouder-kind dynamiek een beetje behoudt. Als mijn ouders nou echt weinig te besteden hadden zou het anders zijn, maar dat is gelukkig niet het geval, dus ik laat me nog vrij regelmatig verwennen.

7 likes

Soms, maar gewoon omdat ik dat wil. Dan denk ik er echt niet bij na wie nu meer geld heeft haha

17 likes

Vroegahhh (toen er nog feestjes waren en we studeerden en iedereen relatief krap zat) hadden we binnen de vriendengroep de afspraak dat aanhang (en dus niet wederzijdse vrienden) die mee ging naar het feestje een gematigd bedrag inlegde en dat het stel onderling zelf maar uitzocht hoe ze het verdeelden.
We hadden in de vriendengroep de ongeschreven regel dat groepscadeaus 10 euro pp waren en als aanhang meeging werd er door of namens aanhang 6 euro ingelegd.

1 like

Ja. Hetzelfde eigenlijk met de situatie met het zusje van mijn vriend wat ik hiervoor schetste: we zijn nu allemaal volwassenen, dus ik wil niet altijd (de ander laten) betalen :joy:

Maar 9 vd 10 betalen mijn ouders, ik moet echt rennen naar de kassa om de lunch of koffie te mogen betalen. Maar soms nemen mijn vriend en ik mn ouders echt mee uit eten (naja pre corona) en dan vinden ze ook wel heel leuk om niet te hoeven betalen en genieten ze worden getrakteerd.

2 likes

Soms, en dan vragen ze altijd of ik even een Tikkie stuur. Of toen we voor sinterklaas weer een allemaal veel te veel cadeau’s gingen kopen, toen kreeg ik ook onaangekondigd een bijdrage om cadeau’s mee te kopen. Ik ben 26, heb een goede baan en woon samen. Ik red me prima dus stop daar mee!

2 likes

Ik zou het heel graag willen, maar mijn ouders accepteren dat niet. Ja, mijn inkomen is lager (IVA-uitkering), maar ik weet heus wel wat ik wel en niet kan missen en zou het gewoon graag af en toe eens voor ze doen. Het zou me op de één of andere manier het gevoel geven dat ze me als volwassen vrouw zien, in plaats van een kind (ik ben 34). Maar goed ik weet dat ze gewoon vinden dat ze hun kind niet voor hen kunnen laten betalen, het is lief bedoeld van ze.

1 like

Als ik de kans gehad had, had ik het graag eens gedaan. Maar mijn moeder was ook altijd eerder van: ‘O, dat betaal ik wel.’

1 like

Ja eigenlijk wel vrij regelmatig, maar dat zijn meestal kleinere bedragen zoals een lunch of een borrel. Ik heb mijn ouders ook wel eens mee uit eten genomen en zodra de lockdown voorbij is neem ik ze weer mee uit eten. Ze staan altijd voor me klaar en ze doen alles voor me, dus dan vind ik het leuk om ze af en toe op iets te trakteren.

4 likes

Laatst nodigden ze ons uit voor een gourmetavondje. Dan koop, haal en snijd/maak ik alles klaar.

Af en toe, maar krijg vaak de kans niet of ze stopt al weer geld in mijn hand. Ze vinden het ook fijn om te geven, dus dat laat ik dan maar zo.

Ik had een tijdje geleden met m’n moeder geluncht en toen had ik direct even betaald toen ik naar de wc ging. Dat gezicht van m’n moeder toen ik zei dat ik al betaald had, helemaal glunderend van ‘kijk mijn dochter eens volwassen zijn’ haha, echt cute

28 likes

Ik vind het mega leuk om ergens wat te lunchen of te drinken met mijn moeder. Mijn vader wil nooit mee, dus dan is het echt een moeder dochter uitje. Ik betaal dan ook graag, omdat mijn ouders ook heel veel voor mij gedaan en betaald hebben.

Mijn moeder is het er alleen niet mee eens dat ik vaak wil betalen :joy:

1 like

Haha zo moet ik het ook altijd doen. Of als zij net even naar de wc is. Anders heeft ze al betaald voor ik de kans krijg.

Wij doen meestal ook wat @Maxi zegt, afhankelijk van hoeveel mensen er mee doen aan het cadeau stijgt ook het totaalbedrag. Dus we spreken van tevoren af dat we bijv. 10 euro pp inleggen en daar een cadeau/cadeaus voor kopen.

1 like

Of dat veel is of niet ligt toch ook gewoon aan je inkomen en om hoeveel verjaardagen het gaat? Denk sowieso dat het hier vaak maar rekenvoorbeelden zijn trouwens qua bedragen.