Ik snap dat wel dat je niet iedereen bij je diner wil hebben. Zie dat zelf ook meer als iets wat je doet met alleen je familie en vrienden die het meest dichtbij je staan. En dat je dan op het feest ook mensen uitnodigt die wat verder van je af staan, kennissen enzo. Maar dan zou ik de ceremonie ook alleen de mensen waarmee je gaat dineren uitnodigen zodat niemand ineens 3 uur ergens moet wachten. Maargoed hoef me hiee ook helemaal niet druk om te maken aangezien er niemand met me wil trouwen
Ik snap best dat je met een kleine groep wil dineren, maar waarom nodig je die 30 andere daggasten dan niet alleen voor het feest uit? Want blijkbaar staan die andere gasten ook niet zo dichtbij dat je ze tot je inner circle rekent, anders zouden ze ook wel bij het diner zijn. Ik zou zelf het moeten overbruggen van een paar uur het meest vervelende vinden als gast, kan je in je paasbeste kloffie op zoek naar een restaurantje ofzo. En bruiloften zijn meestal op best wel afgelegen locaties in mijn ervaring
Een ceremonie bijwonen mag altijd toch? Ik heb bijvoorbeeld een deel van de familie/vrienden alleen voor het feest uitgenodigd, maar op de kaart stond ook de tijd en plaats voor de ceremonie. Sommigen kwamen dan toch wel naar de ceremonie, maar dat is dan eigen keus
Als de tijd en plaats op de kaart stonden zou ik wel aannemen dat ik daarvoor ook expliciet uitgenodigd was
Ik vond het zeker lastig om tegen haar te zeggen. En jij geeft aan dat als mensen zich gekwetst voelen je hoopt dat ze dat tegen je zeggen. Maar dan is het leed toch al geschied? Daar heb je dan nog weinig aan, lijkt mij.
Mijn neef heeft dit nu goed opgelost vind ik.
We zijn alleen voor de receptie uitgenodigd (hele traditionele bruiloft met gemeentehuis, kerk, receptie, diner en feest).
Voor de ceremonie (gemeentehuis en kerk) komt er een livestream, dus dan kun je gewoon thuis meekijken.
Dit vind ik nog extra raar. Wel vragen om een gunst (neem aan dat je niet betaald werd voor de make-up) maar niet welkom zijn bij het diner. Is toch apart
Ja, dat vond ik ook hoor! Ik heb wel een vvv-bon gekregen erna, als bedankje. Dus niet helemaal gratis.
Wij trouwen ook simpel op maandagochtend met alleen de getuigen.
Trouwen in onze gemeente is duuuuuuuuuur.
En dan later in de week lekker eten met onze vrienden en familie.
Geen gezeik over wie wel en niet bij de ceremonie is.
Ooh nee hoor… Er stond zoiets van: wij willen met jullie deze dag feestelijk afsluiten blablabla dus dat was wel duidelijk
Ook met verjaardagen of jubilea of andere feesten waarvoor een zaaltje wordt afgehuurd trouwens, het is normaal om gewoon zelf je drankjes te moeten betalen op zo’n feestje. Echt een cultuurverschil, het is maar net wat je gewend bent.
Oh ik vind dat echt intens gierig. Je geeft een feest maar zelf je drankjes betalen, wat wordt er dan wel voor je betaald?
Om even in het thema te blijven: binnenkort twee bruiloften op de planning. Nog nooit echt een bruiloft gehad waar ik als volwassene/stel ben uitgenodigd dus wat is normaal om te geven als bedrag?
Bruiloft #1: Vriend van mijn vriend, geen besties. Ken hen niet super goed, het is een vriend van de hockey. We zijn uitgenodigd op het feest 's avonds.
Bruiloft #2: Hele goede vriendin van mij, zien elkaar bijna wekelijks. Vriend is ook vrienden met haar vriend. Zijn de hele dag uitgenodigd.
Bruiloft 1: doen ze iets gezamenlijks met hockey team? Anders pp iets van 15-25 euro.
Bruiloft 2: hele dag en erg goede vriendin, zou zelf min 50 euro pp + persoonlijk kado. Of meer geld en geen/kleiner kado.
Gok zelf beetje wat kostendekkend is voor bruidspaar. En wat ik te besteden heb.
Ohja nou ik was al zwaar verbaasd over de uitnodiging en wij gaan niet, maar vond die livestream wel slim. Dan hoef je iig niet paar uur te wachten tussendoor.
Dat maak jij ervan, ik zou het zien als een moment om toch even samen met elkaar te kunnen vieren maar omdat je niet enorm close bent hoeft het niet de hele dag. Ik ken genoeg ooms/tantes die beledigd zijn als ze niet zijn uitgenodigd, ook al is een band niet per se heel goed.
Inderdaad, ik ben gestopt naar zulke recepties te gaan omdat het mij veel tijd & moeite (en geld dus ) kost en me 0 plezier geeft. Vaak zijn die recepties ook op plekken waar je niet met het OV kunt komen (en heb geen auto) en daarbij zie ik die neven/nichten bijna nooit meer. Soms had ik hun partner nog nooit ontmoet. Dus stuur ik nu gewoon een kaartje (zonder geld hahaha).
Ik vind het zo bijzonder dat er wordt vergeleken met bruiloften in andere culturen en dat ze daar veel gastvrijer zijn. Maar er dan niet bij zeggen dat in die culturen verwacht wordt dat je honderden euros cadeau geeft aan het bruidspaar. Als we al niet bereid zijn 50 euro te betalen voor een vrijgezellenfeest, omdat je niet van uitgaan houdt of het maar een schoonzusje is, en een paar tientjes cadeau geven al veel vinden. Maar dan wel verwachten dat het bruidspaar super vrijgevig is. Zoiets werkt dan toch gewoon twee kanten op. Wel de lusten, niet de lasten ofzo.
Edit: in andere culturen hoef je ook niet aan te komen in een spijkerbroek, waar in nederland mensen gaan steigeren van een dresscode. Echt appels en peren dus
Ja dit is wat ik ook bedoelde
@Theekransje het is gewoon hoe het daar vaak geregeld wordt, het is gewoon anders.
Over wat er dan wel betaald wordt: Het zaaltje wordt meestal wel betaald en er is meestal taart (aan het einde van de avond, dat vond ik altijd wel apart haha niemand eet dat nog) en vaak wordt er wel een rondje prosecco uitgedeeld om samen te proosten.
Ik vind het altijd zo bijzonder dat we in Nederland echt zo’n cultuur hebben dat je elke oom en achternicht uit moet nodigen, waardoor je het gaat opdelen in ceremonie, diner en feest.
Heb gewoon schijt en nodig alleen de mensen uit die je echt graag wilt zien, dan kunnen ze allemaal de hele dag blijven.