Ja en daarnaast, hoeveel geld zouden ze wel niet kwijt zijn geweest om een random persoon in te huren die het wel volledig tegen betaling zou doen? Met dit soort dingen denk ik altijd echt als je geen geld hebt voor de bruiloft die je in je hoofd hebt, doe het dan niet. Ik snap van hun kant wel dat ze dachten oh die doet het lekker gratis (ook al vind ik dat ook echt een bijna asociale gedachte, maar goed), maar €100 (of een ander groot cadeau) kan er dan toch wel vanaf? Er zit super veel werk in. €25 vind ik dan echt zo’n ‘nou hier heb je iets voor de sier zodat wij ons goed kunnen voelen dat we toch iets hebben gegeven’ bedrag.
Het is niet een film van de bruiloft zelf, maar voor het bruidspaar/publiek om te laten zien tijdens de bruiloft. De opdrachtgever is de moeder van de bruid
Maar er zit nog steeds 25 uur werk in toch, ongeacht wat de film is. €1 per uur haha, op en top gierig wel.
Misschien die moeder tippen dat er ruim een halve werkweek aan uren in gaat en dat hij niet 1 euro per uur verdient.
Ook al is een bruikoft zo duur, dit kan echt niet Ik zou inderdaad ook voor een cadeau gaan en een bon voor €100 euro echt gepast vinden. Wij hebben onze ceremoniemeester (die vrijwel niets hoefde te doen tijdens onze bruiloft, maar toch fijn dat als er iets gebeurde iemamd dat op zou pakken) een grote fles speciale gin gegeven . Dan mag hier zeker wel meer tegenover staan dan een cadeaubon van 25 euro. Ook al is ie al gekocht; dan koop je er maar wat bij toch
Ik gok dat het bruidspaar vrienden van jullie zijn en niet de ouders, of niet? Mag hopen dat ze niet je vriends vriendendienst als hun cadeau gaan presenteren op deze manier.
Maar ik denk dat veel mensen ook niet beseffen dat zoiets veel tijd kost? Ik krijg ook weleens vragen of ik ‘even’ iets wil monteren. Maar ik moet zeggen dat ik 25 uur voor een video van bestaand materiaal monteren ook wel veel vind? Of is het een hele lange video?
Ik denk ook dat de vriend in kwestie misschien had kunnen zeggen: ‘ja dat wil ik wel doen, maar dat kost mij wel X uur’, want nu denken die ouders misschien dat het 2 uurtjes werk is. Hoe dan ook is een bon van 25 euro wel gierig
Hahaha ja trouw dan niet of very basic. Maar nee, het moet allemaal spectaculair (mooiste dag van je leven he) voor 0 euro.
Ah, dit verandert het verhaal voor mij wel iets. Ik dacht dat het echt om zo’n bruiloftsfilmpje ging wat je écht mooi wilt hebben en wat het bruidspaar (of iemand anders) nu voor 25 euro ff goedkoop wil hebben. Ik vind alsnog dat 25 euro echt HEEL weinig geld is voor zoveel werk, maar zou het wellicht ook kunnen dat de ouders van de bruid gewoon willen dat die filmpjes ff snel achter elkaar gezet worden zodat ze niet de hele tijd een nieuw filmpje hoeven op te starten en dat je vriend er nu een heel levenswerk van maakt met muziekjes en overgangen en beeldkwaliteit en weet ik het? Misschien onderschat ik nu ook hoeveel werk het is om een paar filmpjes tot één groter filmpje te maken hoor
Want voor 100 euro zou ik, als ik die ouders was, ook liever zelf al die losse filmpjes aanklikken, haha Klinkt alsof die ouders zwaar onderschat hebben wat ze gevraagd hebben aan je vriend, maar ook wel een beetje alsof je vriend helemaal onderschat heeft hoeveel werk het zou zijn. Als ik die ouders zou zijn, zou ik uiteindelijk nu toch wel denken van ja wij zijn gewoon gierig geweest door dit gratis te willen laten doen, blijkbaar is het teveel werk voor een vriendendienst en dat hebben we onderschat dus nu betalen we ook maar gewoon 100 euro (of zoiets).
Ja sorry voor de onduidelijkheid! Ik houd het wat vaag vanwege de herkenbaarheid.
-
De film is een combinatie van meerdere filmpjes, maar moest nog wel veel aan bewerkt worden. Later ook nog veel aangepast worden (op aanvraag van de opdrachtgever). Het werk wordt inderdaad vaak onderschat. Het is niet alleen filmpjes achter elkaar, maar wat ingewikkelder.
-
De andere partij dacht al dat dit onderschat werd en heeft toen aangegeven bij die ouders dat het echt veel werk is geweest. Met het idee; als ze dit weten dan geven ze misschien wel wat meer.
-
Die ouders schokken ervan en dachten echt dat €25 bon en een kaart ruim voldoende was. Maar dit veranderen ze niet ondanks dat ze nu wel weten hoeveel werk het is geweest. En ze zeggen dus ook dat ze het anders niet gedaan hadden.
Ik houd mijn vriend hier helemaal buiten, want hij helpt hier gewoon graag bij en is hier eigenlijk te goed voor (hij hoeft er niets voor te hebben)
Maar wat is die andere partij dan? Hebben zij je vriend aangeraden aan de ouders?
De andere partij zijn de ouders van mijn vriend . Ze hebben het natuurlijk wel vriendelijk verwoord en niet “hij verdient wel wat meer”.
Hij had gewoon een keer tegen zijn ouders gezegd “Ik ben wel moe, het was veel werk om die film te maken”. Niet met de intentie om te laten weten hoeveel werk het was. Dat werd daarna pas gevraagd door zijn ouders.
Toen hebben zijn ouders gedacht: dit wordt vast onderschat door de opdrachtgever. En is het doorgeven.
Dan is het alsnog gierig van de opdrachtgever.
Juist als er wordt aangegeven dat het veel werk is geweest.
Dan is het toch goed ook? Als hij het werk heeft gedaan en er verder tevreden mee is, wat is dan het probleem? Ik vind 25 euro ook weinig hoor, maar ik denk dat maar weinig mensen weten hoeveel werk er in kan gaan. Maar als hij het goed is dan is het toch goed?
Ja, daar hebben jullie inderdaad gelijk in. Er is niet echt een probleem en ik maak mij er vooral druk om. Ik hoop niet dat het tussen zijn ouders en de “opdrachtgever” in gaat zitten. Maar goed, het is maar zo. Ik ga hem wel adviseren om er de volgende keer geld voor te vragen omdat mensen niet realiseren hoeveel werk het is.
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Een stel had aan een vriend, die kok is, gevraagd of hij niet wilde koken en liefst van al gratis.
Als ik hem was zou ik er wat verrassingsbeelden achteraan zetten van hem en z’n dikke middelvinger
Gatverr, dat doet iedereen ook bij mijn vriend. Hij is geen chef maar kan echt zo goed Surinaams koken .
Hierdoor krijgen we ook als we bij elke BBQ uitgenodigd worden de vraag of hij gemarineerd vlees wilt mee nemen, terwijl de rest van de gasten niets mee neemt en hij staat best wel eventjes in de keuken. Hij doet het met alle liefde maar inmiddels proberen we de verwachtingen/eisen wel een beetje de kop in te drukken.
Laatst kwam een stel bij ons eten en waren ze ‘teleurgesteld’ dat we iets niet zelf gemarineerd hadden
Aso! Een vriendin van mij kan ook goed koken en doet het graag, dus wij spreken altijd af dat ik dan de boodschappen betaal (zou ze ook willen halen, maar dat doet ze liever zelf want dan kan ze alle producten zien etc.) dus dan eet zij ‘gratis’ in de zin van geld en ik eet ‘gratis’ in de zin van moeite.
Wijn doen we vaak bij diegene bij wie het is en dat is meestal om-en-om.
Ja sorry, ik lieg niet (heb er foto’s en alles van) maar ik ben echt perplex.
Gisterenavond waren vrienden langs gekomen, we krijgen een doos bonbons en dat vonden we heel lief en toen ze vertrokken zeiden ze “ja we hebben er beide 1 uitgegeten en we vonden het niet lekker”.
Mijn vriend was kwaaaaaaaaaaaaaad. En dit was voor mij echt de laatste druppel (het was dezelfde koppel van de ceremoniemeester). Dus ik ga haar wel appen vanmiddag dat ik de doos weg gegooit heb. Want inderdaad, alles was open en twee miste in de doos.
Ik snap het echt niet maar ik kan dit gewoon niet meer goed praten.
En ergens baal ik hier zo van.