Dat je gewoon moet betalen als je trein eerst uitvalt en daarna te laat is, en dan ook nog 3x zo veel als 10 jaar geleden is ook diefstal maar daar hebben we het nooit over.
Nee dat is geen diefstal, dat zijn de voorwaarden van de organisatie waarmee JIJ vervoerd wilt worden. Jij maakt de keuze en hebt niet het recht te bepalen of je wel of niet betaalt? Dan kun je bij alles wat je koopt gaan onderhandelen.
Ik vind de NS veel te duur ook, maar diefstal is het niet te noemen.
Kan me voorstellen dat je daar helemaal niet mee vervoerd wil worden maar het is niet alsof er veel keus is toch? Minste wat ze dan kunnen doen is leveren waar je voor betaalt.
Wat vind je van kraken dan bijvoorbeeld?
Je kan overigens ook denken het is diefstal maar het ook prima vinden
Ik hecht eraan te benadrukken dat de diefstallen me onberoerd laten en het me alleen ging om het oneigenlijk gebruik van het woord ‘gierig’.
Niet dat ik een diefstaltopic wil openen.
Hmmm maar iets kan toch tegelijkertijd diefstal als gierig zijn?
Ik heb nu (met abo) 2x gehad dat ik niet goed ben uitgecheckt (geen idee hoe, want beide stations hebben poortjes dus ik kan niet eens het station in of uit zonder inchecken/uitchecken) en dan schrijft de NS gewoon de verwachtte reis af (is dagelijks het zelfde traject ivm werk).
Ohh wat heb ik gedaan
Ja daarom poste ik hier überhaupt over die stomme blikjes cola gisteren hahaha. Snap helemaal dat het diefstal is, maar vond het ook gierig van mezelf omdat het echt over maar een paar cent ging.
Zat nog te twijfelen over het opbiechttopic maar was bang dat ik daar zou zijn weg gejoeld met ‘vind je dit echt een biecht, gaat serieus om een paar cent!!!?!’
Anyway, excuus dat mijn net niet biecht en net niet gierigheid zoveel teweeg heeft gebracht
Edit: overigens kleine update voor de liefhebbers, vandaag gewoon m’n blikjes voor de goede prijs gescand. Toch gevoelig voor groepsdruk/geweten kwam omhoog. Twijfelde nog even om te betalen voor grote blikjes en dan kleine blikjes te nemen om het goed te maken met m’n ah maar dat zou helemaal lastig uit te leggen zijn bij een controle denk ik.
Ik heb inmiddels ook een betaalverzoek gestuurd. Ik zal jullie op de hoogte houden van deze spannende ontknoping…
Nee even zonder gekheid. Zij zegt: ik geef je 100 euro, maar ik vond dat zo’n abnormaal gedrag dat je daar überhaupt geen ‘ja’ op zegt lijkt mij? Maar interessant om al deze visies zo te lezen
Ze heeft het betaalverzoek betaald en ik kreeg zojuist een bos bloemen thuisbezorgd. Eind goed, al goed.
Hahaha ik probeer me voor te stellen hoe dat gesprek zou gaan en dat zou echt fantastisch zijn
“Nou ik was dus gierig (of nja, niet gierig, was gewoon aan het jatten) en had daarover verteld op een forum en die zeiden allemaal ‘omg waarom zou je dat echt doen voor die paar cent’, ‘je verdient genoeg’ en ‘dat is gewoon stelen’ en toen kwam ik er ook nog eens achter dat niet iedereen zo relaxed gecontroleerd wordt als jullie in deze AH doen en toen voelde ik me toch een beetje schuldig en triest en toen dacht ik op deze manier geef ik jullie toch die 8 cent per blikje of hoeveel het ook is terug”
Dat wordt wel ongemakkelijk ja
Je kan dan vaak geld terugvragen, of een klacht indienen bij de NS als het net niet binnen de tijden valt dat je geld terugkrijgt. Heb ik tot nu toe altijd succes mee gehad! Ik vind de NS best wel coulant.
Het récht op eigendom is geen kapitalistisch construct. Het is het begin van modern burgerschap en gaat hand in hand met bijvoorbeeld het recht op zelfbeschikking. Ik ben heel erg vóór kritiek op de invloed van grote bedrijven en het kapitalisme, maar dan wel vanuit het opeisen van rechten in plaats van die te bagatelliseren. Dat bagatelliseren is namelijk nou juist wél een kapitalistische logica: kijken waar je mee weg komt en kosten drukken door rechten te omzeilen.
Het zijn bovendien vaak franchises zoals hier eerder werd genoemd (mijn go-to supermarkt sowieso) en op het moment dat mensen onnodig jatten, maak je het vooral moeilijk voor de economisch zwakkere groepen, die misschien zelfs wel eens iets stelen om in hun levensonderhoud te voorzien. Ik zou om die reden nooit iemand aanspreken op diefstal, maar jatten om het jatten vind ik wat dat betreft vooral decadent.
@Hihalarisch beetje jammer dat je nou je post verwijdert. Maar op zich is het goed te onthouden dat wij Nederlanders zijn begonnen met diefstal en het omver gooien van orders in andere landen. Dat zij nog dealen met de overblijfselen daarvan is niet aan ons om te veroordelen. En zeker niet iets om moreel superieur over te gaan zitten doen.
Oh en Afrika bestaat uit 56+ landen. Moeilijk over een kam te scheren als je het mij vraagt.
Eehm excuse me wtf, heb ik nu een discussie ontkend over het voorbeeld dat ik gebruikte. Makkelijk schieten zo. Wat ik bedoel is dat ik blij ben dat diefstal en geweld met uitzonderingen daargelaten als slecht worden gezien.
Wat sommige mensen hier uit hun toetsenbord krijgen, ongelooflijk… Waarschijnlijk lekker veilig vanaf hun grijze hoekbank in een rijtjeshuis. En straks zeker naar die verschrikkelijke blauwe supermarkt voor hun wekelijkse boodschappen
Lol jij generaliseert een heel continent, wat wil je precies?
Maar ik heb ook best vaak dat de treinen niet rijden of heel veel vertraging hebben maar dat ik dit thuis al zie dus dat ik niet naar het station toe ga. En volgens mij kan je dan niks terugkrijgen want je moet dan meer dan 40(? sorry te lui om het op te zoeken) min vertraging hebben maar zolang ik niet ingecheckt ben kan ik natuurlijk niet bewijzen dat ik zoveel vertraging heb. Bijv. een paar maanden geleden lag al het treinverkeer in NL plat en toen is uiteindelijk mijn vriend me komen halen op anderhalf uur rijden maar ik kan dan niet bewijzen dat ik eigenlijk de trein van 4 uur van Maastricht naar Den Bosch had willen nemen. Heb het zelf nooit gedaan maar door dit soort dingen vind ik het wel minder erg als mensen eens een voordeeltje pakken dat eigenlijk gierig/stelen is.
Hallo Afrika is toch gewoon 1 homogeen land???