Ik snap wel dat de jarige niet alles wil of kan betalen in zo’n geval maar aan de andere kant jaag je nu je gasten wel op kosten. In het geval van borrelen vind ik dat niet zo erg omdat je dan dus vaak wel wat van de jarige krijgt en dan zelf nog kan kiezen hoe duur je het maakt, maar bij uit eten vind ik dat wel iets anders. Ik zou er persoonlijk niet zo heel blij van worden als vrienden voor hun verjaardag uit eten willen en ik dat dan zelf moet betalen want dan ben je toch vaak meteen al >25 euro kwijt plus nog een cadeautje (want je wil ook niet met lege handen aankomen). En eerlijk is eerlijk sommige verjaardagen doe ik echt meer voor de jarige dan voor mezelf omdat ik er weinig tot geen mensen ken of niet zoveel gemeen heb met de andere gasten en als ik er dan ook nog eens best wel veel geld voor kwijt ben ben ik daar niet zo heel blij mee.
Ik heb nu trouwens ook dat vijf vrienden samen hun verjaardag vieren en eigenlijk vind ik dat ook misschien wel een beetje gierig. Ze hebben dezelfde vriendengroep dus als de groep is dezelfde omvang als wanneer ze hun verjaardag allemaal apart zouden vieren. Zij zijn nu dus eigenlijk relatief goedkoop uit omdat ze de kosten voor die paar kratten bier en flessen wijn kunnen splitten. Ik ‘moet’ daarentegen voor vijf mensen een cadeau kopen waar we meestal ongeveer 15 euro pp aan uitgeven dus ik ben zo 75 euro kwijt aan cadeaus. Maar goed misschien is het juist gierig van mij om er op die manier naar te kijken.