Vind ik gierig. Ik ken dit ook totaal niet in m’n omgeving. De jarige organiseer gewoon een feest ergens icl eten en drank en de uitgenodigde neemt een cadeau mee. Klaar.
Ik verwacht dat de jarige iig een deel betaalt, of bijv. de drankjes/een paar drankjes pp en dan het eten voor jezelf ofzo
Ik vind dat echt gierig ja. In mijn omgeving betaalt de jarige dan gewoon altijd.
In mijn vriendengroep nemen wij de jarige juist vaak mee uit eten. Dan betaalt ieder voor zich en een deel voor de jarige. Maar als de jarige eens uitnodigt dan betaalt diegene meestal idd wel, of iig alle drankjes oid
Nee, daarom vier ik het gewoon lekker thuis of kleinschaliger buiten de deur
Nee want het gebeurt niet vaak want de meeste vieren hun verjaardag gewoon thuis. Maar als iemand met zijn verjaardag echt uit eten wilt gaan en die nodigt mensen daarvoor uit dan wordt het wel betaald.
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, maar uit eten met 3/4 vriendinnen is vaak net zo duur als een groter feest geven met drank erbij.
Ik snap wel dat de jarige niet alles wil of kan betalen in zo’n geval maar aan de andere kant jaag je nu je gasten wel op kosten. In het geval van borrelen vind ik dat niet zo erg omdat je dan dus vaak wel wat van de jarige krijgt en dan zelf nog kan kiezen hoe duur je het maakt, maar bij uit eten vind ik dat wel iets anders. Ik zou er persoonlijk niet zo heel blij van worden als vrienden voor hun verjaardag uit eten willen en ik dat dan zelf moet betalen want dan ben je toch vaak meteen al >25 euro kwijt plus nog een cadeautje (want je wil ook niet met lege handen aankomen). En eerlijk is eerlijk sommige verjaardagen doe ik echt meer voor de jarige dan voor mezelf omdat ik er weinig tot geen mensen ken of niet zoveel gemeen heb met de andere gasten en als ik er dan ook nog eens best wel veel geld voor kwijt ben ben ik daar niet zo heel blij mee.
Ik heb nu trouwens ook dat vijf vrienden samen hun verjaardag vieren en eigenlijk vind ik dat ook misschien wel een beetje gierig. Ze hebben dezelfde vriendengroep dus als de groep is dezelfde omvang als wanneer ze hun verjaardag allemaal apart zouden vieren. Zij zijn nu dus eigenlijk relatief goedkoop uit omdat ze de kosten voor die paar kratten bier en flessen wijn kunnen splitten. Ik ‘moet’ daarentegen voor vijf mensen een cadeau kopen waar we meestal ongeveer 15 euro pp aan uitgeven dus ik ben zo 75 euro kwijt aan cadeaus. Maar goed misschien is het juist gierig van mij om er op die manier naar te kijken.
Hangt af van je leeftijd. Als student zou ik dit wel normaal vinden, mits het van te voren is aangekondigd. Als de jarige een prima fulltime baan heeft zou ik het wel vreemd vinden.
Maar die € 15,00 pp zou je toch ook aan ze geven als ze hun verjaardagen elk apart zouden vieren? Dus in die zin ben jij niet duurder uit.
Als zij dan wel een “meevaller” hebben dat ze hun verjaardagen samen vieren is toch voor hen alleen maar fijn? Verjaardagen zijn nu eenmaal heel duur, dus heel fijn als je die kosten kunt delen.
Persoonlijk zit ik daarnaast ook niet te wachten op tig verjaardagen per jaar, maar dat zal niet voor iedereen gelden
Ik vind het juist een beetje gierig om hier zo berekenend over te zijn en ik zou er eigenlijk vanuit gaan dat ze hun verjaardag gewoon samen vieren omdat ze het gezellig vinden? Dat ligt waarschijnlijk ook weer aan de vriendengroep/personen waar het om gaat.
edit: oh sorry, ik zie nu pas dat je aan het einde van je post zelf ook zegt dat het misschien een beetje gierig is om er zo tegenaan te kijken, dat had ik over het hoofd gezien
Ja ik ben uiteindelijk even duur uit maar ik ‘krijg’ ook minder. Als ze het apart vieren dan heb ik 5 keer een leuke avond met wat drankjes en nu 1x. Zij zijn inderdaad goedkoper uit juist want ze maken maar 1/5e van de kosten die ze normaal zouden maken en ik ben even duur uit als wanneer ze het samen zouden vieren als apart maar ‘krijg’ daar dus minder voor. Maar nogmaals misschien is het wel gierig van mij om hier zo berekenend over te zijn. Het was meer dat het toen ik de uitnodiging kreeg wel even door me heen schoot van pfoe zo weer 75 euro kwijt voor een avondje verjaardag.
Het is alleen een beetje een luxeprobleem (of humble brag?) waar ik tegenaan loop want doordat ik een best grote familie en vriendengroep heb en over het algemeen ook niet gierig ben met cadeaus ben ik maandelijks vaak wel meer dan 150 euro kwijt aan cadeaus. En alhoewel ik dus op individueel niveau niet gierig ben (ik geef graag cadeaus voor verjaardagen/nieuw huis/baby etc) slaat het maandelijks toch best wel een gat in m’n budget.
Edit: En wat misschien ook een beetje meespeelt (maar wat nog gieriger en berekender is) is dat ik door corona al 3 jaar m’n verjaardag niet heb kunnen vieren maar dus ook geen cadeautjes gekregen heb (behalve van ouders, broer en vriend) terwijl ik dus wel best vaak en veel geld uitgeef aan cadeaus voor anderen.
verjaardagen zijn er toch niet om het meeste rendement te krijgen als gast
Vind ik wel
Meer dan 150 euro per maand aan cadeaus is ook wel uitzonderlijk veel, wat doe je jezelf aan
Vraag me af hoe groot die vriendenkring nog zou zijn als mensen dit zouden lezen
En 150 pm aan cadeaus is ridicuul, zou daar acuut mee stoppen.
Waarom zo’n valse opmerking? Echt nergens voor nodig.
Edit: Schrok zelf ook wel van het bedrag moet ik zeggen. Het is niet iedere maand natuurlijk, maar kom gemiddeld wel rond die koers uit. En ermee stoppen is wel makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Ik wil niet met lege handen ergens aankomen en vaak geven we ook met een groepje een cadeau en als je dan eenmaal op een vast bedrag zit verander je dat ook niet meer zo makkelijk. En op individueel niveau ben ik ook niet gierig want ik geef m’n vrienden gewoon graag een leuk cadeau en dan maakt het me niet zoveel uit hoeveel het precies kost maar moet soms dus wel even slikken als ik de bedragen optel.
Sarcasme. Verbaas me erover dat iemand kan denken aan verjaardagen als ‘wat krijg ik er voor terug’. Flabbergasted
Ik verbaas me nog het meest over de opmerking dat het als gierig wordt gezien als mensen samen hun verjaardag vieren. Die gedachte zou echt nooit in me opkomen en ik hoop bij m’n vrienden ook niet.
Het ligt ook een beetje aan het aantal. Er vieren regelmatig 2/3 mensen samen hun verjaardag en dat is natuurlijk helemaal leuk en prima maar nu dus met z’n vijven. Toen betrapte ik mezelf dus toch op de gedachte van goh zo is het wel erg gemakkelijk en goedkoop. Ze zijn ook niet allemaal per se rond die datum jarig. Maar nogmaals ik geef zelf ook al aan dat het ook van mij wat gierig en berekend is om er zo over te denken. Maar de gedachte schoot gewoon wel door m’n hoofd.
Maar misschien kopen ze wel uitgebreidere hapjes en gaan ze cocktails maken met dure drank, juist omdat ze het nu kunnen splitten. Of misschien doen ze dat helemaal niet, maar vinden ze het gewoon heel gezellig om samen hun verjaardag te vieren.
€ 150,00 per maand aan cadeaus zou ik zelf ook heel veel geld vinden, dus ik snap dat je daarvan baalt. Maar dat vind ik verder los van deze situatie staan. Daar kunnen deze specifieke vrienden niks aan doen en is alleen door jezelf te veranderen. Dat het dan heel lullig is als jij geen cadeautjes terug krijgt, snap ik ook best wel. Maar dan gaat het wat mij betreft meer om de moeite die iemand er dan in stopt om iets leuks voor je te kopen dan om de waarde die er aan hangt.