Gierige acties #2

Wat de cadeautjes terugkrijgen heb je inderdaad gelijk dat het me meer om de moeite gaat dan om het geld. Ik vind het dan gewoon jammer dat men er blijkbaar niet aan denkt om mij ook wat te geven. Over het algemeen vind ik het prima als men alleen cadeaus geeft als je het viert maar ik heb het wel onvrijwillig al 3 jaar niet gevierd. Mijn beste vriendin heeft het bijvoorbeeld ook al 3 jaar niet gevierd maar ik heb haar ieder jaar een cadeau gegeven waarvan ook een keer een wat duurder cadeau en ik heb de afgelopen jaren niks gekregen. Alhoewel ik de cadeautjes niet geef met een voor wat hoort wat instelling vind ik het dan toch wel een beetje jammer dat ze er blijkbaar niet aan denkt om iets voor mij te kopen, al is het maar een kleinigheidje. Heb in haar geval nu ook wel besloten dat al ze het dit jaar weer niet viert ik ook geen cadeau meer ga geven.

4 likes

Dit is toch de definitie van een voor wat hoort wat instelling haha?

Maar goed ik zou ook geen €150 per maand aan cadeaus uitgeven (überhaupt) en dan zelf nooit wat krijgen. Doei

6 likes

Ja ik bedoel meer dat het me niet uit zou maken als ik een jaartje niks zou krijgen en dat het me ook echt niet uitmaakt wat mijn cadeau aan haar kost of haar cadeau aan mij dus in die zin geen voor wat hoort wat instelling. Maar na drie jaar cadeaus geven en niks terugkrijgen ben ik blijkbaar toch wel een beetje petty geworden.

2 likes

Nu wordt @Sundance hier een beetje voor gierig uitgemaakt, maar heel eerlijk, mensen die met z’n vijven samen hun verjaardag vieren doen dat toch ook alleen maar om geld uit te sparen? Helemaal als het verder geen extra groot feest is of zo. Je maakt mij niet wijs dat dat ‘voor de gezelligheid’ is, want dan zouden ze wel vijf aparte feestjes vieren, dat is namelijk 5x zo gezellig.

En voor wat hoort wat… tja: je geeft een cadeau als iemand een verjaardag viert. Als iemand het niet viert, geef je over het algemeen ook geen cadeau (ik iig niet, @Sundance schijnbaar wel, juist niet gierig lijkt me), dus dat is sowieso al voor wat hoort wat. Dus dan is 5 cadeaus vs 1 feest inderdaad best gierig, maar dan van de verjaardagsvierders.

29 likes

Ik vind gedeelde verjaardagen persoonlijk wel handig, ben je in één keer klaar ipv vijf zaterdagavonden. Ik vind feestjes leuk hoor, maar soms zijn al die verjaardagen wat veel. Zeker als je ook nog de verjaardagen van partners en kinderen erbij krijgt
Ik vier mijn eigen verjaardag trouwens nooit, de laatste keer was een gecombineerde housewarming/verjaardag en dat is al meer dan 15 jaar geleden.

18 likes

Nah, ik geef mijn dierbaren gewoon een cadeau voor hun verjaardag. Of dat nou is op de verjaardag zelf of een paar weken erna als je elkaar weer ziet.

11 likes

Als jij 15eu per cadeau uitgeeft dan heb je dus 10 verjaardagen per maand, waar haal je de tijd vandaan :joy:

1 like

Of twee als ze het dus met vijf tegelijk vieren! Lijkt me echt ideaal.

7 likes

Nee dat is alles bij elkaar gerekend. Dus ook verjaardagen van ouders, broer en vriend waarbij ik dus een groter bedrag geef. Verder ook cadeaus/aardigheidjes voor een baby, nieuw huis, trouwen, trouwdagen, kerst etc. Tien verjaardagen per maand zou me ook wat te gek worden :joy:

2 likes

Stiekem toch fijn om te lezen dat er ook mensen zijn die mijn gedachtegang niet per se gierig/vreemd vinden haha. Het gaat ook vooral om het aantal van vijf. Er vieren echt regelmatig mensen hun verjaardag met twee of drie samen en dat is helemaal prima natuurlijk. Of als ze zouden zeggen van goh we vieren met met vijf en dan regelen wij ook de bbq o.i.d. maar nu voelde het ergens toch een beetje als wat makkelijk er vanaf maken ofzo.

7 likes

Ik kom ook wel aan 100 euro per maand. Er worden veel cadeautjes gegeven in mijn omgeving! Gelukkig woon ik niet in NL dus ik hoef niet naar alle feestjes (ik zie het juist als een voordeel haha)

1 like

Ik gooi er wel even een gierige actie in voor de afwisseling: ik was net bij de een winkel zoals gamma/praxis en er stond een man voor mij die net had afgerekend en zijn spullen bij elkaar probeerde te pakken. Hij had één lang ding en voor de rest alleen klein prul, daar stond hij best mee te stuggelen om in zijn handen te proppen. Dus die vrouw achter de kassa vraagt of het zo meegaat of dat hij een tasje wil. Hij zegt doe maar een tasje dan. Zegt die vrouw oke dat kost wel 20 cent… terwijl ze dat tasje pakt en een beetje om zich heen kijkt alsof ze twijfelt om het gewoon mee te geven (volgens mij stond haar leidinggevende in de buurt want die had een ander shirt aan). Dus die man zegt oke… alleen heb ik geen contant geld bij me ha ha of kan ik het soms pinnen ha ha? Dus die vrouw zovan ja hoor, als u kan pinnen dan zou dat fijn zijn en ze begint die spullen in die tas te doen. En die man zegt ineens ja uhm oke uhm kan ik anders gewoon even dit mandje meenemen naar de auto, want ik ga niet pinnen voor 20 cent. Dus die vrouw moest die zooi weer uit dat tasje vissen, want het zat er dus al in toen hij het zei! :joy: Dus die vent staat toe te kijken hoe die vrouw die zooi uit het tasje haalt en in dat mandje doet terwijl hij moet beloven om het mandje direct weer terug te brengen. Ik zag hem later ook weer teruglopen met die mand, hele heisa om die 20cent :joy:

50 likes

Had ik laatst bij de supermarkt. Een vrouw rekende af en volgens de kassa waren de chips 1.98 en zij zei toen, nee, volgens het bordje waren ze 1.89. Dus die caissière een collega geroepen die moest gaan kijken.
De rij werd alsmaar langer en toen bleek die mevrouw dus gelijk te hebben. ‘Zo vervelend als er op het bordje een andere prijs staat als in de kassa’ en ze keek erbij alsof ze wilde dat iedereen toestemde. Deed niemand. Niet voor fking 9 cent.

43 likes

Hoeveel besteedt iedereen aan cadeaus per persoon dan? Als je op 100 ekkies per maand komt.:eyes:
Misschien is dit al een keer besproken. Benieuwd wel.

(Met de inflatie is eea ook wel duurder geworden. Denk dat ik gauw op 25 eu kom voor een verjaardag, maar heb niet heel veel verjaardagen eigenlijk)

12 likes

Ik heb elke maand 10 euro voor cadeautjes, maar koop veel tweedehandse dingen. Wel alleen echt mooie dingen en bij boeken e.d. Zet ik er wel bij dat het niet nieuw is. Al kies ik altijd hele mooie exemplaren je weet nooit wat je aantreft tussen de bladzijden.

9 likes

Ik besteed vrij veel geld aan cadeau’s voor naaste familie (ouders, zussen, zwagers, neefjes/nichtjes), die krijgen rustig iets van 50-75 euro pp. Eigen partner en kind & stiefkind meer.
Verder heb ik een vrij grote vriendengroep en daar doen we meestal samen iets. Ongeveer 15 euro pp voor een cadeautje voor een vriendin/partner en er zijn ook veel kinderverjaardagen. Maar daar heb ik een tijdje geleden van gezegd dat ik 15 euro pp echt overdreven vind.

Vind dat nog wel lastig want wil niet de enige zijn die aangeeft dat het te duur is. Laatst voor de verjaardag van een vriendin (in NL dus ik kon er niet bij zijn), er werd een gezamenlijk cadeau geregeld en of ik mee deed? Tuurlijk doe ik mee, het zou 12,50 pp zijn. Wordt er de dag voor het feest opeens ook nog een bon van de bloemist bij geregeld, nog eens 12,50 extra. Dat vond ik eigenlijk echt wel te duur, maar goed, niks van gezegd en maar betaald.

Ik tel trouwens ook alle housewarming/kraam/bruiloft/afstudeercadeaus en dergelijke mee. En tegenwoordig wordt mijn eigen kind ook weer uitgenodigd voor kinderfeestjes, die tel ik ook mee.

8 likes

ik geef iedereen altijd eenzelfde fles goedkope crémant van de colruyt voor acht ekkies cadeau maar die is dan ook wel heel leker en niemand weet dt ik ze gewoon daar haal :sweat_smile:
als het iemand is waar ik echt heel close mee ben zal ik eerder lunch of dergelijke delen met hen dan een los cadeau

16 likes

Ok ik heb nu een Colruyt nodig in NL.

9 likes

Ook al zouden al mijn vrienden elk jaar hun verjaardagen los van elkaar vieren dan zie ik nog steeds niet hoe je aan die 100 euro komt. Dus mijn enige conclusie is dat ik gewoon weinig vrienden heb :joy:

8 likes

Gimme deze tip!! Ik ga moet morgen weer boodschappen doen😍.