Prima trouwens dat je meer kan en wilt uitgeven voor een cadeau, maar dit komt eerlijk gezegd een beetje wereldvreemd over.
Haha wat is dit voor post?!
Good for you dat jij en je vrienden elkaar cadeaus voor €50 of €200 geven, maar het is echt heel normaal om iets voor €10-15 (of minder!).
Niet iedereen heeft een zo’n groot budget als jij klaarblijkelijk hebt.
In mijn kringen zijn cadeaus gewoon kleine aardigheidjes/verrassingen waar het om het gebaar en de attentie gaat, niet om het bedrag.
Gelukkig maar, want ik heb geen 200 euro loloool.
Wij doen met vriendinnen 10 pp. Is een groep van 8 maar daarnaast hebben er ook mensen kinderen, heeft iedereen familie en nog andere vrienden. Ik hecht zelf ook niet zoveel waarde aan een cadeau/mijn verjaardag. Maar ik ga echt geen 50 euro per keer uitgeven als eenpersoonshuishouden. We gaan wel vaker uit eten rondom iemands verjaardag maar dan betaalt ieder voor zich en is vooral voor de gezelligheid en samen wat ondernemen . Gelukkig zijn m’n vriendinnen net zo
Dat zeg ik ook helemaal niet. Ik stelde alleen dat ik een maand bedrag van 150 euro niet raar vind en daarbij mijn uitleg erbij.
En dat 15 euro voor andere normaal is dat is toch helemaal prima, ik herken het alleen niet. Moet ik dat dan maar normaal vinden? Nou nee. Net zoals ik het ook bijzonder vind wat ik hier weleens lees dat je ergens naar een feestje gaat met je eigen drank etc.
Maar goed dat zal deels ook wel echt cultuur verschillen zijn.
Nee dit kan je echt niet op cultuurverschillen gooien sorry. Dit heeft gewoon te maken met inkomensverschillen en geen inlevingsvermogen en is totaal niet vergelijkbaar met je andere voorbeelden, kom nou.
Hoeveel verjaardagen hebben jullie dan gemiddeld per jaar?
Ik ga ook niet naar ieders verjaardag hoor als ik niet ga stuur ik bijvoorbeeld bloemen. Maar daadwerkelijk met een cadeau opdagen en een feestje vieren is misschien 6 keer per jaar van vrienden dan.
De rest is familie tel ik even niet mee.
Nou denk ik niet eigenlijk, ken ook mensen die minder verdienen of een eenpersoonshuishouden zijn of juist met meer kinderen en daarbij geldt hetzelfde.
Ik weet niet wat jou afkomst is, maar in mijn cultuur en dat van het gross van mijn vrienden en kennissenkring zijn deze dingen wel gebruikelijk ongeacht iemands inkomen, dan laat ik het even in het midden of dat goed of slecht is.
Ok… Dan denk ik nog dat het gewoon eerder met privilege te maken heeft dan met cultuur. Ik vind het altijd heel naar als mensen dat daar op gooien just for the sake of an argument. Ik kom ook deels uit een cultuur dat mensen nog het shirt van hun rug geven, maar als je dan weinig geld hebt dan kook je voor mensen of je zorgt op een andere manier voor ze etc. Plus dan heeft het nog met gebrek aan inlevingsvermogen te maken door aan te geven dat je je niet kan voorstellen dat je voor 15 euro wat kan kopen voor een volwassene.
Sommige mensen hebben letterlijk gewoon het geld niet. Al zouden ze royaal willen doen.
Als je niet meer dan 15 euro kan missen en daar iets voor geeft dat kan en is ook prima. Je moet ook zelf de verantwoordelijkheid nemen wat je kan missen en natuurlijk moet je als ontvanger dat ook waarderen, als iemand echt goed bevriend met je is dan doet die dat ook wel. Maar we hebben het hier over dat er dus wel 150 euro gemist kan worden en er vanuit wordt gegaan dat je dat over 10 mensen verdeeld. Dus de alsof het de norm is dat je 15 euro pp geeft. Nou daar kan ik mij niets bij voorstellen want dat vind ik gewoon ongebruikelijk.
Maar goed we verschillen hierover van mening dus laten we het maar hierbij laten.
Nee het ging erover dat je voor 15 euro niks voor een volwassene kan kopen en jij je daar niks bij kan voorstellen.Dat vond ik wereldvreemd. Dus wss praten we langs elkaar heen haha.
Volgens etiquette-expert Beatrijs Ritsema is het bij verjaardagen normaal om aan een cadeau voor kinderen een tientje en voor mensen boven de achttien 15 euro te besteden.
Hele artikel misschien ook wel de moeite waard voor het beeld. En sowieso: de meesten hier gaven juist aan géén 150 euro per maand te kunnen missen aan cadeaus.
Maar het IS normaal
Ik heb het geld op zich wel, maar ik vind het gewoon niet nodig om zo veel geld aan een cadeau te besteden (edit: misschien is dit dan weer wel gierig). Wij hebben met onze vriendengroep járen een budget van 10 euro p.p. gehad, daar kochten we dan een gezamenlijk cadeau voor, dan kon je echt wel leuke dingen kopen (6 personen, dus 60 euro totaal).
Nee joh, tuurlijk is dat niet gierig. Een kadootje is toch gewoon een aardigheidje dat je iemand wilt geven? Je kunt misschien wel €50 missen, of €100 of €1000, maar dat je niet alles geeft wat je kunt missen, maakt je echt niet gierig :’)
ohh dit doet me eraan denken dat we in mijn vriendinnengroepje (van zes personen) als 18jarige skere studenten hadden afgesproken om 1x een ‘groot’ cadeau te doen (ah la 10-15e pp) en de rest van de verjaardagen niets. Ja, je kreeg wat kleine frummels, van 10 euro max. Dat heeft er nog heel lang ingezeten, echt genant eigenlijk, om op een verjaardag met lege handen aan te komen, of zelf je verjaardag vieren en niets krijgen.
Of van die mensen die altijd last minute willen meedoen met jouw cadeau en dan naast 0 effort er uiteindelijk ook niks aan meebetaalden haha.
Wij hebben ook jarenlang een groot cadeau gedaan als vriendengroep (80-100 euro) en nu is het budget iets van 35-50 euro. Ik vind het helemaal prima, je komt niet met lege handen aan en voor dit bedrag kan je alsnog iets leuks kopen. Als iemand echt een feestje geeft of bv bijzondere gelegenheid dan wordt er een tikkie gestuurd.
Haha, maar wel even snel hun naam onder de kaart! Zijn mijn broertje en zusje nog steeds érg goed in overigens!
Ik heb dat nog steeds wel eens met cadeautjes voor vriendinnen uit dat groepje, dat ik denk, doen we dit nu gezamenlijk of is dit vanuit mezelf? Maar ja, ik ga ook geen tikkies van 3 euro sturen, dus eigenlijk komt het vaak op het laatste neer.
@Feather Bij ons kwam het er vaak op neer dat het echt een heel klein iets was, of wat rommeltjes van de action ofzo, wat dan grappig bedoeld was. Vanuit een groepje van vijf, tsja.
Mijn vriendinnen en ik zijn gestopt met cadeaus en gaan gewoon uit eten rond de verjaardagen en trakteren dan de jarige. Kost maar een paar euro pp en dan zien we elkaar tenminste ook nog eens zonder kinderen, vooral nu iedereen gewerpt heeft.