Gierige acties #2

Wij doen dit ook! Natuurlijk betaal je ook voor je eigen eten, maar dat vind ik niet echt bij het cadeau horen. Dus p.p. kom je voor de jarige op ongeveer €15 en dat is prima. Eens in de zoveel tijd doen we een wat groter/duurder cadeau zoals een nachtje weg oid en dan kom je wel op een hoger bedrag uit.
Voor andere vriendinnen zit ik meestal rond €50/75, maar ik heb ook niet zo heel veel vriendinnen dus het kan nog uit haha

1 like

Ik zou ook eerder aan die nicht meer geven :sweat_smile:

3 likes

Ligt er aan denk ik hoe goed je kan met je nicht? Een goede vriendin waar je veel contact mee hebt of een nichtje dat je amper ziet, daar zit wel verschil in.

Als je met beide even goed kan zou ik, als dat mijn standaard bedrag is, 120 euro geven want je betaald idd niet voor wat je krijgt.

Edit: of is dit een je mag koffie drinken en dan mag je weer gaan? Dat vind ik dan wel zo’n geld vraag ding en vind ik wel vrij stom.

3 likes

Ik geef wel meer als ik daggast ben dan wanneer ik alleen maar voor het feest/de receptie word uitgenodigd, maar ik begrijp dat die nicht alleen maar een receptie geeft en dat jullie voor ‘alles’ worden uitgenodigd. Dan is het niet gek om hetzelfde bedrag te geven. Ik vind niet dat je moet geven wat je ‘verbruikt’ op zo’n bruiloft.

5 likes

Wij maken wel ook verschil in wat voor feest het is.
Als het met eten is geven we meer dan enkel bij een dansfeest. Ik kom ook uit België en heb hier echt al meerdere discussies over gehad met collega’s :sweat_smile:
Maar wij hebben binnen de vriendengroep vaste bedragen afgesproken wat we geven en leggen dan altijd allemaal samen en geven dan al dat geld samen in een kader of in ballonnen ofzo.
Laatste trouwfeest was voor corona maar toen deden we 100 euro per koppel voor een groot feest en 50 voor dansfeest

3 likes

Mijn vriendinnengroep had afgesproken om een klein cadeautje te geven voor onze verjaardagen. Individueel of samen. Nu heb ik hen allemaal iets gegeven (oorbellen, etc), nu was ik zelf jarig en heb niks gekregen, van niemand :upside_down_face:

7 likes

In mijn ervaring hangt dat wel een beetje samen (hoe dichter je bij het bruidspaar staat, hoe meer waarschijnlijk dat je daggast bent), maar mijn zus is ‘stiekem getrouwd’ en nam alleen de naaste familie mee uit eten om het te vieren, die heb ik toch een hoger bedrag gegeven dan vrienden waarbij ik daggast was.

4 likes

Jeetje wel heel gaar van je vriendinnen. Ik zou heel petty volgend jaar ook niks meer geven aan je vriendinnen.

5 likes

Ik had eens op een verjaardag waar het 1e drankje door de jarige werd betaald en je je eigen eten moest betalen geen cadeau mee, als enige blijkbaar. Ik dacht waarom moet ik een cadeau geven als ik m’n eigen eten betaal. Heb toen maar gezegd dat ik helemaal vergeten was een cadeau te kopen en later nog wat gegeven (volgens mij…). Toen vroeg een vriendin op de terugweg ook nog of ik het echt vergeten was of dat ik geen geld had :sweat_smile:
Daarna werd deze traditie van uit eten voor verjaardagen voortgezet en heb ik wel altijd cadeaux gegeven hoor. En voor we student af waren was ik al niet meer bevriend met deze groep dus geen idee hoe dit nu gaat :grimacing:

4 likes

Ik heb gewoon géén vrienden. Lekker geen gezeik met cadeaus, gierigheid enz.
:smiling_face_with_tear:

51 likes

Wij hebben een aparte spaarrekening met vriendinnen waar we standaard 10 euro per maand opzetten en met verjaardagen 20 euro extra behalve de jarige. Ooit gaan we van dat geld 10 dagen all in naar Ibiza ofzo en we hebben geen gezeur meer over cadeautjes.

87 likes

Een vriendin van me nodigde ook een groepje mensen mee uit eten voor haar verjaardag. Ze was van te voren helder; de wijn zou ze betalen.
Maar het was hoogzomer en bloedheet. Er werd veel meer water besteld dan wijn.
Ze heeft het water niet afgerekend maar slechts de 2 flessen wijn. Raar toch. Dat ze niet inziet dat water in plaats van wijn komt en veel goedkoper is ook nog.

13 likes

ze had wel een beetje water bij de wijn kunnen doen ja

94 likes

Aargh mag ik hier even spuien. Ik ‘moet’ een bachelorette organiseren voor een vriendin van me. Ik snap niet zo goed waarom de taak mij is toebedeeld maar krijg al een maand lang appjes van haar soon to be husband dat het wel leuk zou zijn als ik iets voor haar zou organiseren (Overigens ook dat ik een speech moet houden). Het is wel een goede vriendin maar dacht eigenlijk zelf niet dat ik deze ‘status’ had hahaha.

Anyway, de bachelorette is morgen, met veel stress dus wat bedacht. Appt een andere vriendin van me dat het ook leuk is om de acceptatie van haar (=de bruid) proefschrift te vieren tegelijk. Ik vind het zelf een beetje te veel van het goede, aangezien we al de bruiloft hebben, waar een groot cadeau word gegeven, de bachelorette, waar alles betaald word, en dan straks natuurlijk ook de promotie en het feest. Moet dan nog ook apart een cadeau gegeven worden voor de acceptatie van het proefschrift? :money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:

Ik ben denk ik gewoon een beetje zuur omdat ik van hen (= de groep) zelf geen cadeautje heb gehad op mijn verjaardag, maar wel ook bijdraag aan alle verjaardagen/bruids/promotie (veel vriendinnen promoveren) of weet ik veel wat. Het ging hier laatst over hoe veel je per maand uitgaf aan cadeaus, nou denk dat 150 euro echt niet een overdreven bedrag is als ik al deze dingen bij elkaar optel.

18 likes

Heel leuk om dat te vieren!
Feliciteer haar hartelijk tijdens een korte welkomstspeech waarin je vermeldt dat het een bijzonder jaar is met haar huwelijk en haar aanstaande promotie en dat jullie heel trots op haar zijn en dat jullie een leuke dag gaan hebben.

Dat lijkt me ruimschoots voldoende.

104 likes

Dit vind ik een hele goede. Zou gewoon tijdens de speech ook haar aanstaande promotie benoemen en haar hiermee feliciteren.

8 likes

@discopony, yes! Dat is inderdaad een hele goeie!! Betekend wel dat ik een welkomst speech moet geven :smiling_face_with_tear::joy:

2 likes

Sorry hoor maar de goedkeuring van je proefschrift is niet meer dan een formaliteit lol. Je zou het inderdaad kunnen benoemen maar je hoeft het niet groter te maken dan dat. Cadeautjes en andere bombarie volgen na de verdediging hoor :sweat_smile:

30 likes

Wow… een proefschrift shower.

38 likes

Ik heb echt nog nooit gehoord dat er een cadeau wordt gegeven als je proefschrift wordt geaccepteerd. Ik zelf heb in ieder geval niets gehad.

5 likes