Gierige acties #2

oh nee heel erg oneens hiermee, tuurlijk ben je pas echt klaar na de verdediging, maar de verdediging is (in nederland) puur een formaliteit, een showtje. Als de leescommissie je proefschrift goedgekeurd heeft, ben je eigenlijk al gepromoveerd. Dus zeker terecht om daarbij stil te staan @Lady_Mary, maar ik zou gewoon doen wat al gesuggereerd werd, het benoemen maar geen kado ofzo. De promotie en het feest naderhand hoef je trouwens niet aan bij te dragen he. En een kado ter ere van haar verdediging is inderdaad niet heel gek, maar het is zeker niet gebruikelijk (in mijn kringen) om een kado te geven van bruiloftproporties zeg maar.

5 likes

Een vriendin van mij heeft ook nee gezegd tegen een babyshower en cadeau ter ere van een tweede baby. Zo blijf je bezig, daarna volgt een kraamcadeau, de verjaardagen van die kinderen. Ik kan dit alleen maar aanmoedigen (stomme non-activiteiten zoals showers weigeren dus).

17 likes

Heb ook nog nooit gehoord van een baby shower voor een tweede kind, zo blijf je bezig. Cadeau voor de geboorte lijkt me dan wel weer redelijk normaal, maar neem aan dat je specifiek een extra baby shower cadeau bedoelt?

3 likes

Ja zoals je het zegt, voor een tweede kind. Mijn vriendin zei ook al dat het niet gebruikelijk is voor een tweede. Zo irritant en opdringerig. :face_with_hand_over_mouth:

4 likes

Ja dat is echt niet gebruikelijk (maar goed, die hele baby showers waren 5 jaar geleden nog niet eens gebruikelijk, zo snel gaat zoiets, nu al voor een tweede blijkbaar)

6 likes

In mijn omgeving wordt het geheel (dus dat het goedgekeurd is, dat het voorbij is) gevierd na de verdediging. Ik ken echt niemand die een feest omwille van de goedkeuring heeft gegeven, of zelfs maar meer dan een boks heeft gekregen voor dat moment :sweat_smile:

Maar goed dit terzijde. Denk dat we het erover eens zijn dat het benoemen van de goedkeuring een goed idee is.

Edit: lees hier extra cadeau geven ipv feest

8 likes

Maar er is toch ook helemaal geen sprake van dat er een feest wordt gegeven omwille van de goedkeuring? :’) en prima dat jij dat niet viert, maar ik vind dat je het nu een beetje laat overkomen alsof dat moment niet het vieren waard is terwijl het gewoon echt een betekenisvol moment is in de afronding van een promotietraject

3 likes

Correctie, lees: extra cadeau ipv extra feest geven.

6 likes

Dat heet tegenwoordig een ~BaBy sPrinKle~

2 likes

Ja, het is vast heel betekenisvol, maar het wordt normaal gesproken niet gevierd. Pas na de verdediging en het verkrijgen van de titel wordt er feest gevierd en cadeaus gegeven. Dus ik snap best dat mensen aangeven dat het niet nodig is om voor het inleveren of de goedkeuring een cadeau te geven of een feest te geven (want ja, daar is dus wél sprake van, lees even terug). Dat is het punt hier, niet dat het niet belangrijk is ofzo.

3 likes

ja dit is ook mijn policy omtrent baby showers, ik ga alleen naar die voor het eerste kind. alle daaropvolgende baby showers sla ik over, want dat vind ik belachelijk.

5 likes

Misschien moet je zelf even terug lezen want het gaat om een vrijgezellenfeestje en nu lijkt het een van de vriendinnen ook leuk om de goedkeuring van het proefschrift te vieren

3 likes

Het vrijgezellen feest is geweest! Het was erg gezellig en ze vond het leuk. Uiteindelijk niets meer gedaan voor het proefschrift. Het was wel grappig want ze zei privé tegen mij nog: Jaa vriendin x bleef maar vragen wat voor speciaals ik ga doen voor de acceptatie voor het proefschrift, maar ik vind dat zelf helemaal niet zo belangrijk.

52 likes

Huh en het is toch ook de shower van de moeder? Die heeft er al wel een gehad.

3 likes

Hahaha ik ook! Ik ga er gewoon niet meer heen. Nu scheelt het dat ik werk heb met weekenddiensten, en ik helaas nét die dag altijd moet werken :slight_smile:

(In een ver verleden had een toemalige vriendin, vriendengroepje is ondertussen uiteengevallen, op een moment in haar zwangerschap aangegeven dat ze een babyshower toch wel leuk zou vinden. Terwijl de rest van ons vrij duidelijk niet van de babyshowers was. Maar voor haar toch tandenknarsend eentje georganiseerd. Denk dat dat destijds de druppel was :joy: )

6 likes

Laatst waren we een paar dagen weg met vrienden en er is altijd één iemand die niets (of alleen kleine bedragen) betaalt tijdens zo’n vakantie en achteraf ook dagen/weken alle betaalverzoeken ronduit negeert. De rest betaalt altijd direct, omdat het een soort van afronding is van de vakantie: berekenen wie wat moet betalen, verzoekjes eruit en klaarrr. Geen gedoe.

Zo asociaal. Nu is weer exact hetzelfde aan de gang. Meerdere reminders of “grapjes” in de groepsapp en gewoon nul reactie.

6 likes

Dit zou voor mij echt een reden zijn om te zeggen: volgende keer blijf je maar thuis :sweat_smile:

20 likes

Of diegene gewoon een keer aanspreken op z’n asociale gedrag. :sweat_smile:

14 likes

Waarom zeg je niet gewoon je ronduit “Henk ik zie dat jij nog niet betaald hebt. Zou je dat nu willen doen? Dank je.”

26 likes

Dat is dus helaas al gedaan (dat zijn de reminders en “grapjes”). En datzelfde geldt voor aanspreken: een paar keer is er na zoiets aangegeven dat we allemaal ervoor zorgen dat er gewoon (snel) betaald wordt, dus dat het fijn is als hij dit ook gewoon doet.

Ik heb de hoop opgegeven dat dit ooit verandert en gelukkig is het maar 1 persoon. Uiteindelijk wordt er altijd betaald of het nou 2 dagen of anderhalve week duurt en dan is het “oeps sorry sorry”, dus ik denk dan: achja, ik ga een vriendschap van 10+ jaar ook niet verbreken voor zoiets.

1 like