Gierige acties #2

ja nadeel daarvan is dat je weer altijd met cash moet betalen! Want het is natuurlijk ook niets aan om alles op zo’n wiebetaaltwat te zetten, voel me dan echt zo’n knieperd, maar ja, vind het toch het makkelijkst.

3 likes

Ik zou me dood schrikken als blijkt dat iemand waar ik bevriend mee ben zo’n Excel-bestand zou sturen. Hoe je je in mensen kunt vergissen…
Effe serieus Excel, de ultieme moodkiller?

21 likes

Grote pin bedragen (paar dagen overnachting of dure trips) pinden we ook om en om. Verder gebruikten we idd veel cash

Bij ons ging dit echt prima maar waren ook niet het type om lijstjes en Excels bij te willen houden

1 like

Ja ik vind wiebetaaltwat ook ideaal hoor. Ik ben 3 weken gaan rondreizen met een vriendin en zij heeft meestal eten en benzine betaald (ik ook aantal keer), maar ik betaal via mijn creditcard de huurauto, alle hotels en uitjes. Zonder wiebetaaltwat valt dat gewoon niet te verrekenen.

7 likes

Ik had niet verwacht om een discussie te ontketenen. Zoals ik al zei, ik let soms niet zo goed op mijn geld, zij dus wel.

Ik vind het helemaal niet zo erg dat ze dat zo aanpakte, blijkbaar had ze niet in de gaten dat het redelijk overheen kwam. Was ook de eerste keer dat we samen op reis gingen.

Vond het vooral grappig dat ze een beetje passief agressief die tikkie stuurde met excelsheet en dat ik het terug deed met die 3 euro, heb er daarna met haar om kunnen lachen.

20 likes

Ja zijn of haar goed recht maar niet even goede vrienden :joy:

4 likes

Ja JUIST daarom. Waarom alles tot op de cent narekenen?

Ik denk dat de essentie gewoon is dat ik ook geen vrienden zal zijn met mensen die zo met geld zijn. Ik denk niet dat we dan vrienden gaan worden.

7 likes

Nee ik spreek mezelf niet tegen. Ik vind mensen die in vriendschappen zo met geld omgaan uptight en die mot ik niet in m’n leven.

16 likes

Was zelf een keer op vakantie met iemand (we waren nog studenten) en de bedoeling was om en om betalen ongeveer en dan zo een beetje verrekenen. In the end was ik degene die telkens nieuw cash moest pinnen (we deden alles cash want overzichtelijker) en zij deed dat nauwelijks (we pinden dan telkens zelfde bedrag). Toen ik daar een opmerking over maakte was ze ook glashard aan het ontkennen. Twijfelde nog aan mezelf maar toen ze in een werksituatie ook loog om er zelf beter van te worden en ik slechter besefte ik me dat ik het toen wel goed had. Vind dat wel erg, want ging uiteindelijk wel om 2/300 euro ofzo en voor mij is dat wel gewoon echt veel geld waar ik het hele jaar voor spaar en toen al helemaal. Toen was het voor mij ook wel einde vriendschap hoor (maar misschien nog wel meer om het liegen en doen alsof ik gek ben).

10 likes

ja met vriendinnen doen wij ook meestal een pot, dat vind ik heel fijn

3 likes

Ik vind wel vaak dat het type mens dat excels haat en ‘vrij met geld’ omgaat doet alsof er geen middenweg is haha. Niet alles hoeft op de cent nagerekend worden, ook niet als je wél van excels en bijhouden van geld houdt. Er zit toch ook gewoon iets in het midden: wel grotere bedragen tijdens een vakantie bijhouden (bijv accomodatie, tanken, of een etentje) maar niet een koffie op het terras of een broodje uit de supermarkt.

27 likes

Dat is een beetje een reach. Ik wil geen mensen met geld die er zo mee omgaan. Maar wat @Calypso zegt. Als je geen geld hebt om sushi te bestellen doen we dat niet, of trakteer ik. Doe ik met liefde voor vrienden. Ik wil gewoon niet na elke biertje op een terras of een ijsje halen een tikkie van vriendinnen die hetzelfde werk doen als ik.

@crazyplantlady ja op vakantie maak je natuurlijk gewoon wat afspraken.

6 likes

Ik denk dat het 100% uitmaakt of je van tevoren afspreekt of dat je om en om betaalt en opeens een rekening achteraf krijgt. En bij het tweede of je dan aankondigt van: joh, zullen we de berekening maken en dan kijken hoe we uitkomen? Of gewoon een tikkie dumpen. En ten slotte ook om hoe goede vrienden het gaat.

4 likes

Het is ook mogelijk dat de ander niet wil dat jij voor haar kosten opdraait en daarom alles bijhoudt. Ik vind bet niet zo gul, maar vind het zeker geen gek gedrag. Ieder zijn/haar eigen kosten vind ik logischer dan er vanuit gaan dat er meer kosten door een van beiden worden gedragen. Maar het is wel meer gedoe.

5 likes

Hiervan kan je ook gewoon zeggen: ik reken een vast bedrag van 3,50 pp ofzo. dan is het in de werkelijkheid misschien meer maar omdat je het leuk vindt om uitgebreid te koken neem je dat dan voor eigen rekening. ik had een vriend in m’n studententijd die graag kookte voor onze groep, maar omdat we dus ALTIJD daar aten was het wel zo eerlijk om het op de wbw te zetten. Maar omdat hij soms ook wat wilde experimenten met duurdere dingen en het vervelend vond om dat door te rekenen, rekende hij dan een standaard bedrag.

Is altijd nog beter dan helemaal niks erop zetten haha.

3 likes

Ja inderdaad. Ik merk dat ik me best wel aan pas aan hoe een ander het wil. Behalve als ik merk dat iemand echt gierig is en er een slaatje uit probeert te slaan, dan word ik er zelf weer wat strakker in.

Vriendinnen mogen me gerust Tikkies sturen van €2,08, boeit me echt niet. Dan doe ik het ook zo als ik een keer wat voor schiet. Om het per se niet zo te willen doen vind ik dan weer strak en rigide. Soms lijkt het hier net alsof het aanmaken en / of betalen van een Tikkie je een uur van je dag kost of zo.

7 likes

Sowieso vind ik mensen die tikkies niet meteen betalen echt irritant, vooral als het een groot bedrag is waar je op moet wachten. Tenzij je hebt afgesproken van: ik zit ff krap, krijg volgende week pas salaris dus je krijgt het dan meteen.

22 likes

Soms. Soms heeft iemand (die alleen woont bv) heel hoge vaste lasten/hoge studieschuld. Ook al verdient diegene iets meer, kan best zijn dat er minder overblijft per maand dan iemand die wat minder verdient, maar wel samenwoont ofzo. Het gaat dus verder dan enkel je loonstrookje. Maar als ik weet van iemand: woonlasten zijn laag, salaris is hoog, ouders hebben een ton gegeven, geen studieschuld, én diegene doet gierig, dan kan ik hoogstens denken wat ben jij een gier. En als ik weet dat iemand heel weinig verdient en de externe factoren zijn niet zo best, dan ben ik ook sneller geneigd om te matsen (kan zijn alles betalen of grootste deel).

17 likes

Soms inderdaad. De andere kant (ik heb een klein inkomen) is wel dat ik het vervelend vind als mensen voor mij gaan betalen en het echt niet terug willen omdat ik dan én het gevoel heb niet op eigen benen te staan én dat je toch een soort impliciete schuld hebt ofzo.
Dus prima als mensen willen betalen, maar als ik het zelf wil betalen laat me dat dan ook doen.

5 likes

Oh hier heb ik ook wel een voorbeeld van…

Ik/wij gingen heel lang geleden eens één dag/nacht met een vriendenweekend mee dat 3 dagen duurde. Op dat moment hadden we het financieel nogal krap maar vanwege omstandigheden wisten die vrienden dat niet en wilden we dat liever niet aan de hele groep vertellen (ingewikkeld verhaal, zat ook wel schaamte in). We vonden het echter wel heel leuk om toch even een dagje eruit te zijn en dus kort mee te gaan.

We kwamen dus semi-spontaan een nacht en het huisje was door de rest al veel eerder geboekt en betaald (zij kwamen daar voor een specifiek doel, en wij niet, het huisje was niet pp). We hadden dus een gratis overnachting, maar dat hadden we volgens mij van te voren ook zo doorgekregen, anders waren we niet gegaan.

De anderen, die ik toen nog niet heel lang kende, hebben een hoog inkomen en er was dus nooit gedoe om geld. En er werd achteraf dus een tikkie voor de boodschappen vh hele weekend gestuurd (veel drank etc) waarin wij volwaardig meededen, geloof ik. Dat was best een hoog bedrag dus ik schrok daar een beetje van. Ik heb daar toen met vrij veel schroom
op gezegd dat wij er maar één nachtje waren. De opmerkingen over gierigheid waren vervolgens niet van de lucht, ook omdat we gratis hadden geslapen, en ik heb het nog vaak moeten horen. Het was echt heel vervelend en gênant, vooral omdat er iets achter zat dat op dat moment even niet bespreekbaar was. Mijn tip/advies als er signalen zijn dat er mogelijk meer aan de hand is, zou zijn om hier met elkaar eens het gesprek over te voeren om te achterhalen of er idd niet meer speelt dan gierigheid.

16 likes