Mee eens hoor, maar ik denk dat er wel een verschil is tussen rij-angst hebben en daar ok/comfortabel mee zijn en rij-angst hebben/onzeker zijn en eigenlijk wel heel graag willen rijden (en er dus iets aan willen doen).
Wb dat laatste stukje ongevraagd advies, wat voor mij werkte:
Samenvatting
ik had vroeger ook vrij veel rijangst en vermeed het zo goed als altijd. Gelukkig werd daar door niemand moeilijk over gedaan want dan zou ik het echt super awkward hebben gevonden. Maar uiteindelijk waren de omstandigheden ernaar dat ik min of meer zelf móest gaan rijden en anders niet meer echt weg zou kunnen. Dat was dus een extrinsieke druk maar ik heb er wel zelf voor gekozen om toen weer te gaan proberen. Mijn strategie is geweest:
- eerst een paar opfrislessen om in een veilige situatie mezelf ervan te verzekeren dat ik wel echt rijden kón
- vervolgens zelf gaan rijden in een automaat: minder handelingen en dus minder stress
- begonnen met relatief rustige routes te rijden en nooit in de spits: 2-baanswegen op zondag, etc.
- nooit haast hebben en het mezelf, ook qua tijd, gunnen om een parkeerplek te zoeken waar ik met vertrouwen in kan staan (dus geen file parkeren)
- de routes langzaamaan steeds verder uitbouwen. Dus eerst de rustige weg, daarna iets drukker, etc.
Sommige dingen doe ik nog steeds liever niet (lang alleen of met alleen de kinderen rijden, parkeren in drukke straten, spits etc.) maar de externe dwang heeft me echt geholpen om het weer op te pakken en inmiddels vertrouw ik echt op mezelf als chauffeur en rijd ik ook ik het buitenland (België, Frankrijk, Duitsland). Alleen de ring in Parijs heb ik tot op heden niet aangedurfd ![]()