Gierige acties #2

Ooh dat ken ik. Mijn vriend gaat jaarlijks een weekend weg met zijn vriendengroep en sinds ik wat met hem heb moet ik ook mee. Ik drink normaal thuis alleen water en vreet niet veel maar als hun boodschappen gaan doen voor dat weekend dan vind ik het zoooo bizar hoeveel geld er aan alchohol uitgegeven word.
Ik drink zelf niet maar betaal gewoon fucking veel mee aan de boodschappen die hun allemaal opvreten en zuipen.
Bah ik haat dat zo erg, de boodschappen zijn duurder dan wat dat hele weekend weg kost.

4 likes

Dit snap ik volledig, andersom ook wel eens gehad dat vrienden last-minute besloten met hun 2 kinderen aan te haken bij een weekend weg (ze bleven 1 nacht, 2 dagen) & niet uit zichzelf vroegen naar kosten voor de boodschappen ed. Dat vind ik ook gek. Al vraag je maar of je wat kan bijdragen ergens aan.

3 likes

Walgelijk

8 likes

De belangrijkste les is volgens mij vooral 1) denk na over met wie je op vakantie gaat en of jullie verwachtingen en wensen daarvan overeenkomen en 2) maak van tevoren afspraken over hoe je zaken praktisch en financieel regelt om een hele hoop gezeik te voorkomen

In de praktijk zijn er eigenlijk maar weinig mensen met wie ik écht een leuke en ontspannen vakantie heb omdat het gewoon niet goed matcht qua verwachtingen

21 likes

Omg

6 likes

Kun je niet beter een gesprek aangaan met die vriendin, dat je het cententellen in de wbw vervelend vindt in plaats van zo’n passief-agressieve actie wat zij waarschijnlijk niet eens opmerkt?

4 likes

Maar waarom zeg je er niet gelijk wat van? Alsof ze een volgende keer wel de rekening ineens gaat splitten.

4 likes

Vriendschap is een illusie.

19 likes

Soms ben ik echt blij dat ik geen vrienden heb.

34 likes

Nou dit pik ik er ook echt wel uit haha. Lol ook over iemand met rijangst impliceren dat diegene gewoon lekker wil relaxen op de bijrijdersstoel. Misschien voelt die vriendin zich wel superschuldig over dat ze nooit wil/kan rijden.

Anyway: minder aannames doen over waarom mensen bepaalde keuzes maken/bepaald gedrag vertonen en het gewoon vragen :thumbsup:

12 likes

Ok prima, mijn fout! Hoe dan ook zou ik het gewoon eens bespreken, moet een vriendschap toch tegen kunnen lijkt me.

3 likes

Mijn vriendengroep gaat ook elk jaar een lang weekend/week weg, en wij hebben flinke variatie in hoeveel er gedronken wordt. Sommigen drinken niet/nauwelijks, anderen een beetje, en weer anderen flink. Daarom hebben we iedereen ingedeeld op een schaal van 0-10 en wordt de alcohol aan de hand daarvan verdeeld. Rest vd boodschappen verdelen we wel gewoon over het aantal mensen trouwens, eten gaat meestal wel vrij gelijk op. Gaat overigens allemaal in Excel :sweat_smile:

27 likes

Maar zit jij lekker naast iemand achter het stuur die onervaren is met autorijden? Ik heb dat ook, ik heb geen auto waardoor ik nooit in het buitenland rijd omdat ik dan erg onzeker ben.

Het belangrijkste is denk ik van tevoren dat je alles goed afspreekt. Wat voor de een vanzelfsprekend is is voor de ander niet zo vanzelfsprekend. Misschien dacht zij bij splitten alles zelf betalen. Ik ben op reis vaak de penningmeester en mijn vrienden chauffeur. Zo heeft iedereen een taak en voelt het niet alsof jij al het werk doet tijdens je vakantie

6 likes

Spreek het uit. Want nu vreet jij je op, terwijl zij hoogstwaarschijnlijk geen idee heeft en dat is voor jullie allebei niet fair. Misschien denkt ze dat het voor jou totaal niet uitmaakt/whatever.

25 likes

Hoe ga je het dan ooit leren? Of wil je altijd rondgereden worden als je het ergens niet kent?

15 likes

Bij mij is het wel lange tijd zo geweest dat ik met mijn MBO inkomen niet een goedkopere huurwoning kon huren maar wel naast alle toeslagen/kwijtscheldingen etc. greep. Dan bleef er onder de streep weinig over. Ik kon af en toe sparen voor dagjes/weekendjes weg met vrienden maar het zat er niet echt in om dan de kosten los te laten, we deelden gewoon alles.
Mijn vriendinnen hebben een hoger inkomen en ik ben blij dat ze niet voor mij betaalden, dat zou ik echt vervelend vinden en dan zou ik ook niet meer meegaan een volgende keer.
Ik ben blij dat er gewoon vanuit werd gegaan de kosten te delen!
Ik vind sommige reacties wat hard overkomen, vriendschap is natuurlijk meer dan financiën maar toch niet iedereen zit in de situatie dat ze hier zo los mee om kunnen gaan.

13 likes

Niet iedereen heeft geld voor een auto he. Vind je toon ontzettend belerend. Ik maak het voor een reis duidelijk, als mijn vrienden dat niet accepteren dan gaan wij niet samen reizen. Maar gelukkig heb ik vrienden die het begrijpen.

6 likes

Hier ben ik het zo mee eens. Ik had vroeger heel weinig geld maar ik haatte het als mensen dan meer gingen betalen dan ik. Ik voelde mij dan geen gelijke in een vriendschap. Dus ik ging alleen mee als we goedkope dingen deden.

2 likes

Zeg ik dat iedereen geld heeft voor een auto? Over belerende toon gesproken…

Maar rij je dan nooit ergens waar je het niet kent?

1 like

Nouja, wat een vraag nadat iemand vertelt niet in het buitenland te rijden. Er zit echt nog wel een verschil in een onbekende route rijden naar een paar dorpen van waar je woont en richting je vakantiebestemming rijden of vanuit je vakantieadres (in bijvoorbeeld de bergen, een drukke stad of een landweg in het buitenland waar ze als gekken rijden) naar de supermarkt gaan.

Ik snap heel goed dat als je niet vaak rijdt, dat je het buitenland dan extra spannend vindt. Mensen hebben toch net een andere rijstel dan je gewend bent, wegen en snelheden zijn net anders, etc. En als je dan ook nog in de auto van een ander moet rijden, een auto die je niet kent, dan snap ik dat je dat liever niet doet. Dan kun je maar beter van tevoren aangeven dat je het niet ziet zitten om te rijden als je vriendinnen graag met de auto weg willen. Met abderen gezellig kwebbelend onderweg zijn is niet de meest relaxte setting om je grenzen te verleggen.

9 likes