Ja daarom vraag ik het me ook af of het overal zo is. Je zou in dat geval ook kunnen kiezen voor wat extra rijlessen om gewend te raken aan rijden op onbekend terrein. Het lijkt me dat door het helemaal niet te doen, de drempel alleen maar hoger wordt.
Ook prima als je daar oke mee bent of daar geen behoefte aan hebt trouwens.
Haha sorry maar dit zijn echt precies de adviezen die iedereen die niet graag rijdt/rijangst heeft al miljoen keer heeft gehoord van familieleden, collega’s, vrienden en wow nu zelfs vreemden op het internet. En waarschijnlijk allang duizend keer zelf bedacht heeft
Waarom zeg je daar sorry voor?
Is toch gewoon een uitdrukking
Sorry dat jij de plank misslaat
Het systeem heet toch ook wie betaalt wat en niet wie deelt wat
Dit is echt beredeneerd vanuit iemand die niet met (rij)angst te maken heeft.
Nee dat is een verkeerde conclusie. Niet met rijangst inderdaad, maar het ging initieel ook niet om iemand met rijangst, het is iemand die aangeeft onzeker te zijn omdat ze het nooit doet en onervaren is. Volgens mij is dat niet raar en hoort dat bij net je rijbewijs hebben. Of ik heb haar post verkeerd gelezen en er staat ‘ik heb rijangst’, dan is het voor mij inderdaad een andere situatie.
Maar getuige de reacties heb ik het te licht geïnterpreteerd en had ik het meer als rijangst moeten lezen.
Mee eens hoor, maar ik denk dat er wel een verschil is tussen rij-angst hebben en daar ok/comfortabel mee zijn en rij-angst hebben/onzeker zijn en eigenlijk wel heel graag willen rijden (en er dus iets aan willen doen).
Wb dat laatste stukje ongevraagd advies, wat voor mij werkte:
Samenvatting
ik had vroeger ook vrij veel rijangst en vermeed het zo goed als altijd. Gelukkig werd daar door niemand moeilijk over gedaan want dan zou ik het echt super awkward hebben gevonden. Maar uiteindelijk waren de omstandigheden ernaar dat ik min of meer zelf móest gaan rijden en anders niet meer echt weg zou kunnen. Dat was dus een extrinsieke druk maar ik heb er wel zelf voor gekozen om toen weer te gaan proberen. Mijn strategie is geweest:
- eerst een paar opfrislessen om in een veilige situatie mezelf ervan te verzekeren dat ik wel echt rijden kón
- vervolgens zelf gaan rijden in een automaat: minder handelingen en dus minder stress
- begonnen met relatief rustige routes te rijden en nooit in de spits: 2-baanswegen op zondag, etc.
- nooit haast hebben en het mezelf, ook qua tijd, gunnen om een parkeerplek te zoeken waar ik met vertrouwen in kan staan (dus geen file parkeren)
- de routes langzaamaan steeds verder uitbouwen. Dus eerst de rustige weg, daarna iets drukker, etc.
Sommige dingen doe ik nog steeds liever niet (lang alleen of met alleen de kinderen rijden, parkeren in drukke straten, spits etc.) maar de externe dwang heeft me echt geholpen om het weer op te pakken en inmiddels vertrouw ik echt op mezelf als chauffeur en rijd ik ook ik het buitenland (België, Frankrijk, Duitsland). Alleen de ring in Parijs heb ik tot op heden niet aangedurfd
ik heb iets gierigs gedaan vandaag maar ik ben er best mee in mijn nopjes
vorige week had ik een heel duur maar heel mooi kleed gekocht bij ikea en vandaag lag het met 40% korting in de koopjeshoek, helemaal nieuw en ingepakt en opgerold nog
toen heb ik dat gekocht, de koopjeshoeksticker eraf getrokken en hem gelijk teruggebracht met de bon van vorige week
150 euro teruggekregen i’m not mad
edit: het was trouwens allemaal superknullig want mn moeder ging apart afrekenen met dat kleed en ik ging met de rest bij een andere kassa staan, maar ja ik had de auto supersmooth pal voor de uitgang geparkeerd (‘is handig!!’) dus de hele klantenservice heeft gewoon alles kunnen zien wat we daar aan het doen waren. twee awkward van de zenuwen giebelende vrouwen die net apart hebben afgerekend en elkaar buiten gewoon zien, een kleed van de ene op de andere kar tillen en dan komt de een super casual
weer terug met - wow zó toevallig - exact hetzelfde kleed. ik had die fucking sticker ook gewoon nog aan mn hand geplakt toen ik daar stond te wachten haha. echt een gelikte operatie
Hahah nice, heb je goed gedaan!
Ik vind t alleen niet gierig, maar wel logisch
Ik zou dit ook willen doen maar zou vast de bon niet mee hebben gehad. Waarom had jij de oude bon mee is dus mijn echte vraag
stond in mn ikea app!
Ah, slimmm
Ik kan met recht aansluiten in dit topic. Gisteren ging ik lunchen met broer plus gezin voor zijn verjaardag. Ik zei: ook een beetje voor jullie nieuwe huis. Ze bestelden uitgebreid, meerdere gangen en drankjes. De rekening was €70 en dat is voor mijn een week eten. Ik betaald en helemaal een knoop in mijn maag. Een knoop vanwege het bedrag & de verschuiving van mijn budget deze maand. Eenmaal thuis stuurde ik toch een appje dat het erg duur was. Vanochtend zei hij dat het het toch wel jammer vond, omdat het zijn cadeau voor het huis en verjaardag was en dat hij regelmatig mijn koffie betaald. En dat hij het Tikkie wel zou betalen. Alles aan deze situatie is nu stom.
Was het van te voren al afgesproken dat jij zou trakteren? Want dan had je dat toch qua budget al kunnen inplannen?
Hoeveel had je voor z’n verjaardag dan gereserveerd voor de lunch? Je kunt overwegen om bv dat te betalen en de rest niet? Anderzijds denk ik dat een lunch van 70 euro voor 3 volwassenen en wat kinderen (dat vul ik zo in…maar ook zonder kinderen …) een gemiddeld bedrag is ?
Ja, ik zou betalen. Maar ik heb nooit geluncht voor een bedrag dat hier in die buurt komt. Het ís ook gierig van mij.
Dus ik moet volgende keer anders voorstellen, de taart alleen trakteren, niet meer überhaupt voorstellen. Dus achteraf had ik 1000 dingen kunnen bedenken om het handiger aan te pakken.
We geven elkaar eigenlijk nooit cadeaus en vragen elkaar weleens mee op de koffie. Ik had €50 in gedachte, toen ik de kaart zag. Maar met smoothies, Spa roods en alles, liep het gewoon op.
Ik weet niet met hoeveel mensen jullie waren maar voor 3-4 mensen vind ik €70 voor een lunch wel gemiddeld. Maar ik snap wel dat het dan even schrikken is als het hoger uit valt dan je dacht!
Wat @Broodrooster zegt vind ik wel een goede dat je aan je broer aangeeft wat je zelf in gedachten had en dan voor de rest een tikkie sturen. Als ze dan hun nieuwe huis hebben kan je altijd nog een lekkere fles wijn, bubbels of zo mee nemen wat in je budget past!